Катастрофите в България стават заради техническа неизправност на автомобилите - заключението е на експертите от Института за пътна безопасност и Карстори, платформа, създадена от български екип, за да отговори на проблемите, съпътстващи пазара на употребявани автомобили, предаде БТА.
На дискусия експертите анализираха проблемите, свързани с неефективната процедура при покупко-продажба на употребявани автомобили у нас.
Масово от Италия се внасят автомобили с повредени двигатели, претърпели удари, които в последствие, преди продажба, се привеждат в търговски вид. Около 80-90 на сто от колите в Горубляне и други подобни автоборси са претърпели катастрофи. Всяка трета кола е с манипулиран километраж, но "постегнати, напудрени", се предлагат на клиентите, които в по-голямата си част поради некомпетентност стават лесна мишена за злоупотреби.
Много скрити дефекти на тези автомобили не се обявяват и купувачите са в неведение. Честа практика е фалшифицирането на сервизни книжки, скриват се проблеми с въздушните възглавници, АВС системата, колите са с изкривена геометрия. За съжаление от страна на държавата няма решителност за решаване на проблема, липсва регулация, коментира Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
Въпросът за автомобилите втора ръка е много сериозен. Това, което в момента пазарът предлага, е в състояние, което сериозно застрашава безопасността на движението, посочи Димитър Ганев, бивш ръководител на ИА "Автомобилна администрация". По думите му липсата на регулация от страна на държавата именно води до непрозрачни взаимоотношения продавач-купувач.
От "Карстори" са разработили система за установяване на техническото състояние на колите втора употреба, посочи основателят на системата - Явор Иванов. Това, което организацията предлага, е сертифицираните продавачи да качват на сървър данните за автомобила и те да бъдат прозрачни и без ограничения на време, място и начин на достъп с гарантирана достоверност. За да получат сертификат "Карстори", продавачите на коли втора употреба могат да минат на технически преглед в някой от 15-те автосервиза на територията на цялата страна, оторизирани за целта.
Така всеки купувач ще може да получи гарантирана достоверна информация за техническото състояние на харесания от тях автомобил. Тази информация е разделена на две части - обобщена и детайлна.
"Карстори" покрива около 40% от марките на пазара, каза още Явор Иванов. Цената за проверка на един автомобил се формира от съответните сервизи, уточни той.
Според проучване на Европейската комисия, свързано с пазара на употребявани коли в ЕС, 41 на сто от анкетираните споделят, че са имали проблеми до една година от покупката, 40 на сто са възникнали до месец след това и 25 на сто са се оплакали от нечестни търговски практики, обявиха още от Института за пътна безопасност.
Добави коментар