Хората от 17 блока в Шумен са кандидатствали за безплатно саниране през 2016 година

16:13, 29 яну 17 25 621 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
През 2016 година живеещите в 17 блока от Шумен са кандидатствали по програмата за безплатно саниране. Тази година вече има сдружения на етажната собственост, които само подготвят документи. Това заяви експертът по комуникация, информация и логистика към Областен информационен център Ирена Стефанова.

През 2015 година за саниране са кандидатствали 24 сдружения, като 23 от тях са били одобрени. Те се намират в различни етапи от програмата. Има и други пет, които са прехвърлени от проекта „Енергийно обновяване на българските домове“. Така общата бройка на сдруженията, които са одобрени и са на различен етап от изпълнението на дейностите са 28. 

Ирена Стефанова обаче отбеляза, че програмата за безплатно саниране е временно спряна за нови кандидати, но има надежда, че ще продължи.

Програмата за саниране стартира през 2015 година. Тогава право да кандидатстват  имаха само живеещи в панелни блокове с над 36 апартамента. От февруари 2016 година критериите за допустимост са променени. Документи могат да подават и хората от панелни блокове с по-малко жилища, както и сгради монолитно строителство (тухлени кооперации или ЕПК), като минимума е да са с поне три етажа и шест апартамента.

При наличие на свързано строителство т.е. последователно разположени входове на сгради или блокове, които образуват общ архитектурен ансамбъл, те трябва да кандидатстват заедно. Има изключение, което допуска да кандидатства само част от тези блок секции, като тази част трябва да е от минимум два входа или сгради, които да са разположени последователно. Те трябва да са поне половината от общия архитектурен ансамбъл и да са минимум 36 апартамента. Не е проблем, ако вече има апартаменти, които са си направили частични или пълни подобрения. Те ще бъдат надградени и уеднаквени с общия проект.

Процедурата за кандидатстване изисква свикване на общо събрание, на което трябва да има минимум 67% съгласие на собствениците. Това е основание в Общината да се регистрира сдружение на собствениците. След това се подава заявление за регистър по Булстат. Накрая се провежда второ събрание, на което се взема общо решение за кандидатстване по програмата. Трябва да се събере 100% участие на идеалните части на сградата в проекта. Собственици, които не участват е нужно да подадат декларация за съгласие за достъп, както и съгласие да се извършат дейностите заложени от фирмите изпълнители. Някои от ремонтите са задължителни, а други препоръчители.

След одобрение на проекта, Общината обявява обществена поръчка за избор на изпълнител. Преди това обаче се сключва тристранен договор между Общината (като представител на сдружението), Областта (като представител на държавата) и Българската банка за развитие (към която идват парите от националния бюджет).

Рискове за гражданите няма. Предмет и дейност на сдружението е само и единствено кандидатстване по програмата за безплатно саниране. То няма други функции, задължения и права. Не оперира с финансови средства, освен плащане на дребни такси за регистрация. Плащанията към изпълнителите стават от банката през сметка на сдружението. То може да бъде закрито след изтичане на гаранционния срок по строително-монтажните дейности, който в повечето случаи е пет години.

Основните фактори, които забавят процедурата са обществените поръчки, особено в случаите, когато има обжалване на избора на изпълнител. Възможна е около година и половина забавяне от момента на кандидатстване до стартирането на строително-монтажните дейности.

Целта на програмата е сградата да влезе в енергиен клас С. Дейностите, които се извършват са ремонти на покриви, подпокривни пространства, външна топлоизолация, подмяна на дограма на общите частии на апартаментите, освежаване на стълбищните клетки.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама