Кой ориз е по-полезен – бял или кафяв

18:00, 22 юли 18 / Здраве Сподели в: 25 652 Topnovini Автор: Topnovini
1

Оризът е част от традициите и трапезата на над половината от световното население. Той е най-значимият източник на хранителна енергия за 17 страни в Азия и Океания, 9 страни в Америка и 8 страни в Африка. На ориза се падат 20% от калориите в света при 19% за пшеницата и 5% за царевицата. Каква е обаче разликата във видовете ориз и защо  все по-често протягаме ръка към кафявия?

Всъщност кафявият ориз е първоначалният облик на белия. След преминаване на различни процеси, премахващи външната обвивка, зрънцата започват да добиват малко по-пазарен вид. Следва и полиране на оризовите зрънца, те трябва да станал лъщящи и бели.  От целия този процес на рафиниране оризът губи антиоксиданти, витамини от група В, минерали, мазнини, фибри и белтъчини. Много от разновидностите на белия ориз се обогатяват допълнително. Кафявият ориз съдържа повече полезни вещества, белият може да се похвали единствено с богато съдържание на желязо и фолиева киселина. Ето и някои от важните вещества в кафявия ориз, превъзхождащи тези в белия:

Манганът е минерал, който е от съществено значение за производството на енергия и антиоксидантните функции. Кафявият ориз е отличен източник на това хранително вещество, докато в белия ориз, той е почти неоткриваем.

Кафявият ориз има повече влакна от белия. Съдържането на влакно е важно за доброто храносмилане, спомага за намаляване на теглото, контролира нивата на кръвна захар, намалява риска от сърдечни заболявания.

Кафявият ориз е добър източник на селен, който играе важна роля в производството на тиреоидни хормони, антиоксидантна защита и имунна функция. Селенът и витамин Е действат добре за предпазване на клетките от рак.

За разлика от белия ориз, кафявият обикновено е добър източник на магнезий. Средната порция варен ориз, около 1/2 чаша, може да осигури около 11% от дневното препоръчвано количество магнезий. Приемът на магнезий е важен за кръвосъсирването, клетъчното производство и здравината на костите, пише Агрозона.

 

Сподели в:

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.

Най-нови Най-четени Най-коментирани