Министерството на регионалното развитие и благоустройството организира кръгла маса за публично обсъждане на трите варианта за ново райониране на страната. Целта на обществените обсъждания е да се достигне до окончателен вариант, който да бъде поставен в основата на бъдещото регионално планиране, статистическо отчитане и регионално развитие.
Според европейските изисквания един район трябва да е с население от 800 000 до 3 милиона души, а Северозападна България вече е извън тази рамка.
Десислава Николова от Института за пазарна икономика обясни, че новото райониране се налага за нуждите на европейската статистика и кохезионната политика.
"Въпросът е доколко сега е моментът ние вече да вземаме решения за новото райониране, преди, образно казано, да са ясни правила на играта, т.е. преди да имаме яснота за бъдещата кохезионна политика в ЕС. В момента текат обсъждания по въпроса, ще се избистря цялостната рамка на бъдещия бюджет на ЕС и съответно перото за кохезионната политика. Кохезионната политика най-вероятно ще намалее и ние трябва да сме подготвени за този вариант", заяви Николова пред БНР.
Николова посочи, че проблем е и мястото на столицата, тъй като тя е над средното ниво по европейските критерии.
"Това, което ние виждаме от вариантите на министерството, е, че общо-взето столицата е пожертвана за сметка на другите райони. В единия вариант тя е отделена самостоятелно. В този случай тя минава директно в категорията на силно развитите райони и съответно ще има по-ограничен достъп до финансиране по кохезионната политика. При другите два варианта Югозападният район, в който тя попада също, ще прехвърли границата на т.нар. "слаборазвити райони" и съответно това означава, че този район ще се води вече район в преход, за районите в преход последната рамка имаме едва 10% от общия бюджет по кохезионната политика", обясни още експертът.
Десислава Николова обясни, че трябва нещата да бъдат добре изчислени, така че столицата да не остане без средства, тъй като благодарение на тях в града има метро, работи се за интегриран градски транспорт и т.н.
Добави коментар