Драгомир Ошавков: Млада кръв, идваща от "Движение 21", е нужна на Общинския съвет в Бургас

10:42, 23 окт 15 / Общество 25 450 Topnovini
Драгомир Георгиев Ошавков е на 41 години. Семеен, с две деца. Магистър по право от Софийския университет, член на Адвокатска колегия - Бургас. Владее английски и руски език. Практикува предимно в областта на вещно, търговско и облигационно право, проектно финансиране, административно право, процесуално представителство. Заедно със съпругата си са запалени фенове на тежкия рок, като не пропускат нито едно музикално събитие от жанра в България. Драгомир Ошавков е кандидат за общински съветник от листата на „Движение 21“.

Г-н Ошавков, Вие сте едно от новите лица на тези избори, за първи път заявявате желание да участвате в местната власт. Какво доведе до това решение?

- Всъщност основният ми мотив да се включа в изборите за общински съветници не е желанието ми да участвам в местната власт. По професия съм адвокат и като такъв съм представител на едно съсловие, което у нас е прието да се нарича условно "свободна професия". В това съсловие се включват още счетоводители, архитекти, лекари, консултанти, дейци на изкуството и културата и т.н. Повярвайте ми, за хората със свободни професии, които имат прилична професионална реализация, участието в Общинския съвет не изглежда толкова атрактивно занимание, както би му се сторило на някой страничен човек.

Моята лична мотивация да се ангажирам с участие в местните избори виждам като приложение на древната китайска пословица: "Вместо да проклинаш тъмнината, запали свещ". Или с други думи – всеки може да направи нещо, колкото и малко да е то, с което да подобри света около себе си. Местните избори са една уникална възможност, която по силата на закона жителите на всяко населено място получават на всеки четири години. Уникална – защото именно чрез избора на хората, които ще ги представляват в местният парламент, могат да определят как ще изглежда града, в който живеят. А причината да се кандидатирам за гласовете на хората именно от листата на политическа партия "Движение 21" е съвсем проста. Вярвам, че идеите, които "Движение 21" изповядва, биха донесли така нужната за сегашния ни политически живот промяна към нормалност. Историята е показала, че двигател на промяната могат да бъдат само свободни и независими хора, каквито Движението се стреми да обединява. Това, че партията е млада и за първи път участва в местните избори, приемам по-скоро като предимство.

Имате ли поглед върху работата на общинските съвети, чувствате ли се подготвен да бъдете полезен на града?

- Работата на общинските съветници всъщност е съвсем ясна и проста - те колективно решават въпроси, касаещи всички нас - жителите на една община. Проблемът е, че веднъж избрани в местния парламент, народните избраници някак бързо забравят за какво са там. Парадоксът е, че обикновено същите тези общински съветници се сещат да потърсят жителите на общината едва когато им предстоят поредните местни избори и то с една единствена цел - да поискат гласовете им още веднъж. И даже не си правят труда да променят програмите си от последните избори. Същите общи приказки, същите празни обещания и високопарни лозунги. Не мога да не отбележа, че вина за това положение имат донякъде и избирателите, които по навик гласуват за едни и същи хора отново и отново, а гражданската им позиция се свежда до някоя и друга псувня по адрес на избраниците, докато карат по някоя разбитa улица на града или "паякът" им вдигне нейде колата.

Всъщност, общинските съветници са такива, каквито им позволяваме да бъдат. Контролът от страна на гражданите може да е съвсем прост - да поставят на дневен ред тези въпроси, които наистина са важни за тях и да търсят сметка от общинските съветници за техните решения. Стара истина е, че далаверите и схемите стават "на тъмно" и на четири очи. Когато важните решения се вземат открито, по ясни критерии и с активното участие на гражданите, възможностите за злоупотреби силно намаляват. Смятам, че юридическото ми образование ще ми бъде от голяма полза в стремежа да търся ясните правила и закоността в работата на общинския съвет. Аз, както и повечето кандидати за общински съветници от ПП "Движение 21", нямаме предишни участия в местната власт, което означава, че не сме обвързани с никакви схеми и не играем в нечий отбор. Може би младата кръв, идваща от "Движение 21" е това, което е нужно на един общински съвет, "обрасъл" от няколко мандата със стари сметки и договорки.

Градът е окичен с титлата „най-добър”, но най-добър ли е във Вашите очи? Има ли проблеми, за които спешно трябва да се вземат мерки?

- Разбира се, че проблеми има и няма как да си затваряме очите пред тях. Проблемът, за който аз като жител на Бургас се сещам на първо място, е екологията на града. Въпреки че в последните години бяха направени някои стъпки в правилната посока, Бургас си остава град с тежко екологично състояние, сравнимо с това на Димитровград и Гълъбово, където работят заводи като "ТЕЦ Марица-изток" и "Неохим". Екологичните проблеми на града са в пряка връзка със здравословното състояние на населението. Бургас е и на челно място по белодробни и онкологични заболявания, което звучи доста странно за град, рекламиран като "най-добрия град за живеене".

