Владая и Княжево плашат с бунт заради стари и нередовни автобуси
14:26, 10 авг 16
25
676
Шрифт:
Причината са твърде старите автобуси на градския транспорт, обслужващи Княжево, Владая и с. Мърчаево, както и твърде разреденото им разписание. Те наричат автобусите с умилителното определение “барутници” и го описват като “димящо като дизело локомотив”.
“Всички знаем, че на детето му дават, ако се разплаче. Ами, дайте да се разплачем напишем, че ние, любезните владайци, на еди-коя си дата ще бъдем на караулката (намираща се на Е-79 до разклона за Владая - б. а.)”, предлага Теменужка Караджова по време на заседанието при създаването на инициативния комитет, който иска подобряване на транспортната услуга.
“Автобусите са част от една друга епоха то представлява истинско изпитание за пътниците, осмелили се да рискуват. Макар и „здрави“, дължат дълголетието си на изобретателните механици и сериозното количество тел използвано за целта си остават част от миналото и герой на настоящото писмо”, пишат от комитета до медиите.
Недоволството на владайци започна още преди години, когато частната фирма, която държеше автобуса по линия 59 (Княжево - с. Мърчаево), се отказа заради твърде високи разходи за поддръжка. Тогава бе спрян автобус 58 от Княжево до Владая, което, закономерно, разреди интервалите. И докато по линия 59 тогава се движеха сравнително нови автобуси, тези по линия 58 бяха стари и разнебитени. След спирането на линията Княжево - Владая старите автобуси бяха прехвърлени по линия 59 и до момента обслужват жителите на Мърчаево, Владая и Княжево.
Допълнително напрежение бе внесено, когато фирмата, поддържаща маршрутна линия 22, реши да я закрие от април месец т.г., за което София Topnovini.bg писа. Така Владая остана без единственият алтернативен и далеч предпочитан пред автобусите на градския транспорт начин за придвижване. Основният повод за спирането на маршрутната линия бе ниските приходи. Жители на Владая обаче посочват, че причината отново се крие в държавните институции, които така и не си свършиха работата и не контролираха шофьорите на маршрутките, които рядко издаваха билети и криеха приходи от работодателя си.
Така единственият транспорт, освен личните автомобили, останаха разнебитените автобуси по линия 59. Със спирането на линия 58 бе прекъсната и връзката между село Владая и гарата, която се намира в края му, но достъпът пеша е силно усложнен заради липсата на осветление и тротоари по пътя, водещ до нея.
“Вчера се возих в автобус, който нямаше стъкло, а имаше ламарина. Ползвала съм и такъв, който вместо стъкло имаше плексиглас”, описва състоянието на автобусите Мими Миланова.
Освен твърде лошото им техническо състояние, хората се оплакват и от рядкото разписание. Често се случва да чакат автобус по 45 минути, което пък означава, че автомобилът е препълнен.
“Заради това жителите на Мърчаево, Владая и Княжево вече събират подписка. “Аз плащам същата цена на карта за градски транспорт, като тези в Люлин, Младост или в центъра, а услугата не е със същото качество”, посочва от своя страна Любомир Каменски.
“Имам и предложение Центърът за градска мобилност да се нарича „Център за градска статичност“, защото има неимоверната способност да блокира транспорта в София”, включва се в дискусията и Илия Христов.
Преди да пристъпят към блокиране на международния път Е-79, жителите на трите населени места са изпратили своите искания до Столична община, а именно незабавна смяна на автобусите с по-ефективни, възстановяване на линия 58, както и изграждане на велоалея от Горнобански път до Владая. Радушно се приема и идеята за удължаване на маршрута на автобусите до Овча Купел или до “Руски паметник”.
Междувременно от туристическото дружество “Боерица” имат и друго предложение, внесено още през 2013 г., но останало без отговор - монтаж на багажници за велосипеди на автобусите към Владая и Мърчаево. Инвестицията, пресмятат те, не е повече от 3 до 5 000 лева. Това обаче ще осигури възможност на туристите да правят разходки във Витоша по живописните пътеки от Владая, както и на велоразходките между Владая, Мърчаево, Кладница и други села в подножието на Витоша. Идеята е подкрепена от сдружение “Велоеволюция”.
По-късно зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев обеща подмяна на автобусите и увеличаване на броя им.
Добави коментар