Водещи европейски компании със сериозни съмнения за качеството на ремонта на "Руски паметник"

14:49, 19 окт 15 / Общество 25 316 Topnovini
Експерти от няколко водещи европейски компании в областта на строителството посочиха редица грешки при реконструкцията на столичния бул. „Руски паметник“. Експертното мнение относно качествата на използваните материали и функционалността е поискано от сдружение „Спаси София“. От организацията припомнят, че още в началото на ремонта самите те са сигнализирали за съмненията си относно качеството на строителните дейности.

„Точно това ни накара да предприемем една нетрадиционна стъпка, за да проверим дали това, което виждаме, в комбинация с крайно негативния предишен опит от ремонтите на Столична община, е наистина толкова некачествено или просто е различна технология на строителство. За целта, още преди месец, разработихме анкетна карта на английски и френски език, която изпратихме до международно доказали се организации и фирми с богат опит на полето на строителство на зелени трамвайни трасета", разказват от "Спаси София".

Заедно с анкетната карта от сдружението изпращат и снимков материал от всичките фази на строителния процес на софийските зелени релси. Те са помолили фирмите да коментират всеки етап от изпълнението на ремонта. В отговорите си компаниите подчертават, че пълен анализ може да се изготви само на място, но по снимките се виждат необясними строителни решения.

„Смятаме, че бетонът за основата е твърде тънък. Би трябвало да се направи бетон с по-голяма дебелина или подложка от асфалтобетон. Не разбираме вашата система за фиксация на релсите, ние използваме би-блокове, а нивелирането се прави посредством системи за повдигане, докато наместването на релсите – по метода „дръпни-бутни”, което е много по-лесна система за сглобяване и нивелиране на релсовия път“,отговарят от фирма Eiffage – една от най-големите френски строителни компании.

В отговора си експерти от германската фирма RailOne обръщат внимание на арматурата, която „не е поставена по правилен начин“.

„Затова не е ясно и доколко араматурата ще бъде функционална. Например, методът RHEDA CITY използва монолитна стоманобетонова плоча от напрегнат бетон и по този начин основата няма нужда от подсилване. Така се спестяват време и пари. Закрепващата система на показаните снимки е изцяло залята от бетон. При взимане предвид разширението на релсите при изсъхването на бетона и последващите заварки, те няма да имат възможност за свободно движение. Очакваме това бързо да доведе до появяването на пукнатини в бетона. За пример, строителният метод  RHEDA CITY осигурява „освобождаване” на релсите след изливането на бетона, така че те да могат свободно да се движат надлъжно, без риск от пукнатини“, съветват от германската компания.

Препоръки за изграждането на „зелените релси“ има и холандският производител на релсови системи Edilon Sedra.

„Нашият съвет е първо да се изпълни бетонова основа, върху която релсите да се закрепят. Причината е, че конструкцията изпълнена по показания  на снимката начин може да се деформира при температурни промени, което ще застраши профила на релсовия път. Изолацията е по принцип такава, но е с недостатъчна дебелина, плътност и ширина. Когато отгоре се постави тревата, тя може да полегне върху релсите и да доведе до проблеми при спирането на трамвайните мотриси. За предотвратяване на всичките тези проблеми съветваме да се използват по-широки изолиращи елементи между релсите и тревата“, твърдят експертите. 

Относно хидроизолацията, същата компания коментира по следния начин: „Значи това е хидроизолацията, предполагам? Няма какво да се коментира“.

От „Спаси София“ са публикували още много коментари на водещите експерти, като критиките и учудването им преобладават. От сдружението напомниха и целта на упорството в отношенията им с общината. Те са категорични, че проблемите на града не се тълкуват правилно, ремонтите се правят през пръсти, а общината „категорично отказва да информира гражданите за представите, които има за това как трябва да изглеждат толкова важни за всички нас пространства“.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашия коментар беше успешно пуликуван!