Няма ръст в сделките с имоти във Варна

17:43, 30 юни 16 / Икономика 25 365 Шрифт:
Topnovini
За първото тримесечие на годината във Варна са сключени 2093 сделки с недвижими имоти, което е с 0,85% по-малко в сравнение със същия период на миналата година. В Бургас ръстът е 12,48%, въпреки че общият брой на сделките е 1406, т.е. по-нисък в сравнение със Северното Черноморие.

Това стана ясно на кръгла маса на Националното сдружение „Недвижими имоти“, посветена на добрите и лошите практики в този бизнес. През 2015 г. сделките във Варна са се увеличили с 1,88%  спрямо 2014 г. и с 0,9% спрямо нивото на пазара през 2013 г.

По данни на Форос, изнесени по време на срещата, за първото тримесечие на 2016 г., сравнено с първото тримесечие на 2015 г., в Балчик сделките с недвижими имоти са се увеличили с 8,59%, в Бяла с 18,59%, в Каварна с 1,43%, в Разлог с 26,77%. Спад се наблюдава в Несебър с 19,01%, в Поморие с 20,53% и в Царево с 20,91%.

През първото тримесечие на 2016 г. във Варна са издадени 100 разрешителни за строеж на нови жилищни сгради, което означава запазване на нивата, регистрирани през първото тримесечие на 2015 г. За същия период Бургас показва ръст от 1,64%, докато спадът в София е 9,15%. В Бургас са издадени 124, в Пловдив 143 и в София 139 разрешителни за нови сгради. Независимо от броя на издадените разрешителни за строеж в посочените градове, броят на жилищните единици в тях намалява. Започнатото ново строителство за същия период във Варна е намаляло с 66,87%, в Бургас спадът с 45,12%, докато в столицата се отчита ръст с 57%.

За същия период 22% от вписаните продажби са реализирани с ипотечно кредитиране. Средният процент за цялата 2015 г. е 17,69%, което сочи, че все още по-големият процент от сделките с недвижими имоти се осъществяват със собствен капитал. В посочената статистика не са включени сделките на зелено или в етап на строителство, които се очаква да придадат тежест в статистиката в следващи отчетни периоди. В момента банките в страната отпускат кредити на жилища, които са със заверен Акт 14 (груб строеж). Склонни са да дават финансиране до 90% от продажната цена на тухлените сгради, освен за жилища се отпускат кредити и за ателиета, офиси, магазини. Някои банки осигуряват и финансиране за българи, работещи в чужбина, както и за сделки в селските региони около големите градове.

На срещата своя опит и практиките в САЩ сподели Джон Мейфилд, международен консултант и обучител на Американската асоциация на реалторите (NAR), който гостува на НСНИ във връзка с провеждането в България на международните специализирани обучения ABR и SRS за професионална подготовка на брокерите на недвижими имоти за работа с купувачи и продавачи, прилагайки добрите практики и етично отношение към потребителите.

Мейфилд сподели, че 95% от отношенията между агенциите за недвижими имоти в САЩ и клиентите се базират на ексклузивни договори. В 40% от случаите агенциите споделят бизнеса помежду си, като една агенция защитава интересите на едната страна по сделката, а другите – на другата страна. Американският специалист изтъкна, че най-важното за един брокер е да има нужното образование, професионална квалификация, активност в социалните медии, да използва най-новите технологии и да следва законодателството и етичния кодекс на националната асоциация. Той подчерта големите предимства на MLS (Multi Listing Service ) системата като най-ефективна за успешна и коректна продажба на недвижими имоти. Тя вече функционира и в България. Мейфилд подчерта особено важната роля на подписването на посреднически договори, както за агенциите, така и за потребителите.

По време на срещата беше обърнато сериозно внимание на лошите пазарни практики, преобладаващи в наемния сегмент – рекламирането на несъществуващи оферти с фалшиви снимки, нереално ниски цени, заблуждаваща локация, концентрирано предлагане от няколко агенции за недвижими имоти.  Основната цел на тези компании е да спечелят некоректно предимство пред своите конкуренти.

Като лоша беше определена практиката на някои агенции да изискват от техни колеги от други агенции да предоставят ЕГН и личните данни на клиентите си, за да бъдат допуснати до оглед на оферирани недвижими имоти. „Подобна практика не е позната на други пазари”, заяви Джон Мейфилд. Важно е агентът да познава добре клиента, който представлява, коментира Ирена Перфанова – председател на НСНИ и международен експерт в областта, а агенциите за недвижими имоти да спазват етичния си кодекс при сътрудничество.

Дискусията в бранша продължава и през следващите два дни по време на международния обучителен семинар, който тече във Варна. Всички участници изразиха одобрението си за кампанията на НСНИ към потребителите „Избери брокер, а не случайна обява”.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама