Над 27 хил. двойки на външното оценяване за 7 клас и само 38 пълни шестици
13:40, 03 юни 16
25
1275
Шрифт:
Общо 53 579 ученици са държали изпит по БЕЛ, като 39 306 са участвали в допълнителния модул, който е вход за т.нар. елитни гимназии и поради тази причина и задачите в него са със завишена трудност спрямо първия модул. Знания по математика във външното оценяване са показали общо 53 212 ученици. 32 044 деца пък са избрали по този предмет да решават и втори модул, оценката от който да им помогне за влизане в желаното училище.
Нула точки от целия изпит по математика са получили четирима седмокласници, което означава, че те са получили чисти двойки. При БЕЛ няма дете, което да не е изкарало поне 1 точка.
Като цяло отличните оценки от двата модула по БЕЛ са 2 523 на брой, а по математика – 1 127. Слаби оценки са получили 759 ученици, които са решавали и двата модула по БЕЛ, а по математика - 3 881 ученици. Двойките обаче при решаване само на първия модул са значително повече - по БЕЛ те са 9 481, а по математика – 17 983.
Разликата, която е с хиляди по-голяма, експертите от МОН обясняват по следния начин: след като дадено дете не се е справило с първия модул, то е получило съответната слаба оценка за него. Детето обаче е продължило да решава втория модул, който се счита за по-труден, и така е събрало необходимите точки, които при осредняване между двата модула са прескочили бариерата за крайна слаба оценка.
Въпреки че задачите, които учениците трябва да решат във втори модул, са по-сложни, отделни компоненти носят определени точки. Така при математиката, например, седмокласникът може да е разчертал правилно геометричната фигура, да е решил част от търсените елементи с помощта на формули, както и да е достигнал до крайния резултат, използвайки логика, а не пресмятане.
Скалата за оценяване е съставена след осредняване на всички изпитни работи. Така, за да прескочат получаването на двойка, учениците трябва да имат 16 точки. Добра оценка са получили децата, които са събрали поне 24,5 точки, а много добър – тези с поне 40,5 точки. За отличен пък са необходими 57 точки, а за пълна шестица – 65 точки.
Стряскащите данни за около 18 хил. двойки по математика, които в крайното оценяване се свиват до близо 4 хил., не е прецедент, отбелязаха от МОН. През 2015 г. двойките по този предмет са около 15 000 за първия модул, а за двата модула общо са 2100. По БЕЛ пък ниските оценки през предходната година са 994 след решение и на двата модула.
Най-много знания по БЕЛ са показали децата в София-град, Смолян, Търговище, Габрово и Варна, а най-зле представилите се са в Сливен, Враца, Плевен, Монтана и Ямбол. Разликата между най-високите показани резултати в София-град и най-ниските в Сливен е 12 точки.По математика най-добри резултати са отчетени в София-град, Варна, Търговище, Кърджали и Бургас. В топ 5 на най-слабо представили се са учениците от Шумен, Враца, Видин, Перник и София-област. Разликата в средния брой точки между София-град и Шумен също е 12 точки.
Резултатите от външното оценяване за 7 клас и по двата предмета са значително по-ниски от предходната година, отчитат образователните експерти. Децата изпитват трудности при разпознаване на видове сложно изречение по състав, при пунктуация на сложни изречения, при съвместяване на глаголните времена и наклонения, както и трудно извличат информация от текст. Забеляза се обаче, че седмокласниците все по-успешно изпълняват възложената дидактическа задача и дават верни отговори на задачите по литература за осмисляне на внушения от изучаваните текстове и за цитати от творбите, преподавани до този момент в училище.
При математиката се отчитат положителни резултати при умението на децата да използват и анализират информация, получена от графики, чертежи, мрежи, таблици, намирането на корен на линейно уравнение, решение на линейно неравенство. Проблемът остава при задачите, които изискват моделиране на дадена алгебрична или геометрична ситуация.
Според експертите от МОН е необходимо са се изработят училищни програми за преодоляване на пропуските по учебните предмети, да се създадат условия за „нови моменти“ в оценяването, включително усъвършенстване на изпитните материали за вътрешно оценяване, както и да се споделят „добри практики“ относно методите на преподаване и оценяване. На национално ниво те смятат, че трябва да се въведе нов регламент за приемане в 8 клас.
Добави коментар