„Медии и политическо влияние“: Едва 31% от медиите отразиха всички гледни точки за втори лифт в Банско
16:28, 30 май 16
25
614
Шрифт:
Това показва проучването на Центъра за изследване на демокрацията върху медиите и политическото влияние върху тях. В няколко статии София Topnovini.bg ще ви представи пълното проучване на центъра. Вече публикувахме проучването за медийния пазар преди кризата в периода от 2009 г. до 2013 г. и анализа за медийния пазар по време на кризата в годините 2009-2013г.
Публикувахме и първата част от анализа за споровете около изграждането на втори лифт над Банско. Сега ви представяме втората част.
Анализът на съдържанието на информационните публикации се фокусира върху два показателя: 1) доколко публикациите отразяват различните позиции на спорещите страни (вътрешен плурализъм) 2) доколко медиите отразяват балансирано позициите на политическите субекти и на различните неправителствени организации, които заявяват отношение към строежа на втори ски лифт над Банско. Анализът показва, че само в 31 % от текстовете са представени различни гледни точки. Темата за втория лифт поляризира обществото от няколко години и двете различни позиции са известни на българските медии. Въпреки това в 58 % от публикациите е отразена само едната гледна точка. Един от най-срещаните начини за манипулация и за влияние върху аудиторията е привидният плурализъм, при който се дава думата на различни хора, които обаче застъпват една и съща теза.
Повечето медии дават превес на гледната точка на управляващото в конкретния период мнозинство на национално ниво или на местното мнозинство в град Банско. Липсва балансираност между представянето на основните политически субекти: управляващите и опозицията на национално ниво, как то и управляващите и опозицията в Общинския съвет на град Банско.
Наблюдава се ясна тенденция при всички медии да преразказват основно позициите на политиците от управляващото мнозинство. Така, управляващите на национално ниво се оказват свръхпредставени в повечето медии. Опозиционните политици на национално ниво получават трибуна само в седем от наблюдаваните медии (БТВ, Дневник, Офнюз, Капитал, Медиапул, Нова тв и Сега), докато нито една от медиите не е представила мнението на опозиционните групи от Общинския съвет в град Банско. Единствено кмета на Банско получава трибуна до всички анализирани медии.
Освен че отразяват опозицията на национално ниво, БТВ, Дневник, Офнюз, Капитал, Медиапул, Нова тв и Сега, са и единствените, в които се появява критика към действията на управляващите на национално и на местно ниво при съобщаване на новини. Например, тези седем медии, наред с Днес.бг, ПИК и Труд отразяват критично опита на министъра на околната среда и водите да прокара решение за втори лифт в дните между подаването на оставката на кабинета „Борисов1” и назначаването на служебно правителство.
Узаконяването на използваните извън концесията от „Юлен АД” площи, което взе правителството „Орешарски” също в последния момент, е отразено критично от същите медии, с изключение на Днес.бг, ПИК и Труд. И в двата примера не става въпрос за негативно отношение на седемте медии на информационно ниво срещу идеята за втори лифт. А за негативно отношение към взетите в последния момент решения. Най-критични към политиката на управляващите на централно и местно равнище са Капитал, Офнюз и Сега.
Безпристрастността и балансираността на медиите може да се оцени и на база честотата и начина на отразяване на неполитическите групи, които имат отношение към спора за втория лифт. Гражданските групи „за”, заедно с концесионерът „Юлен АД”, са представени в 52 % от публикациите, срещу 48 % за гражданските групи „против”. За разлика от политическите групи, неполитическите са представени балансирано като цяло в 17-те изследвани медии. Само в три медии (Дневник, БТВ и Инвестор) обаче е постигнат баланс и безпристрастност в рамките на самата медиямедия. При останалите се наблюдават отклонения и по отношение на баланса, и по отношение на контекста (положителен или отрицателен), в който се представят засегнатите страни.
Медии с балансирано отразяване, но с отклонения при поставянето в контекст (Капитал, Нова тв, Медиапул и Офнюз). При тези медии двете засегнати страни са отразени балансирано по обем, но се наблюдават пристрастия при поставянето в контекст: при Нова тв гражданските групи „против” са представени негативно, а „Юлен АД” и гражданските групи „за” – балансирано; при Офнюз, Медиапул и Капитал има негативно отношение към „Юлен АД” и балансирано към гражданските групи „за” и „против”.
Медии, в които преобладава отразяването на гражданските групи „против” (Монитор и Сега). Докато и при двете медии преобладават мненията на гражданските групи „ПРОТИВ”, Сега отразява безпристрастно засегнатите страни, а при Монитор се наблюдава силно изразено негативно отношение към групите, които се противопоставят на изграждането на втори лифт.
Медии, в които преобладава отразяването на гражданските групи „за” и на „Юлен АД” (Блиц, 24 часа, Канал3, Новинар, ПИК, Стандарт и Труд). Тези медии отразяват основно позициите на гражданските групи „ЗА” и на концесионера „Юлен АД”, като те са представени в позитивен контекст, а групите „ПРОТИВ” – в негативен.
Анализът на медийни послания в заглавията и основното съдържание на медийните публикации позволява да се направи изводът, че наблюдаваните медии в преобладаващата си част не отразяват балансирано и безпристрастно темата за втори лифт на Банско, а допускат отклонения в полза на една или друга от засегнатите страни.
Медии, които изразяват позитивно отношение към изграждането на втори лифт (Блиц, 24 часа, Канал 3, Монитор, Новинар и Стандарт). Това са и медиите с най-големи и най-сериозни отклонения от принципите за безпристрастност и балансираност на информационно равнище. От тях Блиц и Монитор използват най-много оценъчна лексика и смесват новини с коментари. Тези медии открито споменават за извършени престъпления от екоорганизациите (гражданските групи „против”), въпреки че нито има повдигнати обвинения спрямо тях, нито има постановени съдебни присъди.
Медии, които променят позицията си (Днес.бг, Инвестор, ПИК и Труд). При всички тези медии промяната е от „против” към подкрепа на предложението за втори лифт. Медии, които изразяват негативно отношение спрямо изграждането на втори лифт (Офнюз, Капитал, Медиапул и Сега). Медии с преобладаващо балансирано отношение по темата (БТВ, Дневник, и Нова тв). При тези медии се наблюдават минимални отклонения от принципите на балансираност и безпристрастност (под 10 % от публикациите).
Добави коментар