Близо 500 медии на гражданското общество са регистрирани в Сърбия, от които повече от половината са създадени през последните три години. Медийните експерти предупреждават, че президентът Александър Вучич използва тази форма, за да финансира медиите верни на неговия режим. Това съобщава Центърът за изследвания и анализи на Войводина (VOICE).
„На пръв поглед това може да звучи оптимистично, тъй като ролята на медиите за гражданското общество - по дефиниция - е, че те са с нестопанска цел и са алтернатива на търговските и публичните медии. На пръв поглед обаче това поражда съмнението, че такъв голям брой регистрирани медии с нестопанска цел е поредният епизод в кампанията за създаване на така наречените правителствено неправителствени организации. В този случай целта е всъщност да се злоупотреби с тази възможност за организиране, за да се „обере каймака“ от конкурсите за бюджет, а и да се компрометира алтернативната медийна сцена, която с редки изключения в масовата медийна сфера днес представлява последните острови на свободна журналистика в Сърбия “, пише VOICE.
Според данни, предоставени на VOICE от Агенцията за бизнес регистри през август тази година, общият брой на регистрирани медии с нестопанска цел в Сърбия е 498, а повече от половината от този брой е създаден от януари 2016 г. до август 2019 г.
От 2015 г. до 2019 г., през периода, обхванат от анализа на VOICE, общо 132 медии са получили подкрепа в конкурси за съфинансиране на проекти за производство на медийно съдържание от обществен интерес.
От тях осем получават подкрепа всяка година. Общата сума, получена от наблюдаваните медии за споменатия период, е повече от 96,5 милиона динара.
Добави коментар