(Не само) АПИ са виновни!

БГНЕС

На 13 юни влиза в сила Законът за електронно управление, който беше приет преди година, а за работата му са закупени 7000 модерни компютри. Това заяви бившият министър на държавната администрация и административната реформа Николай Василев през ... 2008 г. Близо 11 години по-късно електронно управление няма, не се и очертава скоро да има, въпреки че въпросният закон е изменян и допълван шест пъти. Интересно е, че в период на зрялото управление на Тройната коалиция и очевидно самозабравяне от присъединяването на страната ни към структурите на Европейския съюз, Василев дори си позволи да се похвали, че сме изпреварили Румъния и Гърция в това отношение.

В този дух, докато Румъния пуска сайтове на български език, чрез които родните шофьори да си купуват електронни винетки за автомобилите с не повече от 10 клика и за не повече от 10 минути, същите тези български шофьори по сизифовски се борят да си конвертират хартиените стикери в електронни, не дай боже да поискат да си купят такава... По границите липсват устройства за закупуване на винетките, тези разположени по бензиностанциите не работят, а от Агенция "Пътна инфраструктура" не спират да повтарят, че срив в системата няма. И докато повтарят тази лъжа, то няколко от ръководителите в агенцията се разделиха с постовете си.

Че има срив - има. Че АПИ бележат пореден провал в работата си през последните години, преминаващи през редица нарушения при процедури по обществени поръчки за пътища, през немарливост, довела до смъртта на невинни граждани и през дела срещу бивши и настоящи ръководители на ведомството - и това е факт. Че само изключително ограничени хора могат да използват изразя "налазят" за работата на репортерите, докато се намират на 20 сантиметра от включени микрофони - никой не спори. Но тук ще изненадам всички и ще кажа - този път АПИ не са виновни!

Поне не изцяло. Виновни са дотолкова, че са институцията, която е изготвила критериите за обществената поръчка на система за изработването на системата за електронни винетки и съответно са определили победител в конкурса. Също така са институцията, която е приемала уж готовата система. И дотук. Недоумение у мен буди оправдателния режим, в който е влезнало ръководството на агенцията, вместо да бъде потърсена отговорност на победителя в горепосочения конкурс. Нека не забравяме, че има консорциум, при това австрийски, който получава 180 млн. лв. с ДДС за имплементиране на системата. Консорциумът е подписал договор, който е публичен.

В точка 5 от договора пише, че Изпълнителят се задължава "Да организира за своя сметка транспортирането, разтоварването и инсталирането на отделните компоненти на електронната система до определените за това места". Тъй че след като граничните пунктове са оставени без устройства, то има виновен, при това виновен по договор.

В точка 7 от договора се посочва, че Изпълнителят се задължава „Да отстранява за своя сметка допуснатите недостатъци, грешки или установени дефекти в процеса на изпълнение на договора, както и да изпълнява всички нареждания на ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ по предмета на договора“.

В чл. 8 от същия договор, в глава Санкции, се посочва, че „При лошо (некачествено) или частично изпълнение на възложената от ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ работа, ИЗПЪЛНИТЕЛЯ дължи неустойка в размер на 10% върху стойността на възложената и неизпълнена услуга.“

Както и да тълкуваме тези текстове от договора между АПИ и изпълнителя на поръчката за тол системата, то очевидно има пропуски от страната на втория. С недоумение чакам някой да повдигне този въпрос, както и да бъде обявена готовност за налагане на санкции или търсене на неустойка, която ако действително е 10% от платената сума без ДДС, би могла да достигне до 15 млн. лв.

Често политически анализатори и други мислители изтъкват недообмисленото твърдение, че държавата не е и не може да се управлява като частно предприятие. Моето мнение е, че именно това е насоката, в която трябва да се работи, защото едно частно предприятие отдавна би потърсило отговорност, ако трябва дори и съдебна, за неизпълнена услуга. Защото с или без оставки, проблемът с винетките си остава, а хората, които могат да го решат, не са чиновниците в Агенция „Пътна инфраструктура“.