Четиринадесетият Далай Лама навърши 84 години. В духа на шестващата политическа коректност, да очакваме ли, че неговият бъдещ наследник, който стои над всички тибетски лами, ще бъде жена? Млада и красива! Още повече, че Тензин Гяцо, както е името на този пореден водач на тибетския народ спомена, че е възможно да се прероди като жена. Заяви, че външността е много важна при предаването на будистки учения. Той самият е бил посочен за следващия лама, още преди да навърши пет години.
Историята на редица тибетски духовни и светски водачи започва през XIII в., когато внук на Чингис хан дава на свой учител титлата Далай Лама и го прави управител на тибетските земи. За следващите се смята, че са реинкарнация (прераждане) на предходния и се посочват от висшите духовници. Петият поред Далай Лама, с помощта на владетеля на Монголия (Гуши хан), обединява Тибет през ХVII в.. Оттогава Далай Ламите представляват духовната и светската власт в страната. Това е прекратено с инвазията на китайските войски в средата на миналия век.
Но как се избира нов лама? Традиционно тези, които са най-близо до Далай Лама, търсят знаци, които да им посочат местоположението на неговото прераждане. Прогнози се правят и приживе, но след смъртта му, този процес се ускорява. В случая, с четиринадесетия поред, необходимите допълнителни знаци, за да се гарантира правилния избор. След смъртта на 13-ия Далай Лама тялото лежало обърнато на юг. Въпреки този категоричен знак, след няколко дни главата му се наклонила на изток и необичайна гъбичка се появила от североизточната страна на светилището, съдържащо тялото. Това означавало, че следващият Далай Лама би могъл да е роден някъде в североизточната част на Тибет. Освен това, учениците на покойника посещавали свещеното езеро Ламо Лацо, за да получат видения, които да потвърдят посоката. Областта Докам, която е в североизточната част на Тибет, отговаряла на всички знаци, а момчето, което избрали, дало признаци, че точно него са търсили. Бъдещият, още невръстен (роден през 1935 г.и разпознат през 1937 г.), Далай Лама веднага открил сред тържествената делегация един от монасите, въпреки че бил облечен като слуга. Детето поискало броеницата около врата му, която принадлежала преди на 13-тия лама. Така 14-тият поред прероден учител, приел религиозното име Тензин Гяцо и попаднал във водовъртежа на събитията през ХХ век. През 1950 г. комунистически Китай приключва с независимостта на Тибет, а Далай Лама бяга по-късно в Индия (през 1959 г.), където създава правителство зад граница. През 1992 г. получава Нобелова награда за мир. Той е изключително популярен и почитан, а неговото изгнание предизвиква гняв сред тибетския народ към управляващите в Пекин.
Днес въпросът за наследника му не е само религиозен, а политически. Още през 2011 г. външното министерство на Китай уведоми света, че само правителството в Пекин може да назначи следващия Далай Лама. Сенатор в САЩ контрира с твърдението, че Конгресът няма да признае за легитимен подобен избор. Управляващите, очевидно лишени от, какъвто и да било, духовен статус по отношение на будизма, се канят да проведат процедура по избор на нова реинкарнация. Позовават се на прецедент, по време на управлението на император Хун Ли от династията Цин, който бил използвал процедура по избора на Далай Лама с помощта на жребий: златна урна и топки с имената на участниците. Неотдавна китайските власти използваха такава процедура при назначаването на Панчен лама (висикопоставен лама), който по традиция би трябвало да обяви новия Далай Лама. Но такава възможност за политически избор, след смъртта на Тензин Гяцо, предизвиква сериозни опасения сред тибетците.
От Индия настоящият Далай Лама направи редица изявления, които засилват несигурността и правят подобен избор неприемлив за монасите и народа на Тибет. Желанието на комунистическата партия да установи тотален контрол се сблъсква с противоречивите изказвания на висшия духовник, който заяви, че може би институцията му няма да е необходима. После предложи сам да посочи наследник, дори заяви, че превъплащението му може да е вън от Китай, най-вероятно в Индия, да е красива жена и т.н.
Със сигурност, с напредването на времето, решението на този въпрос ще става все по-належащо, а заплахата от Пекин за манипулиране на процеса все по-осезаема. Далай Лама се отказа от светския трон и излезе от правителството в изгнание. Вече не настоява за независимост на Тибет, но търси възможност за автономия. Все пак е уверен, че никой няма да се довери на избор от правителството в Пекин.