Нови теории в подкрепа на съществуването на девета планета в Слънчевата система

20:20, 28 фев 19 / Култура 25 2102 Шрифт:

Майк Браун и Константин Батигин от Калифорнийския технологичен институт са публикували две нови научни изследвания в подкрепа на хипотезата, че в Слънчевата система съществува неизвестна досега – девета – планета, т.нар. Суперземя.

В първото изследване са дадени доказателства, че космически обекти от пояса на Кайпер зад орбитата на Нептун се групират под въздействието на силна гравитация вследствие на присъствието на голям обект. Това не се интерпретира като пряко доказателство за съществуването на планетата Х, но според учените значително повишава вероятността да има такъв обект.

Второто изследване е обзор на хиляди компютърни модели на динамичната еволюция на покрайнините на Слънчевата система и описва възможните характеристики на деветата планета. Изказана е хипотеза, че тя се намира по-близо до Слънцето и е с по-малки размери, отколкото се предполагаше досега.

Браун и Батигин предполагат, че хипотетичната планета има маса приблизително пет пъти колкото Земята и има полуорбитална ос с дължина 400 астрономически единици (една астрономическа единица е равна на разстоянието от центъра на Земята до центъра на Слънцето – приблизително 149,6 милиона километра).

Според тях евентуалната нова планета е типична Суперземя – с размери, превишаващи тези на Земята, но значително по-малка от газовите гиганти. Изследванията отвъд пределите на Слънчевата система са показали, че планети с такива характеристики често се срещат около други звезди.

Резюме на изследванията е публикувано на сайта на института.