Варна 2015: Познай кой ще дойде следващото лято

13:36, 31 дек 15 25 451 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Публикуваме равносметката за изминалия активен туристически сезон на Бистра Варнева, журналист в БНТ-Варна, подготвена специално за читателите на Topnovini.bg:

Оценките за отминалата година за варненския туризъм стъпват върху няколко фактора – труден летен сезон, белязан от кризата Русия-Украйна, липса на подготвени кадри и много предстоящи неясноти. Дори най-големите оптимисти признават, че сривът беше значително по-голям от онова, с което се хвалят "отговорните" държавни институции. Незапомненият спад на туристи от 2009 г. насам определено не зависи само от местните хотелиери и туроператори. Изчисленията на тези минуси сочат от 5 до 35 процента спад на гостите по морето. Ако ножицата ви се вижда прекалено отворена, то е защото от десетилетия няма ясна статистика кои от влизащите в страната чужденци са реално туристи и кои идват на кратък шопинг от съседните страни. Скалата на рускоезичната липса обаче клони към 30 на сто и нагоре и никакви поляци, чехи и унгарци не могат да я компенсират.

Всичко това остава съчетано с почти категоричното отсъствие на българите от родните курорти – заради цените, заради превърнатите в бетонови общежития курорти и най-вече – заради обслужването далеч от очакваните стандарти. Кой иска да плати повече, за да му сервират намусени келнерки, да го гледат сърдито на рецепциите и със зор да си намира място на плажа?

Известен брой българи уважават българските морски курорти само когато празнуват Нова година, и то в качествени висококатегорийни хотели. Част от тях биха се върнали и лятото като постоянни клиенти на тези хотели, това обаче е капка в морето на туристическата статистика.

Лятото на 2015 година беше кратко и непълноценно – включително и заради липсата на достатъчно персонал. Това се усеща най-вече в ресторантьорството, но е валидно и за рецепционистите, лицето на всеки хотел. Тъжен парадокс – във Варна се произвеждат качествени кадри за туризма, като започнем от средното образование, минем през Колежа по туризъм и стигнем до висшето образование в Икономическия университет. Но най-качествените от тези младежи, с по 2-3 езика като база, предпочитат да търсят реализация навън, защото тукашните заплати, меко казано, не ги мотивират. Обикновен рецепционист на френската Ривиера получава около 1500 евро месечно, при шанса да работи през дългия почти 10 месеца сезон. Няма сравнение, нали? Добавяме към това и нелоялните работодатели, които наемат младежи на кратък граждански договор, за да могат да ги изхвърлят набързо и без обяснения.

В същото време институции като Инспекцията по труда държат очите си затворени за безобразията на пишман работодателите. Така дългоочакваното Министерство на туризма изглежда твърде далеч от истината, след като е способно да замазва с високопарни и нищо незначещи фрази тоталното падение на отрасъла. И за да изглежда ангажирано с проблемите, обещава да намери туристи от нови екзотични дестинации… О, вярно е, разбира се, че китайските туристи оставят много пари в мястото, където са отишли да почиват – близо 100 евро дневно, но с какво ще ги извикаме тези китайци? Едва ли морето и златният пясък могат да ги заинтересоват толкова силно, че да пътуват от другия край на света до малка България.

Такива туристи се интересуват от култура и историческо наследство, до което – към момента, се стига трудно, а и трябва да му се прави масирана реклама. Единственият добър ход на правителството за годината може би беше да даде за стопанисване на Община Варна няколко ключови културно-исторически забележителности, че поне с европейски пари да бъдат съхранени като хората. Резултатите ще ги броим идната есен.

Да се върнем към прогнозите за идната 2016 г. След рязкото скъсване на приятелството между Турция и Русия някои прибързано рекоха, че ей сега руският туристопоток ще се насочи като мощна вълна към България. За жалост нито имаме място, нито готовност да посрещнем онези милиони руснаци, които няма да летуват в Турция.

Важно е и друго – светът става несигурно място, а конфликтите от всякакъв характер са най-големият враг на туризма. А трусовете в този бранш идват бързо и много бавно отминават. Затова сме виновни и ние от медиите – необяснимо е захласването на софийските централи на средствата за информация по някое бедствие на морето и тоталното мълчание, когато трябва да рекламираме България и Варна като туристическа дестинация.

Но да се опитаме да сме оптимисти – с пожеланието за повече разум и по-добър мениджмънт у работодателите, повече логика в рекламата и повече ред и правила в туризма. И не само там. Дано!

Бистра Варнева, БНТ-Варна

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама