Медиите да изработят нови бизнес модели, за да оцелеят, съветва Нели Огнянова

21:54, 29 фев 16 25 480 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Медиите трябва да изработят нови бизнес модели, за да оцелеят. Това заяви експертът по медийно право проф. Нели Огнянова по време на публична дискусия за медиите, предаде репортер на София Topnovini.bg. По нейните думи това е трудно за медийната среда, но не е български синдром.

„Всички медии преосмислят своето съществуване“, отбеляза журналистът от в. „Капитал“ Велислава Антонова и допълни, че тоталната промяна е сигурна. Сравнявайки медийната ситуация у нас с тази в чужбина тя подчера, че „ако в България страда тялото, то и душата е напълно убита“. По думите й част от медиите се финансират през „кухи фирми“ и продават съдържанието си, което се използва като лост от определени овластени лица. По този начин се губи доверието на хората и смисъла на журналистиката.

Качествената журналситика отговаря на три въпроса според Огнянова: Защо медията трябва да я има или защо журналистът пише? Медията работи ли за демократични ценности и етични стандарти? Застава ли тя на страната на гражданите при диалога с властта? Журналистите трябва да се водят от каузата да информират гражданите, отбеляза тя. По нейните думи няма как качествената журналистка да работи в посока, обратна на ценностите.

„Тези, които практикуват професията, трябва много да внимават какво пишат“, каза от своя страна Антонова. Според нея тъжното е, че вече няма разследваща журналистка не само в България.

„У нас няма изследване какво хората научават от новините“, отбеляза преподавателят по журналистика в Софийския университет „Св. Клиент Охридски“ доц. Мария Нейкова. По нейните думи журналистиката е индивидуална професия и много зависи какво иска да направи от нея журналистът. Тя допълни, че медиите не са единственият източник на информация, като техни конкуренти са филмите, семействата и хората, които пътуват в чужбина, тъй като те поднасят нови данни към определени групи хора.

Относно жълтите медии Антонова подчерта, че те използват езика на политиците популисти. "Авторите на жълти новини правят едни констатации, които се харесват на определни хора, защото изразяват това, което и тях ги дразни. Но те не предлагат анализ и от тях не възникват въпроси. Те сякаш изговарят на висок глас недоволства на гражданите, които са под средното ниво", каза още тя. Така аудиторията попада в информационно блато по нейните думи, като тези, които преди кризата са били силни на хартия, сега са силни и в интернет.

Проф. Нели Огнянова коментира, че интернет е демократична среда, която овластява и в която се променят стандартите за писане. Тя е категорична, че трябва да има и регулация в онлайн пространството, като се създае конвенция за правила.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама