Над 23 000 жалби и сигнали са постъпили през миналата година в Комисията за защита на потребителите (КЗП), съобщи председателят Димитър Маргаритов по Радио „Фокус“. Той уточни, че част от тях са подадени след направена консултация на телефона на потребителя, където обажданията са били над 13 000.
По-голямата част от жалбите касаят рекламации на дефектни стоки – мобилни телефони, лаптопи, таблети, аудио-видуална техника, облекла и др. Най-често потребителите прибягват до помощта на КЗП, след като търговецът е отказал да приеме рескламацията им или да я удовлетвори съгласно предвидения в закона ред.
При толкова активна комуникация между гражданите и институцията понякога има и неоснователни оплаквания, но повечето са резонни. Част от тях се решават във взаимодействие с други институции. „Има случаи, в които се налага намесата на други контролни или регулаторни органи“, каза Маргаритов.
Той даде пример с оставащия най-чувствителен сектор – този на телекомуникациите, където жалбите са около 30%. „Понякога се налага, за да можем да решим случая, ако става въпрос за претенция за неправилно изчислена сметка или лошо качество на услугата, да работим съвместно с колегите от Комисията за регулиране на съобщенията“, добави председателят на КЗП.
Секторът на естествените монополисти също налага намесата и на други институции, най-често Комисията за енергийно и водно регулиране. „По останалите сегменти от пазара се справяме сами – когато има оплаквания за нелоялни търговски практики, за нарушения при туристическите услуги. Мисля, че успяваме в по-голямата част от
случаите да удовлетворим основателните жалби и да наложим съответно санкции на нарушителите“, обясни Маргаритов.
Председателят на КЗП каза още, че до средата на следващата година трябва да бъдат одобрени и приети правилата на Новата сделка за потребителите на ниво Еврокомисия и Европарламент, за да започне въвеждането им в националните законодателства на държавите-членки. Преди това до края на тази година във всички от ЕС ще бъдат проведени т.нар.
„Диалози с потребителите“ с участието на браншовете и неправителствените потребителски организации, първият от които се състоя у нас през месец май. „Целта е да се види какви други предложения и какви бележки биха могли да имат представителите на тези организации, за да се стигне до най-оптималната форма, в която да бъдат приети новите правила“, добави Маргаритов.
От финала на разговора с Маргаритов стана ясно, че и през лятото Комисията ще бъде достъпна чрез всички канали за връзка с нея. През юли функциониращият към КЗП Европейски потребителски център стартира информационно турне с еднодневни приемни за консултации в различни населени места по морето. Същевременно инспекторите на КЗП ще осъществяват проверки в туристическите обекти и търговската мрежа, както и услугите на плажа за спазване на законодателството от страна на търговците.
Добави коментар