Когато комунизмът се срина в Централна и Източна Европа, невъзможни до тогава за клиентите стоки наводниха пазара, предаде БГНЕС.
Днес магазините и супермаркетите в района предлагат в общи линии една и съща храна и напитки, както и на Запад - осезаем и до голяма степен добре дошъл резултат от глобалния капитализъм.
Но сред чехи, словаци, поляци и унгарци започва да се появява нещо: етикетите може да са еднакви, но съдържанието може и да не е, предаде Роб Камерън от Би Би Си.
В един немски супермаркет чешкият купувач Петр Зединек държи кутия риба тон и се вглежда от близко,с консервативен блясък в очите си.
"Консерва от риба тон", казва той.
“Да“, отвърнах аз. Усещам, че идва нещо повече.
"Това струва 1 евро."
"Да".
"В Чехия струва около 1,50 евро."
"Аха".
"Рибата тук е с добро качество - цели парчета от нея. Нищо подобно на кашата, която продават отвъд границата."
Петр слага няколко кутии в една от двете пазарни колички, избрани от него и 19-годишната си дъщеря Клара. Съпругата му Сарка е наблизо. Тя търси кисело мляко.
Петр ме насочва към голям хладилник, пълен с пушени меса. Той изважда пластмасова опаковка с колбаси, за да ми покаже малкия етикет на гърба.
„Боквурст (наденица от телешко и свинско месо – бел. ред.), погледни процента на месото: 87%. Опитайте да намерите такива колбаси с 87% месо в чешки супермаркет", казва той победоносно и хвърля няколко опаковки в количката.
Бяхме дошли с колата - Петр, Сарка, Клара и аз - на около 20 минути от дома им в Модлани, село близо до Теплице. В малък супермаркет в германския град Алтенберг, точно зад границата в Саксония. Те пътуват около три пъти месечно. Когато приключим, багажникът на новата „Шкода Октавия“ на Петр е пълен.
И не са само Петр Зединек и неговото семейство. Около половината от автомобилите в паркинга носят чешки регистрационни табели.
Вътре единственият език, който чувам, е чешкият; Единственият говорещ немски език е на касата. В рамките на 45 минути, в които пазаруваме, Петр среща стар приятел от училище и съсед в Молдани.
"Това звучи луд, да караш до друга страна, за да си купиш хранителни стоки", казва Сарка Зединкова.
"Но е така. И когато сравнявате продуктите - идентични опаковки, но нещо съвсем различно скрито вътре - мисля, че това е доста тъжно състояние", продължава тя.
"Понякога ми се струва, че ние сме нещо като боклучарник за производителите - това, което е останало, те пращат в Чешката република."
Съгласно законодателството на ЕС хранителните компании могат да приспособят продуктите си към местните вкусове, дори ако опаковката е една и съща. Във всички случаи съставките трябва да бъдат ясно обозначени.
Зединек - и стотици, вероятно още хиляди семейства - разкриха това, което според тях се дължи на конспирация от някои европейски търговци на едро на хранителни продукти.
Това не е просто неясно осъждане, че храната в Западна Европа обикновено е по-добра като вкус. Казват, че идентични продукти - продавани в една и съща опаковка под една и съща марка - са с много по-лошо качество в Централна и Източна Европа.
"Вземете този студен чай", казва чешкият министър на земеделието Мариан Юречка, докато прелиства през PowerPoint презентация на лаптопа си в антре в долната камара на парламента.
Страницата показва логото на сладка напитка с чай, продавана в европейските супермаркети и бензиностанции.
"Опаковката на бутилките е идентична, така че изглежда еднакво в Чехия и Германия, но чешката има 40% по-малко екстракт от естествен чай", обяснява той, и е по-скъп от германския.
"Или нарязано месо – кутията в Германия изглежда съвсем същата като тази в Чехия", продължи министърът. "Но тази, продавана в Германия, е направена от свинско, докато чешкото е с пиле."
Данните са от сравнително проучване за 2015 г., проведено от Университета по химия и технологии в Прага. Тридесет студенти подушиха, боднаха и опитаха 24 продукта - кафе, сирене, маргарин, шоколад и т.н. - продавани в еднакви опаковки в Германия и Чехия. След това храните се сравняват в лабораторията.
Осем от продуктите - 35% - са доказано различни по отношение на качеството или състава.
Министър Юречка е скептично настроен към претенциите на производителите, че се грижат за различните регионални вкусове.
Не е незаконно да продавате различни храни под еднакви опаковки. Но това, казва той, е неморално.
Затова той и колегите му от Словакия и Унгария събират данни, които да отправят към Европейската комисия. Те искат законът да бъде променен, за да принудят производителите и дистрибуторите да спрат практиката.
Въпросът се превърна в приоритет за групата на вишеградските страни от Централна Европа - Чешката република, Словакия, Унгария и Полша.
Не всеки вярва, че въпросът е достоен за толкова много внимание. Един чешки коментатор се оплака наскоро, че докато лидерите в Западна Европа са фокусирали енергията си върху разрешаването на конфликта в Сирия или справянето с мигрантската криза, правителствата в Централна Европа се притесняват от съдържанието на на разпространяваните храни.
Така че не трябва ли политиците просто да го пренебрегнат и да оставят на пазара да решава?
"Предполагам, че пазарът вече решава, като минаваме през границата всяка седмица", казва Петр Зединек. „Но мисля, че е правилно държавата да се включи. Поне донякъде. За да спре маменето на клиента.“
Добави коментар