Страните от Централна и Източна Европа се оплакват от измами с храните в ЕС

10:20, 17 май 17 / Свят 25 219 Шрифт:
Topnovini

Когато комунизмът се срина в Централна и Източна Европа, невъзможни до тогава за клиентите стоки наводниха пазара, предаде БГНЕС.

Днес магазините и супермаркетите в района предлагат в общи линии една и съща храна и напитки, както и на Запад - осезаем и до голяма степен добре дошъл резултат от глобалния капитализъм.

Но сред чехи, словаци, поляци и унгарци започва да се появява нещо: етикетите може да са еднакви, но съдържанието може и да не е, предаде Роб Камерън от Би Би Си.

В един немски супермаркет чешкият купувач Петр Зединек държи кутия риба тон и се вглежда от близко,с консервативен блясък в очите си.

"Консерва от риба тон", казва той.

“Да“, отвърнах аз. Усещам, че идва нещо повече.

"Това струва 1 евро."

"Да".

"В Чехия струва около 1,50 евро."

"Аха".

"Рибата тук е с добро качество - цели парчета от нея. Нищо подобно на кашата, която продават отвъд границата."

Петр слага няколко кутии в една от двете пазарни колички, избрани от него и 19-годишната си дъщеря Клара. Съпругата му Сарка е наблизо. Тя търси кисело мляко.

Петр ме насочва към голям хладилник, пълен с пушени меса. Той изважда пластмасова опаковка с колбаси, за да ми покаже малкия етикет на гърба.

„Боквурст (наденица от телешко и свинско месо – бел. ред.), погледни процента на месото: 87%. Опитайте да намерите такива колбаси с 87% месо в чешки супермаркет", казва той победоносно и хвърля няколко опаковки в количката.

Бяхме дошли с колата - Петр, Сарка, Клара и аз - на около 20 минути от дома им в Модлани, село близо до Теплице. В малък супермаркет в германския град Алтенберг, точно зад границата в Саксония. Те пътуват около три пъти месечно. Когато приключим, багажникът на новата „Шкода Октавия“ на Петр е пълен.

И не са само Петр Зединек и неговото семейство. Около половината от автомобилите в паркинга носят чешки регистрационни табели.

Вътре единственият език, който чувам, е чешкият; Единственият говорещ немски език е на касата. В рамките на 45 минути, в които пазаруваме, Петр среща стар приятел от училище и съсед в Молдани.

"Това звучи луд, да караш до друга страна, за да си купиш хранителни стоки", казва Сарка Зединкова.

"Но е така. И когато сравнявате продуктите - идентични опаковки, но нещо съвсем различно скрито вътре - мисля, че това е доста тъжно състояние", продължава тя.

"Понякога ми се струва, че ние сме нещо като боклучарник за производителите - това, което е останало, те пращат в Чешката република."

Съгласно законодателството на ЕС хранителните компании могат да приспособят продуктите си към местните вкусове, дори ако опаковката е една и съща. Във всички случаи съставките трябва да бъдат ясно обозначени.

Зединек - и стотици, вероятно още хиляди семейства - разкриха това, което според тях се дължи на конспирация от някои европейски търговци на едро на хранителни продукти.

Това не е просто неясно осъждане, че храната в Западна Европа обикновено е по-добра като вкус. Казват, че идентични продукти - продавани в една и съща опаковка под една и съща марка - са с много по-лошо качество в Централна и Източна Европа.

"Вземете този студен чай", казва чешкият министър на земеделието Мариан Юречка, докато прелиства през PowerPoint презентация на лаптопа си в антре в долната камара на парламента.

Страницата показва логото на сладка напитка с чай, продавана в европейските супермаркети и бензиностанции.

"Опаковката на бутилките е идентична, така че изглежда еднакво в Чехия и Германия, но чешката има 40% по-малко екстракт от естествен чай", обяснява той, и е по-скъп от германския.

"Или нарязано месо – кутията в Германия изглежда съвсем същата като тази в Чехия", продължи министърът. "Но тази, продавана в Германия, е направена от свинско, докато чешкото е с пиле."

Данните са от сравнително проучване за 2015 г., проведено от Университета по химия и технологии в Прага. Тридесет студенти подушиха, боднаха и опитаха 24 продукта - кафе, сирене, маргарин, шоколад и т.н. - продавани в еднакви опаковки в Германия и Чехия. След това храните се сравняват в лабораторията.

Осем от продуктите - 35% - са доказано различни по отношение на качеството или състава.

Министър Юречка е скептично настроен към претенциите на производителите, че се грижат за различните регионални вкусове.

Не е незаконно да продавате различни храни под еднакви опаковки. Но това, казва той, е неморално.

Затова той и колегите му от Словакия и Унгария събират данни, които да отправят към Европейската комисия. Те искат законът да бъде променен, за да принудят производителите и дистрибуторите да спрат практиката.

Въпросът се превърна в приоритет за групата на вишеградските страни от Централна Европа - Чешката република, Словакия, Унгария и Полша.

Не всеки вярва, че въпросът е достоен за толкова много внимание. Един чешки коментатор се оплака наскоро, че докато лидерите в Западна Европа са фокусирали енергията си върху разрешаването на конфликта в Сирия или справянето с мигрантската криза, правителствата в Централна Европа се притесняват от съдържанието на на разпространяваните храни.

Така че не трябва ли политиците просто да го пренебрегнат и да оставят на пазара да решава?

"Предполагам, че пазарът вече решава, като минаваме през границата всяка седмица", казва Петр Зединек. „Но мисля, че е правилно държавата да се включи. Поне донякъде. За да спре маменето на клиента.“ 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама