Първата и засега единствена услуга за споделена мобилност в България Spark ще разшири бизнеса си до няколко месеца в две държави от региона. В едната от тези държави навлизането ще се случи до средата на тази година, а във втората – до края на 2019 г., разкри по време на гостуването си в технологичното предаване UpDate по Bloomberg TV Bulgaria Стефан Спасов, изпълнителен директор на Spark.
По този начин услугата ще е достъпна в общо четири държави, след като партньорът - литовската компания Ride Share, предлага аналогична услуга за споделена мобилност с електромобили във Вилнюс, Литва.
Засега Spark не планира разширяване в страната, но то не е изключено, макар и да няма да се случи през тази или следващата година, призна още Спасов. По думите му, логично, то ще бъде в по-големите градове – Пловдив, Бургас и Варна.
За година и половина от съществуването си мобилното приложение има над 35 000 потребителя, а зоните, в които може да бъде нает или освободен автомобил през мобилното приложение вече покриват значителна част от града.
Въпреки това според Спасов е рано да се твърди, че в България вече има тенденция младите хора да се отказват от собствеността над колите и да ползват само споделени автомобили. За да се случи това, и автопаркът на компанията му може би трябва да е доста по-голям, признава мениджърът.
Според него най-голямото предизвикателство за всяка компания, която създава нов пазар, а не влиза на вече разработен, каквато е Spark, е информираността на потребителите. Сред другите предизвикателства е и разширяване на автопарка, който е зависим от самите дилърства. По думите на Спасов квотите за електрически коли на вносителите на автомобили са по-малки от желанието за развитие на компанията му.
Съвсем скоро, до няколко месеца Spark ще удвои на практика разполагаемите си коли – от сегашните 150 на цели 300, каза още мениджърът.
Спасов даде подробности и за новото попълнение във флотилията - 170 електрически Hyundai Kona. Първите двадесет електромобила вече са на разположение на потребителите на услугата, а останалите 150 ще бъдат доставени до средата на годината. Колите са с доста голям пробег, около 300 км., а това се отразява и на начина на ползване. „Виждаме раздвижване в извънградската среда на нашите потребители – вече ходят до морето и обратно“, каза още Спасов.
Всяка кола според мениджъра има в момента поне по 5 ползвания на ден. Ако екстраполираме тези данни върху броя на активните в момента автомобили, се оказва, че средностатистически услугите на Spark се ползват по поне 750 пъти на ден.
Спасов коментира и начина, по който Spark планира зонирането, в което е възможно паркиране и съответно наемане на автомобилите. Компанията се разшири отдавна извън синята и зелената зона в столицата, но редица потребители отчитат като недостатък факта, че засега услугата се развива приоритетно в южните и източните части на София за сметка на западните и северните райони.
„Разбира се, съобразяваме се с много фактори – със зарядната инфраструктура, спирките на метрото и, разбира се, населението на съответните квартали, в които се разширяваме. Планираме в бъдещ момент да покрием цяла София“.
Добави коментар