ЕК: България се нуждае от по-качествено образование и ефективност на училищата
09:06, 24 май 16
25
292
Шрифт:
Според анализа достъпът до образование на деца в неравностойно положение, в частност ромите е "непрекъснато предизвикателство" у нас. Качеството на професионалното образование и обучение в България е недостатъчно. Размерът на участието на възрастните в ученето пък е сред най-ниските в ЕС, сочи още ЕК.
Данни от 2015 г. на Комисията за България посочват, че процентът на 15 годишните с проблеми в четенето са 39,4% през 2014 г., а средното за ЕС е 17,8%. Доклад на ЮНЕСКО за образованието акцентира, че 780 милиона души по света имат трудности при писането и четенето.
В графата "Образование" на мониторинговия доклад на ЕК от тази година се казва, че българските ученици са с най-ниските постижения по четене, математика и природни науки сред всички държави от ЕС. Страната ни е една от първите по този показател. Все пак задържаме средният процент за ЕС на тръгналите си от обучение младежи на възраст между 18 и 25 години, който е 12,8%.
Центърът за контрол и оценка на качеството на училищното образование (PISA) също регистрира, че близо 40 на сто от 15-годишните ученици в България са функционално неграмотни. Причината е, че те не са в състояние да разбират и анализират онова, което са прочели, а 44 на сто от гимназистите са функционално неграмотни по математика, тъй като не могат да направят елементарни сметки и изчисления.
По данни на Националния статистически институт, общо учащите в България са 749 094, а напусналите образователната система през 2015 г. са 21 146. Преподавателите пък са 45 204, а през 2010 г. те са били 47 230. Студентите за учебната 2014/2015 г. са 278 953.
Статистиката показва още, че у нас има 2019 общообразователни училища, за сравнение през 2010 г. те са били 2096. Университетите ни са общо 54, като в това число се включват и колежите.
През 2014 година завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 27.3 и 26.2 хил. ученици. Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 г. в образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 671 лица, или с 9.3% повече в сравнение с предходната година.
Добави коментар