Друг проблем, с който се сблъскваме ежедневно, е презастрояването на града и липсата на паркоместа не само в централната част, но вече и в типично жилищните райони на града. В последните години ставаме свидетели на това как масово се застрояват междублоковите пространства. Проблемът не е само в строителните предприемачи, които естествено се опитват да печелят повече, а по-скоро в общия план на града и контрола по одобряването на строителни проекти, и издаването на нови строителни разрешения. Локацията на Бургас е такава, че градът е естествено заобграден с водни басейни. В направленията, в които града може да се разширява, Общият устройствен план (ОУП) почти не предвижда зони за чисто жилищно застрояване, което пък предпоставя жилищното строителство да продължава да се осъществява в съществуващите вече жилищни квартали. Другият проблем, е че зоните, предвидени за жилищно строителство, нямат почти никаква изградена инфраструктура, което ги прави неатрактивни за инвеститори и потенциални купувачи. Изграждането на индустриални и бизнес зони е похвално начинание, но това не трябва да става хаотично и за сметка на жилищното строителство.

И все пак, гледайки отчетите на партиите от миналия мандат, човек остава с впечатление, че всички проблеми на града вече са решени...

- Тези дни присъствах на една прекрасна инициатива на училищното настоятелство на ОУ "Любен Каравелов" и жителите на квартал "Възраждане". Става дума за стара сграда, която се намира до училище "Любен Каравелов". Хората от комплекс "Възраждане" вече няколко години безуспешно искат от Общината имотът да се реконструира и да се превърне в модерен учебен център. На събранието на инициативния комитет се появиха и двама видни общински съветници - представители на две от големите, традиционно представени политически партии в Общинския съвет на Бургас. Това, което ме изненада, е че видимо и двамата бяха дошли, за да се възползват от тази обществена инициатива в своята предизборна кампания и то бидейки част от няколко предходни общински съвета, които очевидно не са решили проблема на хората. Посланието им в общи линии звучеше така: "Да, признаваме, че не сме го решили този проблем досега, ама вижте там за нас пак да гласувате, че току-виж го решим по-нататък".

Не знам кое ме изненада повече - наглостта на общинските съветници или търпението на гражданите, с което приемат такова поведение. Хубавото на тази инициатива е, че избирателите най-после са разбрали начина, по който следва да се действа. Посочват проблема – този, който ги засяга и вълнува пряко, после го поставят организирано и решително пред тези, които следва да го решат. В този смисъл проблемите на града трябва да се посочват от гражданите, а работата на общинските съветници е да намират решения за тях.

В такъв случай готов ли сте да си свършите работата като съветник в бъдещия Общински съвет?

- Първото и най-важно условие според мен за всеки един общински съветник е да не губи връзката с избирателите си. Тук отново се наблюдава един парадокс – избирателите не търсят хората, които са избрали, за да им поставятобществено значими проблеми за решаване. Всеки един таксиметров шофьор може да ви разкритикува транспортната схема на Бургас и текущите пътни ремонти, както и да ви предложи практически решения за облекчаване на движението, но когато го запиташ защо не направят организирано предложение за това в Общинския съвет, просто маха с ръка и казва, че никой няма да ги чуе. Следователно, за да има чуваемост се налага не избирателите да отидат при Общинския съвет, а Общинският съвет или по-точно общинските съветници да дойдат при избирателите, за да чуят какви са проблемите им и как могат да са им полезни. Като общински съветник бих търсил постоянен контакт с избирателите, за да съм наясно с приоритетите и проблемите на хората и съответно да търся начини да ги реша с тяхна помощ. Ще се стремя да работя по-конкретни проблеми, поставени ми от избирателя, без значение колко малки и незначителни се струват те на една или друга партия.

Конкретно по споменатия проблем с екологията на града, смятам, че той може да се реши единствено с общите усилия на общината, РИОСВ, Министерството на екологията и Министерството на здравеопазването. Както всички добре знаем, проблемът е в големите индустриални замърсители около Бургас - нефтената рафинерия "Лукойл" и завода "Кроношпан". Когато налаганите санкции при всяко едно констатирано замърсяване бъдат толкова големи, че за нарушителя стане икономически неизгодно да го заплати и да продължи да замърсява въздуха, тогава ще видим и промяна в екологичната обстановка в Бургас. Добре би било с помощта на Министерството на здравеопазването да се направи и едно всеобхватно изследване на причинителите на белодробни и онкологични заболявания в града и доколко те са резултат от промишленото замърсяване. Така или иначе първата стъпка е да приемем, че отговорност може и трябва да носи всеки един субект, без значение колко голям е той или колко е важен за икономиката на общината.

Що се отнася до проблема с презастрояването и липсата на паркоместа, то решението е изцяло в ръцете на Общината. Първо - да се промени Общият устройствен план, така че да бъдат обособени нови зони за жилищно строителство в непосредствена близост до сега съществуващите. Второ - инвестициите на Общината да бъдат насочени не само към подобряване на вече съществуващата инфраструктура в града, но и към изграждане на нова такава в предвидените зони за жилищно строителство. Така ще се стимулират и частните инвеститори, които сега избягват да инвестират в местата без улици, канализация и електричество.

Избягването на по-нататъшно презастрояване в междублоковите пространства може да се постигне с ограничения по отношение на издаване на разрешения за строителство в неподходящи блокови пространства или намаляне на показателите за застроената площ, предвидена в ОУП. От друга страна е нужен и по-строг предварителен и последващ контрол от страна на Общината във връзка с одобряването и изграждането на нови проекти за жилищни сгради, които задължително следва да имат предвидени и достатъчен брой гаражи и паркоместа.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!