Студентите по педагогика и инженерни специалности намаляват с 25%

13:06, 27 май 16 25 352 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
През последните пет години студентите по педагогика са намалели с близо една четвърт на фона на данните, че през следващите 10 години над 45 000 учители ще навлязат в пенсионна възраст. С 23% на сто е намалял приемът на студенти по “Електротехника”, с 22 % - по „Машинно инженерство“, с 26% - по “Енергетика”, с 30% - по “Архитектура” и с 36% - по "Химични технологии". Ако сега не предприемем действия за увеличаване на броя на студентите по педагогически специалности, след години ще имаме недостиг на кадри във всички сфери. Това се казва в писмен отговор на министъра на образованието Меглена Кунева на въпрос на депутатите от Реформаторския блок Мартин Димитров и Петър Славов за проекта „Студентски стипендии“, финансирани с европейски средства.

Преди две седмици студенти по медицина организиараха протест заради орязването на евростипендиите за тяхната специалност. Освен бъдещите медици право на европейски стипендии загубиха и учещите по право и много други, които не попадат в приоритетните специалности. Те могат да кандидатстват само за стипендии за специални постижения в съответната област.

Работодателските организации и анализите на пазара на труда алармират за увеличаващ се недостиг на инженерни и технологични кадри с висше образование, се казва още в отговора на вицепремиера.

Кунева посочва, че от друга страна студентите по икономика са се увеличили с 4%, по право - със 17%, по психология - с 21%, а професионалните направления от медицинските науки с 60 на сто.

Според нея диспропорциите се дължат до голяма степен на досегашния финансов модел в системата на висшето образование, който е бил изцяло ориентиран към търсенето на образование, без да се съобразява с нуждите на пазара на труда.

Министър Кунева казва още, че разписаните в закона „приоритетни специалности“ би трябвало да се казват „проблемни от гледна точка на търсенето на студенти“. По думите й те са един от предоставените в Закона за висшето образование инструменти за обвързването на образованието с пазара на труда. По думите й евентуални промени в конкретният проект за стипендиите на практика ще означават промени в оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, а то представлява дълъг преговорен процес с Европейската комисия, в който България трябва да доказва своята решимост за реформи.  

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама