Чешки авангард в Музея на соца

11:20, 04 юли 18 / Култура 25 736 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Скулптурната композиция „Реконструкцията като трагедия и фарс“ на Петър Садофски и Дан Трантина от чешката художествена група Pode Bal ще бъде експонирана днес от 18 ч. и ще може да се види до 30 септември в парка на Музея на социалистическото изкуство на ул. „Лъчезар Станчев“ 7. На 5 юли от 14.00 ч. ще има среща дискусия с авторите.

Проектът се осъществява от Чешкия център съвместно с посолството на Чехия в София и Националната галерия.

Инсталацията дава възможност на обществеността да възобнови дебата за нерешените въпроси, свързани с престъпленията на комунистическия режим. Премиерата на творбата е през 2015 г. пред централата на Европейския парламент в Брюксел, където предизвика спорни емоции. Представяна е и в Музея за съвременно изкуство „Кампа“ в Прага.

За да илюстрира по-точно историческия контекст, скулптурата с размери 7 на 7 метра носи дългото подзаглавие: Разкъсване на нарушителя на държавната граница Хартмут Тауц, гражданин на Източна Германия, от „самостоятелно атакуващи кучета“ на чехословашкото гранично звено при опит за преминаване на държавната граница от Словакия към Австрия през август 1986 г., докато граничарите Иван Хирнер и Олдржих Коварж наблюдават“.

Създадената в ателието на Петър Садофски и Дан Трантина инсталация припомня съдбата на 18-годишния източногерманец Хартмут Тауц, който се опитва да емигрира от Братислава в Австрия. При пресичането на границата близо до братиславския квартал „Петържелка“ той се натъква на граничната охрана, която изпраща „самостоятелно атакуващи кучета“ срещу него. Кучетата му причиняват тежки разкъсвания на главата и тялото, но вместо да му окажат помощ граничарите го отвеждат в поделението за разпит.

Когато все пак Тауц стига до болница, вече е прекалено късно. Никой никога не е изправян пред съд заради смъртта му - тези, които са отговорни за нея, днес живеят в Чехия и Словакия. „Историята на Хартмут Тауц прехвърля границите на днес съществуващи 4 европейски държави и носи характеристиките на класическа трагедия, в която героят губи битката срещу многократно по-силния противник – комунистическите своеволия. Няма никакво съмнение, че с неоказването на помощ граничарите на практика са убили младежа. Фактът, че никой до този момент не е отговорен за убийствата зад Желязната завеса, е фарс, типичен за нашия регион“, коментира Петър Садофски мотивите, подтикнали него и Дан Трантина да създадат скулптурата.

Чешката група Pode Bal, основана през 1997 г., е реализирала много проекти в обществени пространства. Двамата автори често комбинират моден дизайн със социо-политическа критика: черно-бяла палестинска кърпа за глава, бродирана с логото на Hermes; заоблено острие от Средния Изток с дръжка на швейцарско ножче; безупречна снимка на жена с бяла бурка, чието око се открива зад цепнатина в плата с формата на логото на Nike...

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама