Издателят на Pod igoto: Искахме да генерираме скандал, който да предизвика дискусии

16:11, 23 май 17 / Култура 25 1263 Шрифт:
Автор: Златина Петкова

По повод разразилия се скандал с преиздаването на „Под игото“ от издателство „Жанет 45“ на шльокавица, репортер на Topnovini.bg разговаря с управителя на издателството Манол Пейков, за да разбере какъв е бил мотивът да представят в навечерието на 24 май „най-българската книга“ в този вариант. По думите на Пейков, излизането на романа на шльокавица, е провокация, замислена от водеща рекламна агенция в столицата, която издателството е решило да осъществи.

„Идеята на този проект е, че шльокавицата е безумен начин да изписваме собствения си език и че кирилицата е нашият дом. Тя е нашата култура и идентичност.“

По думите на издателя, тези, които ще си купят романа са с профил на мислещи хора.

„Те разбират дълбочината на проекта. За жалост, живеем във време, в което повечето изгребват само пяната на новините. Чуват само заглавието на една тема и започват да я дискутират, без да са наясно детайлно с нея. Всеки, който е огледал и осмислил инициативата ни и е влязъл сайта ни и е гледал видеото, което направихме специално за целта, ще се замисли по въпроса за ползването на шльокавицата.“

[[{"fid":"85773","view_mode":"video_standart","fields":{"format":"video_standart","field_video_description[und][0][value]":""},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"video_standart","field_video_description[und][0][value]":""}},"attributes":{"alt":"Под игото на шльокавицата","height":526,"width":1000,"class":"media-element file-video-standart","data-delta":"1"},"link_text":null}]]

Пейков признава, че за целите на провокацията, съвсем нарочно са се спрели на романа „Под игото“, който да излезе в този вид в навечерието на Деня на славянската писменост

„Шльокавицата е реалност, която се случва успоредно на нашата реалност. Тя съществува край нас, но ние не говорим за нея. И докато не се създаде някакъв сериозен скандал, ние не можем да възбудим тази енергия у българина. Затова го направихме и по този начин. Искахме да генерираме скандал, който да предизвика дискусии в различни посоки. Естествено очаквахме да има всевъзможни мнения. Това е част от диалога, затова живеем в демокрация. Демокрацията е разговор, а истината се ражда в разговора.“

Според управителя на издателството, е важно да не забравяме да пишем на кирилица, защото чисто функционално тя съответства на езика ни.

„Днес карайки към София видях пред себе си кола, на която пишеше „Porsche“ и си дадох сметка, че на немски звукът “ш“ се пише с цели три букви. В българския език няма подобно нещо, защото кирилицата като азбука е еволюирала заедно с него. Всеки звук съответства на буква. Единственото изключение е звукът „дж“, който е много рядък и се изписва с „д“ и „ж“. Това е азбука, която по хомогенен, адекватен и пълен начин представя нашия език.“

Освен като провокация към четящите и пишещи на кирилица, инициативата е замислена и с благородна цел.

„Нашата амбиция е за всяко продадено копие, което символично изчезва от книжарницата и превръща тази първа книга на шльокавица в последна такава, ние да подарим две книги на български читалища, библиотеки и училища. Дори сме оставили интернет адреса си, за да могат да се свързват с нас хора, които искат да са част от проекта и да получат книга. Щастлив съм, че вече има такива читалища, които ни писаха“ - заяви Манол Пейков.

Сред първите читатели на Pod igoto беше Явор, който ни сподели, че причината да си купи точно това издание се корени главно в колекционерската стойност, която то ще има в бъдеще.

„Мисля, че по този начин се обективира българската онлайн действителност върху хартиен носител. Моите приятели общуват смесено – и на кирилица, и на латиница.“

 

Според младежа, има реална опасност кирилицата да изчезне, ако не положим усилия в обратната посока.

„Има тенденция към забравяне на правописа и пунктуацията, която е начален белег за изчезване на езика като такъв, защото той е чисто граматически формиран. Не знам какво трябва да се направи, но според мен, един от подходите е да се фокусираме върху това какво четат младите.“

Столичният кмет Йорданка Фандъкова, която откри "Пролетния базар на книгата", също взе отношение към казуса с издаването на „Под игото“ на шльокавица.

„Всяко усилие и всеки проект, които са насочени към грамотността, ценностите на българската писменост, книга и четене, са изключително важни. Когато, пишейки забравяме собствената си азбука, не можем да разчитаме да се развиваме като грамотна нация. Не мога да кажа доколко проектът ще бъде успешен, но провокацията е огромна, така че предстои да видим. Всяко усилие в това отношение обаче си заслужава да бъде подкрепено.“

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама