Таксита возят на тарифи от 3 лева за километър
11:20, 20 мар 16
25
2974
Шрифт:
Красимир Бошнаков собственик на “Тико такси” обясни, че има свободни коли, които карат на цени от 3 лева за километър дневна и 4 лева нощна тарифа, което не е незаконно. Единственото решение е гражданите е да внимават в какви таксита се качват и каква е тарифата.
Контролът е непрекъснат, но неефективен, твърди Бошнаков, защото законът е направен така, че нарушителите не могат да бъдат санкционирани.
Жълтите автомобили на фирмите возят на 60-70 стотинки за километър.
Последният сигнал, получен в ДАИ-Шумен, е бил за ненормална сметка за ползване на такси. Проверката обаче показала, че няма нищо незаконно, а цената на километър била по-висока. Така от ДАИ потвърдиха думите на Бошнаков.
През 2011 г. съветниците в Шумен определят горна граница на тарифата от 1.20 дневна и 1.50 лева нощна тарифа.
Миналата година бе сложена граница и на минималните цени 40 стотинки през деня и 60 стотинки нощем.
Според Закона за автомобилните превози общинните съвети по места определят максималните и минимални стойности на тарифата за таксиметровата услуга.
Незаконна стоянка на таксита от години в Шумен има до жп гарата. Там жълтите коли, освен до адреси в града, возят до Варна, Бургас и други градове. Някои от колите изчакват пътниците и на спирката до подлеза на жп гарата. Независимо, че са в нарушение на закона и пречат на градските автобуси шофьорите продължават да работят по същия начин. Стигнало се до абсурдната ситуация редовни таксиметрови шофьори да се оплакват на управителя на “Шумен-Пътнически автотранспорт” Иван Банков. Той от своя страна от години търпи големи загуби от нерегламентираните превозвачи, защото те събират пътници не само от спирките в града, но и от селата.
През 2014 година отчетените загуби за област Шумен са били в размер на 4 млн. лева, а вредата за държавата тогава е била около 180 млн. лева. Според Иван Банков две години по-късно загубите са много по-големи, но статистика липсва. Той разказа, че по време на първото правителство на Бойко Борисов са предприети строги мерки срещу нелегалните таксита. Тогава са спрени от движение и конфискувани 18 автомобила. После нещата утихнали и потекли по обичайния начин.
Банков обясни, че заради нерегламентирания превоз на пътници редовните фирми вече са изпаднали до положение, в което трудно покриват разходите си за гориво и даде пример от почивните дни, когато при сутрешен курс автобусът от село Кюлевча до Шумен е возил само един пътник.
Заради нерегламентирани превози от “Шумен-Пътнически автотранспорт” принудително закриват линии на загуба.
Като добър пример за решаване на проблема с нелегалните таксита Банков посочи опита на община Варна. Там от години местната власт е определила минимална и максимална тарифа на километър, затегнала е контрола, забранила е свободните таксита. В помощ дошли и цените за пробег на една от таксиметровите фирми, която създала конкуренция на пазара и останалите частници се принудили да съобразят тарифите си с пазарната реалност.
Кметът на Шумен Любомир Христов обясни, че местната власт няма правомощия и не може да контролира такситата. “Единствената възможност е инспекторите по Наредба 1 да санкционират нелегалните коли за спиране на нерегламентирани места”, коментира градоначалникът и добави, че е отворен за предложения, които могат да разрешат проблема.
Свободните таксита, по думите на директора на Държавна автомобилна инспекция в Шумен Пламен Тодоров, са незаконни. При тях колата се води собственост на един, кара се от друг, а касовият апарат е регистриран на куха фирма. Така инспекторите пишат актове за нарушения, но няма кой да ги плати. Обикновено подобни коли са в комбина с фирми за таксиметрови превози, защото ползват ефира им и плащат наем за “услугата”. Тодоров поясни, че от 1 април влиза в сила изискването всички таксиметрови коли да се регистрират и да бъдат управлявани задължително от шофьори назначени на трудов договор или от собственика на колата.
“Очакваме това до голяма степен да въведе ред в сектора, който въпреки непрекъснатите проверки остава много проблемен”, коментира Тодоров и добави, че през януари инспекторите на ДАИ са проверили 20 таксита и са съставили два акта.
Тодоров разказа и за скорошен случай, при който таксиметрова фирма от Шумен е била глобена с 50 хил. лева от Дирекция “Инспекция по труда”. Собственикът обаче регистрирал нова фирма и така избягнал плащането на глобата. Такава е схемата и при фирми, които дължат пари на държавната хазна, но не могат или не желаят да плащат.
“Работим усилено по въпроса с нелегалните таксита, защото те ощетяват много местния бюджет. Търсим решение на проблема. Проверките са непрекъснати. Надявам се в скоро време да се похвалим и с добри резултати”, не скри амбициите си Пламен Тодоров.
Добави коментар