Разликата между 50 км/ч и 60 км/ч е малка, но пешеходците и велосипедистите имат по-големи шансове да оцелеят при сблъсък с автомобил. Шофьорът има повече време за реакция при шофиране с по-ниска скорост, по-широки хоризонти, по-кратък спирачен път, а всичко това води и по-малко инциденти с фатален край. Когато тази разлика в скоростта стане по-голяма, всичко се променя към по-лошо.
При шофиране с по-висока скорост се променя и зрителното поле на човек. Факт, който не се дискутира често и хората малко знаят за него.
Зрително поле е частта от пространството, която неподвижното око обхваща при дадена фиксация. Външните точки на тази част от пространството представляват границите на зрителното поле.
Нормално това пространство е около 180 градуса встрани и около 60 градуса надолу и нагоре.
Научно доказано е, че колкото по-бързо караш, толкова повече се стеснява зрителният диапазон на шофьора. Очите ни възприемат със скоростта на пешеходец - прието е, че той изминава по 4-5 км/ч и при такъв ход той вижда в диапазон от 180 градуса. Обхвата на окото рязко се променя, когато човек се качи зад волана на колата.
При увеличаване на скоростта периферното зрение намалява. Различни изследвания доказват, че при движение с 40 км/ч зрителният диапазон на шофьора е 100 градуса. А при 130 км/ч вече спада до 30 градуса.
Зрителното поле на хората се променя и с напредването на възрастта, напомнят от Съюза на българските автомобилисти (СБА). Размерът на видимата област намалява с около 1 до 3 градуса на десетилетие през живота. Така, когато човек наближи 70-80 години, може да има периферна загуба на зрителното поле от 20 до 30 градуса при нормална фиксация.
Редица анализи показват, че у нас 93% от катастрофите стават заради човешка грешка. Над 50% от смъртните случаи за в следствие на превишена и несъобразена скорост. Скоростта по време на удара определя винаги тежестта на последствията. Известно е, че 1% намаление на средната скорост, води до намаление на убитите с 3%.
Добави коментар