Библиотеката в „камертона” на „Мартенски музикални дни”
18:54, 20 мар 16 / Култура
25
323
Шрифт:
Докторантът от Института за изследване на изкуствата при БАН Иван Янакиев представи темата „Концертният строй при ла = 432 Hz и ла = 440 Hz“. Той проследи как в Европа и в САЩ се е развивал през годините т.н. „музикален стандарт”, определящ абсолютната височина на тона ла, по който се настройват музикалните инструменти. Хронологията на спора за най-точната идентификация и стандартизация на тон „ла = 432Hz” или тон „ла = 440Hz” започва още в средновековието и продължава до наши дни. По време на своята лекция гостът си послужи с много примери, за да докаже тезата си, че светът все още не разполага с официален сертификат за стандартен тон, по който да се приравняват всички музиканти.
През последните 20 години в Италия отново се възражда идеята за връщане на по-ниския музикален строй „ла = 432Hz.” През 1988 г. музиканти от различни държави се подписват под официална петиция за приемане на този стандарт, който се нарича още и „италиански”. Сред радетелите на неговото установяване са световноизвестни музиканти като Рената Тебалди, Пиеро Капучилли, Джанандреа Гаваценни, Лучано Павароти и много други.
Темата на срещата бе интересна за русенската публика и предизвика полезен диалог, защото акустичната страна на музикалното изкуство е по-рядко обсъждана днес. Според Иван Янакиев, спорът по въпроса за музикалния стандарт и неговата съвременна интерпретация обогатаява досега ни с музиката, която е повод през тези мартенски дни Русе да бъде музикалната столица на България.
Добави коментар