Автомобилният гигант Volkswagen се изправя пред германски съд, тъй като стотици хиляди собственици на манипулирани дизелови автомобили изискват обезщетение четири години след избухването на най-големия индустриален скандал в страната.
Първото изслушване в това, което вероятно ще се проточи дълги години като процес, започва в 10 ч. в Брунсуик, на около 30 километра от централата на VW в северния град Волфсбург, предаде БГНЕС.
Около 450 000 души са се присъединили към първото по рода си групово производство, въведено от законодателите, след като през 2015 г. се разрази скандалът с измамите „Дизелгейт“.
Групата за правата на потребителите VZBV, представляваща ищците, казва, че германският автомобилен производител умишлено е навредил на купувачите, като е инсталирал софтуер за управление на двигателя, който позволява на превозните средства да замърсяват много повече на пътя, отколкото при лабораторни условия.
Процесът е най-големият досега в Германия покрай „Дизелгейт“. Миналата седмица главният изпълнителен директор на VW Херберт Дийс беше обвинен в пазарни манипулации поради позицията си в концерна.
В масовия съдебен процес най-важният от около 50 въпроса за съдиите е дали Volkswagen е причинил вреда, като е действал „нечестно“.
Клаус Мюлер от VZBV заяви, че е "убеден", че автомобилната фирма го е сторила, докато от VW казват, че "клиентите не са претърпели вреда". "Стотици хиляди коли се използват" по пътищата без проблем, заяви адвокатът на VW Мартин де Линд ван Вайнгаарден.
Дори ако съдиите намерят доводи в полза на ищците, няма да има незабавно изплащане на обезщетение. По-скоро всеки собственик, регистриран в процеса, ще трябва да търси индивидуално правата си.
VW смята, че окончателното решение би могло да се вземе най-рано през 2023 г., ако делото бъде обжалвано пред Федералния съд. След това отделните производства могат да отнемат поне още една година на първа инстанция. Дотогава пазарната стойност на автомобилите може да спадне до незначителен размер, което прави изкупването по-евтино за фирмата.
За да избегне подобни забавяния, от VZBV казват, че са "отворени" за извънсъдебно споразумение, но "в този случай VW ще трябва да плати значителна сума в крайна сметка", каза Мюлер пред AФП.
Като се има предвид голямото разнообразие от случаи под чадъра за групови действия, VW „трудно може да си представи“ масовото уреждане на исковете. В началото на юли съдиите отбелязаха в предварително становище, че някои собственици, изброени сред ищците, живеят в чужбина. Това може да означава, че германското законодателство не се прилага за тях. От Volkswagen заявиха, че 2% от изброените живеят в чужбина и 10% са дублиращи се записи.
Заедно с груповото производство в Германия са заведени 61 000 индивидуални дела, а някои от тях вече доведоха до извънсъдебни споразумения.
От 2015 г., когато Volkswagen призна, че е манипулирал 11 милиона превозни средства по света, за да заблуди тестовете за емисии, скандалът е коствал на групата над 30 милиарда евро (33 млрд. долара)глоби, обезщетения и съдебни разходи.
По-голямата част от тази сума - 22 милиарда долара - е отишла в САЩ, докато в Германия VW досега е платил само 2,3 милиарда долара, разпределени в три глоби.
Наред с собствениците на автомобили инвеститорите претендират за щети за претърпените от тях загуби, когато цената на акциите на групата се понижи.
И по-рано тази седмица главният изпълнителен директор Херберт Дийс и шефът на надзорния съвет Ханс Дитер Пьотшбяха обвинени в манипулиране на пазарите. Бившият изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, който се оттегли заради скандала, също е обвинен в измама.
Извън правните бойни полета, "Дизелгейт" ускори намаляването на статута на дизела като нисковъглеродна алтернатива на бензина, предпочитан от държавните субсидии. В Германия пазарният му дял сред новите регистрации е спаднал от 46 на 33 процента, а нивото на азотните оксиди (NOx), отделяни от автомобилите, рискува да им спечели забрани в централните части на някои градове.
„Дизелгейт“ е "част от историята на групата", подобно на известните модели Beetle и Golf, казва шефът на марката VW Ралф Брадщетер. Но добави, че компанията се е „променила дълбоко“, инвестирайки 30 милиарда евро в нов електрически диапазон, за да „си възвърне уважението на обществото“. "Дизеловата криза беше катализатор за нашата трансформация", заяви Брандщетер пред AФП в наскоро дадено интервю.
Добави коментар