И залежали законови промени в доклада на Брюксел
13:36, 26 яну 16
25
868
Шрифт:
Поисканите промени отлежават в парламента вече 8 месеца, като са одобрени само от правната комисия на първо четене. Те са внесени от депутати от ГЕРБ, начело с шефа на комисията Данаил Кирилов. Поправките целят намаляване на прага на несъответствие, при който се иска отнемане на имуществото от 250 хил.лв. на 120 хил. Предвижда се отново да се върне възможността на комисията да може да претърсва и да иска обяснения от проверяваните, както и да се приемат свидетелски показания. Именно чрез свидетели може да се установи собствеността на офшорни фирми, например. Едно от предложенията, което срещна доста възражения, е за промяна в разпределението на доказателствената тежест, като до доказване на противното се счита, че имуществото, което не е декларирано пред комисията, е незаконно придобито.
София Topnovini.bg публикува основните препоръки от доклада на Европейската комисия:
Комисията очаква да продължи да работи съвместно с България, за да гарантира изпълнението на целите на Механизма за сътрудничество и оценка (CVM) и приканва България да предприеме действия в следните сфери:
Независимост, отчетност и интегритет на съдебната система
България пое по път на реформа на Висшия съдебен съвет (ВСС) и засилване на Съдебния инспекторат. Сега тези ангажименти трябва да бъдат изпълнени. Важно е също така да се надградят стъпките, предприети за подобряване на доверието в процеса на случайно разпределение на делата.
-Да извърши реформата във ВСС чрез необходимите поправки в Закона за съдебната власт. Бързо да осигури на Съдебния инспекторат с правомощия и материални ресурси, за да изпълни новата си роля за съблюдаване на интегритета и за борба с корупцията в съдебната система.
-Да осигури капацитет във ВСС и Съдебния инспекторат за наблюдение на приложението и сигурността на новата система за случайно разпределяне на делата в съдилищата. Тези институции трябва да са прозрачни в резултатите от своите проверки и последващото развитие на идентифицираните проблеми.
-Да установи практика във ВСС на прозрачни и последователни решения по отношение на назначаването, като прилага ясни стандарти за постижения и интегритет, като в същото време взима тези решения навреме.
-Да осигури условия за безпристрастно разследване на различните обвинения за корупция по високите етажи на Софийския градски съд, по-специално възможността за системни последствия, в това число и подобни практики в други съдилища.
Реформа на съдебната система
Пакет от поправки на Закона за съдебната власт бе подготвен от Министерството на правосъдието и бе широко дискутиран през 2015 година, целящ реализиране на правителствената стратегия за съдебна реформа.
-Отдавнашната препоръка за модернизиране на българския Наказателен кодекс все още е актуална.
-Да приеме поправките в Закона за съдебната власт в съответствие с правителствената стратегия за съдебна реформа, включително повече свобода за отделните съдии и прокурори, както и да гарантира изпълнението и в близко сътрудничество със съдебните власти.
-Да подготви комплект промени, насочени директно към ключовите проблеми в наказателните процедури, особено проблемите при сложните случаи на корупция и организирана престъпност.
-Да приеме цялостна реформа на наказателната политика в съответствие със стратегията за съдебна реформа.
Стандарти в съдебната система
България трябва да постигне напредък през 2016 година в ключови сфери на съдебната система, включително необходими промени в съдебната карта за подобряване на цялостното качество и ефективността, въвеждане на електронно правосъдие, ясни стандарти за дисциплинарните производства, както и продължаване на реформата в прокуратурата.
-Да приеме реформа в съдебната карта на районните съдилища и да представи пътна карта за по-основна рационализация на съдилищата на всички равнища за подобряване на цялостното качество и ефективността, включително и пренасочване на средства в необходимата посока в светлината на цялостен анализ на натовареността в съдилищата.
-Да изготви ясен график за въвеждането на електронно правосъдие и да осигури необходимия капацитет за наблюдение и ръководство на процеса.
-Да развие практиката да мотивира дисциплинарните решения в съответствие с ясни и обективни стандарти и принципи.
-Да проведе независима оценка на дисциплинарната практика на ВСС от 2012 година насам.
-Да стартира независим преглед на прокуратурата, както е записано в правителствената стратегия за съдебна реформа, като вземе предвид вече въведените мерки от реформата.
Корупция
Инициативите в тази сфера трябва да бъдат фокусирани в изпълнението на новата национална стратегия за борба с корупцията, приета през пролетта на 2015 година.
-Главен приоритет трябва да бъде бързото повторно гледане в Народното събрание на правителствения проект за антикорупционен закон, като се вземат предвид всички конкретни съображения, но и като се запазят основните елементи в съответствие с намеренията в стратегията за борба с корупцията.
-Да приеме нов антикорупционен закон в съответствие със стратегията за борба с корупцията, включително и създаването на единен орган с независим мандат за борба с корупцията по високите етажи.
-Да гарантира бързото създаване на такава институция и да я осигури с необходимите ресурси.
-Да приеме промени в закона за публичната администрация, за да засили правомощията и независимостта на вътрешните инспекторати, и да създаде единен набор от минимални стандарти за публичния сектор в посока оценка на риска и задължения за деклариране.
-Да осигури на Агенцията за обществени поръчки правомощия и организационен капацитет, за да извършва задълбочени проверки на процедурите за обществени поръчки, базирани на оценка на риска.
-Да продължи усилията за справяне с корупцията по ниските етажи в МВР. Стартиране на подобни действия и в други рискови сектори на публичната администрация.
-Да наблюдава напредъка по наказателни дела за случаи на корупция по високите етажи, включително и досъдебната фаза, и приемане на мерки за решаване на идентифицираните проблеми.
Организирана престъпност
България все още се нуждае от солидно количество случаи на потвърдена на последна инстанция присъди в случаите на сериозна организирана престъпност. Важно е да се гарантира, че правоохранителните и съдебните системи имат законодателни и институционални условия, за да работят ефективно.
-Да наблюдава напредъка на наказателни дела по случаи от сериозната организирана престъпност, включително в досъдебната фаза, както и изпълнението на присъди, и да приеме мерки за справяне с идентифицираните проблеми.
-Бързо да се заеме със законовите проблеми, идентифицирани във връзка с правомощията и дейността на дирекцията за борба с организираната престъпност в рамките на МВР, за осигуряване на дирекцията с организационна стабилност, от която се нуждае, за да изпълни работата си.
-Да промени Закона за отнемане на незаконно придобито имущество, за да позволи на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество да работи ефективно.
Добави коментар