Статистиката спомага не само за поведението ни в бъдеще, предоставяйки вероятности, но и за точното проучване на миналото. Данни, свързани с вярванията и религиите, дават изненадваща картина не само по отношение изграждането на цивилизациите, но и на, както изглежда на места, второстепенната роля на вярата в свръхестественото. Няколко учени от университети в Оксфорд, Кънектикът и Кейо (Япония) публикуваха резултатите от труд, изучаващ появата на религиите, пътищата и ролята им в изграждането на цивилизациите. Учените поставиха нови въпроси пред академичната общност, политиците и активните общества. Възможността да бъде представен подобен труд е благодарение на програмата "Seshat" (Сешат е египетската богиня на мъдроста, знанието и записването). Във финансирането участва и Европейската комисия. "Seshat" стартира своята дейност през 2011 г. и започва събирането на огромен брой данни, предоставени от учени по цял свят. Събира се информацията за онова, което е известно за социалната и политическата организация на човешките общества, както и за развитието на цивилизациите с течение на времето. Данните допринасят за проверяването на различни хипотези и изграждането на нови, по-достоверни за възхода, падението и изчезването на по-малки и по-големи обединения на хора и тяхните вярвания.
В нашите представи ръководната роля на боговете е свързана с възнаграждението за доброто и наказването на лошото. Но дали е така? Не е. В традиционните дребни, недоразвити общества, говорещите от името на боговете твърде малко се интересуват от отношенията между хората, а по-скоро дали членовете на групата изпълняват задълженията си към висшето и дали го уважават. Обяснението е, че проблеми като асоциално поведение и престъпления от всякакъв вид в малките общности са лесно откриваеми и бързо наказвани, защото хората там не са анонимни. Боговете са представени по-късно като интересуващи се от морала във възхода на по-големите общества, там където хората са относително непознати един за друг. Всевиждащото е било необходимо за да наказва и награждава. То е незаменим помощник, осигуряващ сътрудничество и спокойствие. Религиозността осигурява ред и доверие до степен, че ако носите отличителен знак на основното преобладаващо изповедание в района се очакват по-голями възможности за бизнес с единоверци, както популярност и добра кариера. Престъпленията се очаква да бъдат наказани долу на земята и горе на небето, така че осмелилите се на подобни деяния са налага да премислят най-малко два пъти.
Прогарамата "Seshat" дава интересни резултати по отношение на връзката религия - морал. Докато при островните царства изглежда божието наказание е предшествало възхода им, то в Евразия боговете, налагащи нравственост се появяват на по-късен етап от образуването на големите общества. Социалната сложност е тази, която е първопричина за появата им. Не боговете са двигателите на цивилизациите, а обратното. Най-близък пример в това отношение е император Константин. През 313 г. той окончателно прекратява преследването на християни и по-късно сам се обявява за тъкъв. Това е времето, когато Римската империя е най-мощната в света, а границите и са в процес на второто си най-голямо разширение през вековете. Друг пример е владетелят Ашока, който преди 2300 години приема будизма в огромната империя на Маурите в Индия. В този случай статистиката показва, че вярата в свръхестественото наказание се появява, когато населението на изградените държавни структури надхвърли милион жители.
Въпросите в съвременността идват с установяването на днешната секуларизация. Дали тя допринася за усилията за изграждане на регионално сътрудничество, както е в Европейския съюз? И ако вярата намалява, какво означава това за сътрудничеството между разнородните нации и етнически групи. Дали липсата на вяра не улеснява войната и разпространението на ксенофобия? И възможно ли е отстраняването на "окото в небето" да бъде заменено с друга форма на наблюдение? Лесните отговори не са по възможностите дори на "Seshat", но тя би могла да осигури по-надеждни начини за проверка на вероятностите.