НАСА пресъздаде появата на живот на Марс

18:00, 27 мар 19 / Култура 25 1289 Шрифт:

Марсоходът "Кюриосити" е открил във вътрешността на кратера Гейл азотни съединения, които са нужни за оцеляването на живи организми. За появата на азотните съединения може да са допринесли падането на астероиди и наличието на газообразен водород в атмосферата на Червената планета, съобщава Journal of Geophysical Research: Planets, цитиран от БТА.

Специалисти от НАСА пресъздадоха в лабораторна среда ранната марсианска атмосфера, която включвала смес от водород, азот и въглероден диоксид. След това с помощта на инфрачервен лазерен лъч са имитирали ударни вълни, които може да са се образували при сблъсъци на астероиди с повърхността на планетата. В резултат се образували необходими за поддържането на живота нитрати.

При това по-рано се смяташе, че наличието на водород би трябвало да възпрепятства образуването на азотна киселина и да допринесе за поява на други съединения, като например циановодород. В крайна сметка с увеличаването на концентрацията на водорода в атмосферата се ускорило образуването на молекули азотна и азотиста киселина.

Според преценките на учените, количеството водород в марсианската атмосфера било достатъчно, за да покрие цялата планета с 20-60-сантиметров слой сол. Не било установено със сигурност дали в древната атмосфера на Марс е имало водород, но експериментът на учените показал, че наличието му не е задължително, за да може грунтът да се обогати с азотни съединения.