Билетът в София по-скъп от 10 столици в ЕС на база покупателна способност
14:50, 27 мар 16
25
413
Шрифт:
Тази седмица Центърът за градска мобилност (ЦГМ) представи икономическата си рамка за 2016 г., която предвижда цената на билета за наземен градски транспорт да стане 1,60 лв. Предстои предложението да бъде гласувано в общинския съвет и ако се приеме от общинарите, новата цена ще влезе в сила от 1 юни. Това от своя страна ще доведе и до поскъпване на талона с 10 билета от 8 на 12 лв.
Икономистите отбелязват, че едно евро не купува същото количество стоки и услуги в различните страни от ЕС и уточняват, че докато в София за тази сума можем да отидем до центъра и да се върнем, в Лондон няма да можем да си позволим дори едно единствено пътуване. В номинално изражение обаче се оказва, че билетът е най-евтин именно в София - 0,51 евро.
За сравнението на „стойността“ на едно пътуване в София с това в други европейски столици, са използвани данни на Евростат за паритетите на покупателната способност (ППС) в страните от ЕС. ППС се използват за превръщане на номиналните разходи в национална валута (лева, евро, паунд и т.н.) в единна условна валута, наричана „Стандарт на покупателната способност” (СПС). Тази условна валута има еднаква покупателна способност във всички страни от ЕС, което позволява да се използва за база на подобни сравнения.
Като пример икономистите дават, че минималната работна заплата (МРЗ) в Полша през втората половина на 2015 г. е 418 евро, а тази в България – 194 евро. Това означава, че в номинално отношение МРЗ в Полша е 2,15 пъти по-висока от тази в България. Ако се вземе обаче предвид различната цена на стоките и услугите в полската и българската икономика и се приложи ППС, минималната заплата в Полша възлиза на 749 СПС, а тази в България – на 401 СПС – разликата се стопява до 1,87 пъти. Тази промяна отразява факта, че цените у нас са по-ниски от тези в Полша и че 1 евро у нас може да закупи повече стоки или услуги, като в крайна сметка този ефект в цените е по-силен от разликата в заплатите.
Сравнението, базирано на покупателната способност, показва, че ако цената на билета в градския транспорт бъде увеличена например до 1,50 лв. (приблизително 0,77 евро), неговата стойност в СПС би надминала тази в 10 европейски столици - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ. Подобен „скок” би бил трудно защитим (особено в условията на рекордно ниски цени на горивата), поради което вероятността да се случи е минимална.
Икономистите прдупреждават, че данните за цените на билетите за градския транспорт в европейските столици са взети от сайта priceoftravel.com и не могат да претендират за акуратност на предоставените там цени, но те в голяма степен съответстват на личните им впечатления, както и на тези на българи, живеещи в чужбина, до които се допитали. Те отчитат още, че в някои столици цената зависи от продължителността на пътуването, а в други - от изминаваното разстояние. „За да направим сравнението с България възможно, сме използвали винаги най-ниската предоставена от сайта цена, тъй като у нас разходът на пътуващия за една или десет спирки е един и същ“, уточняват те.
Икономистите отчитат и това, че в някои градове (като Стокхолм) има възможност за закупуване на електронна карта, която след това трябва задължително да се зареди с определена сума.
Добави коментар