Поне веднъж месечно ходят на културно събитие софиянци, живеещи в близките до центъра квартали - “Яворов”, “Христо Смирненски”, “Подуяне” и “Гео Милев”. За разлика от жителите на “Младост”, които казват, че ходят на кино, театър или концерт до 6 пъти годишно.
Това показват резултатите от качествено и количествено изследване на предлагането и потреблението на култура в София. То е част от мащабната работа по подготовката на дългосрочната визия за развитие на София до 2050 г. В него са изследвани нагласите на живеещите в 3 зони - квартали, близки до центъра, в “Младост”, “Горубляне”, “Дървеница”, “Мусагеница”, “Камбаните” и Студентски град и тези в северната дъга като “Кремиковци” и “Нови Искър”.
Така според данните в близките до центъра квартали има най-висок процент на заявилите, че посещават културни събития поне веднъж в месеца – 11,2%. Пак там обаче е отчетен и най-висок процент на призналите, че изобщо не ходят на културни събития - 39,7.
Най-много хора, посещаващи културни събития до 6 пъти годишно, са отчетени в зоната с кварталите, в която влиза “Младост” - 31,8%. А тези, които отговарят, че ходят на театър или на кино по-малко от 3 пъти в годината, са 38,2%.
Жителите и на трите зони обаче имат висока удовлетвореност от културното предлагане в града като наситеност и жанрово многообразие - 80%. И все пак изследването показва, че културата се случва основно в центъра, а предлагането на такъв тип събития в кварталите е незадоволително - за около 85% от анкетираните. Като най-разпознаваем културен обект в кварталите се очертава чталището -според 62,2%.
Така логично най-често посочваната локация за посещение на културна проява от жителите на трите зони е центърът - 60%.
Половината от тях имат остра нужда от повече културни събития в кварталите. Горе-долу същият дял обаче подкрепят твърдението, че е по-добре културата да се концентрира в центъра. Иначе освен читалищата в кварталите местата за култура са библиотеки и сцени на открито. На въпрос липсата на кои места е важно да се запълни, най-голям е процентът на посочилите “няма такава необходимост” - 41,3%, следвани от “пространство за културни събития на открито” - 26,6%.
Концертите пък са начело сред културните събития в София, случили се в периода 2007-2018 г. - 6944. Данните са от културния гайд “Програмата”. Сред концертите пък преобладават тези с рок и джаз. След тях се нареждат изложбите, партитата и прожекциите на филми. За последните 2 г. в столицата са прожектирани 554 филма в 31 кина или институции. За същия период показаните музейни експозиции и изложби пък са 197.
Направено е и допитване сред културни мениджъри. 43,7% от тях получават финансиране от общинската програма “Култура”, 36,9% - от друг източник. Като пречки за провеждане на събития извън центъра, те посочват ниската посещаемост, липсата на интерес и транспортни пречки. Над 1/4 от тях обаче смятат, че условията за развитие на дейността им в последните години се е подобрила.
60% от туристите: Идваме в София, защото градът е интересен
Доволни са от храната, нощния живот и гледката към Витоша
Близо 60% от туристите идват в София заради интересната история, култура и традиции. Това сочат данните от изследване на идентичността на София, проведено за целите на инициативата “Визия за София”.
Освен анкети сред туристи са правени такива и сред чужденци, живеещи в столицата, сред експерти, както и анализ на различни материали, посветени на столицата.
30% от туристите посочват, че са решили да посетят София заради удобните и евтини самолетни билети.
При престоя си 61,2% от анкетираните са разгледали безплатните забележителности в центъра - ротондата “Св. Георги”, останките от древна Сердика, храма “Св. Ал. Невски” и др. 37,6% пък са платили такса за музей, галерия или друга забележителност. Близо 50% от туристите определят като “по-скоро удовлетворително” наличието на туристически атракции в града. Доволни от туристическата информация са 49,2%, а от качеството на услугата - 44,2%. Най-често при престоя си чуждите гости се придвижват пеша - 67,8%.
Най-големите позитиви от престоя пък са вкусната кухня - 57%, нощният живот - 54%, и близостта на планината Витоша - 30%.
Туристите описват София като по-спокойно място, по-евтино и с много по-богата история в сравнение с други европейски градове. Повечето намират сходство с Будапеща и Букурещ, а по-малко - с градове като Виена и Барселона. Като разпознаваеми символи на града се очертават планината Витоша, минералната вода, парковете и различните културни пластове. Сред предимствата на града са още другите планини край Софийското поле, малките и уютни заведения, нощният живот и уличното изкуство.
Живеещите в столицата чужденци посочват за основни причини за идването си по-достъпното образование, цената на живота и добрите отзиви от близки и роднини.
Добави коментар