ДЕОС искат данъчна реформа с бюджетния излишък от 2,8 млрд. лв.

23:01, 05 юли 16 / Общество 25 231 Шрифт:
Topnovini
От партия ДЕОС предлагат, след като рекордният бюджетен излишък е факт към средата на годината, как надсъбраните средства да се върнат при гражданите. "Застъпваме се за започване на данъчна реформа, основана на принципите на балансиран бюджет, данънчна неутралност, фискална децентрализация, заявяват от партията в отворено писмо до медиите.

Припомняме, че на а 30 ноември 2015 г., между двете четения на Законопроекта за държавен бюджет за 2016 г. от партията излязоха със становище, че "заложените приходи са подценени и ще доведат до фиктивно преизпълнение, което по традиция се отчита като “управленска заслуга на правителството” с негласното право да го изхарчи по собствена преценка". Според партията има риск тези средства да бъдат похарчени в движение. 

"Дотук нашата прогноза се оказва вярна. Според предварителните данни за изпълнение на бюджета към края на месец юни 2016 г., МФ очаква салдото по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа да бъде положително в размер на 3,1 млрд. лв. (3,5% от прогнозния БВП). За сравнение, за същия период на 2015 г. излишъкът по КФП е бил в размер на 0,9 млрд. лв. (1,0% от БВП)", пише още в становището. 

Според тях е показателно това, че дори след края на данъчната кампания март-април, през м. май излишъкът продължава да нараства с близо 300 милиона лева (за сравнение, миналата и по-миналата година тенденцията е била обратната).

"Окончателите данни за изпълнение на бюджета към 31 май сочат бюджетен излишък по консолидираната фискална програма от 2,8 млрд лева", анализират от ДЕОС. 

Ето го и виждането на ДЕОС за разпределение на средствата:

Тъй като трендът обещава запазване на висок излишък до края на годината, виждането на ДЕОС за ефективно разпределение на средствата от него е следното:

Завършване на 2016 г. с балансиран бюджет или минимален излишък

Доколкото има проектна готовност, финансиране на базовата инфраструктура в Северна България, като далеч пред скоби поставяме АМ Хемус, скоростния път Ботевград – Видин и скоростен път Русе – връзка с АМ Хемус. Поради липса на време за разгръщане на строителство, до края на т.г. eдва ли предстоят значителни харчове

  Заделяне на буфер за данъчна реформа през 2017 г. , основана на следните принципи:         – Намаляване на данъчното бреме за всички граждани

       – Осигуряване на данъчна неутралност и премахване на данъчно-законодателен спам

       – Залагане на принципа „потребителят плаща“ и „замърсителят плаща“

       – По-голяма децентрализация на държавните финанси

Ако се запази достатъчно убедителен излишък за изпълнение на т. 3 ( > 500 млн. лева в края на годината), данъчната реформа трябва да започне със следните по приоритет стъпки:

 Отмяна на реформата „Калфин“ в частта за повишаване на осигурителните вноски с по 1 процентпункт през 2017 и 2018 г., още повече след като партията АБВ напусна властта

Зачеркване на всички данъчни изключения и лобистки поправки, прокарани по съмнителен начин през годините, като например осигурителната ваканция за ваучерите за храна, данъчната ваканция по ДОД за рентите от земя, разходите за животозастраховане и дарения, обидните 20 лева „годишна почерпка“ на дете, по ЗКПО – за реинвестирана печалба от земеделските стопани, по ЗДДС – за пакетния туризъм, отново по ЗДДС – за необяснимо скъпи „служебни“ автомобили от луксозни марки (въвеждане на таван). Изключително важно е тази част от реформата да мине в един пакет, за да проличи принципът, че никой индивид/стопански субект/отрасъл не е по-важен от другия и оттам насетне няма да има изключение за никого.

Изравняване на наказателно-дискриминационната ставка ДОД от 15% за най-дребния бизнес – физическите лица, работещи като еднолични търговци с единната ставка плосък данък от 10%

Ограничаване на субсидиите, като например националните доплащания и безакцизното гориво за земеделски производители – необяснима привилегия на фона на  златен дъжд от европейски помощи и директни плащания Зачеркване на данъци, чиито фискален принос не оправдава поддържането на административен капацитет за събирането им – например данък наследство, данък дивидент (с основен вносител –  държавните мастодонти) и преоценка на ефекта от въведения т.г. данък уикенд

Потребителят плаща: ползвателите на МПС поддържат пътната мрежа чрез приходите от винетки и тол такси, ползващите автомобил в големите градове плащат реалистичен местен данък МПС, съобразен с предизвиканото замърсяване и натоварване на трафика, ползват платени зони за паркиране на притеснени места; ползващите отопление на твърдо гориво плащат екотакса до пълното спиране на този вид отопление в гъстонаселени места; притежателите на имоти плащат местен данък съобразно площта, а не възрастта на имота; задържането на „мъртви“ – неползвани имоти и автомобили не бива да се насърчава с ниски данъци.

 Намаляване на ДДС от 20% на 18% и търсене на социално въздействие през евтина издръжка на живота, вместо извършване на социални и капиталови плащания и събирането им обратно под с висока ставка ДДС (ключово послание: „Достъпните стоки са най-добрата социална политика“)

Обръщане на данъчното отчитане от „декларирам всеки период“ в „декларирам веднъж – получавам сметки за всеки период, докато не декларирам друго“

Пренасочване на 1/5 от ДОД в общината по постоянен адрес на данъкоплатеца, освен ако сам не посочи временен адрес в данъчната декларация. Въвеждане на електронни референдуми за инвестиционните приоритети с тези средства

Подготовка за преминаване към 100% капиталонатрупващо социално и здравно осигуряване за всички, излезли на пазара на труда след определена година, например 2018 г. Т.е. за всички следващи набори цялата пенсионна вноска отива в УПФ, а здравната вноска – в частна или държавна здравнозастрахователна микросметка.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама