Грипен срещу F16 – има ли значение?

Горещата тема от последните дни е изборът на нов многоцелеви самолет за българските военновъздушни сили и дали най-накрая тази процедура ще завърши.

В последния тур офертите бяха четири – за SAAB JAS 39 C/D Gripen, F/A-18 E/F Super Hornet, F-16 Viper Block 70 и EF-2000 Eurofighter Tranche 1.

Поради непокриване на изискванията на офертата, F/A-18 E/F Super Hornet не е разглеждан като възможна опция. EF-2000 Eurofighter Tranche 1 от Италия, Leonardo S.p.A (втора употреба) не е получил максимална оценка по нито един критерии и няма да бъде взет под внимание в настоящия коментар.

Както винаги се е говорило за тази сделка, основните кандидати са два – F-16 и Gripen. Конкретните оферти са с гриф „Секретно“ т.е. цялата изложена информация е събрана от официални източници на Министерство на Отбраната, авиационни журнали и потвърдена информация от производителите.

 

Да започнем с малко официална информация

F-16 Viper Block 70 е най-новата модернизация на „работния кон“ на изтребителната авиация на САЩ, произвеждан (в нашия случай и в този вариант) от Локхийд Мартин. Конкретната модификация с дезигнация V (Viper) Блок 70/72 e представена за първи път през 2012 година. Първото изпитание на тестовия вариант на първата генерация – YF-16 е през 1973.  27 държави в света притежават на въоръжение различни варианти на F-16, като вероятно до края на десетилетието ще станат поне 30, тъй като в момента текат преговори с Хърватия, Индия и Филипините, освен България. До момента са произведени над 4500 бройки.

 

JAS39 Gripen C/D е шведско производство на компанията SAAB. Вариантът, който се предлага на България – C/D за първи път е поръчан  1997 година, а самият първият тестов полет от програмата Gripen (Грифон) е през 1988 година. В момента навлиза на въоръжение вариант E/F, който обаче не е предложеният на България. В момента Грипен е на въоръжение в шест държави по света и са произведени над 250 бройки.

 

Техническо сравнение

Инфографика: Консерваторъ

Като технически данни, самолетите не се различават драстично, нито пък единият е далеч по-добър от другия, макар F-16V да излиза с едни гърди напред. Причина за това е по-добрият и мощен двигател General Electric F110-GE-132, доказал се с годините в блок 60, както и използването на последно поколение AESA радар - APG 83, системите CPD и JHMCS II за връзка между пилота и машината, обединението на бордовия компютър – последните директно взети от най-новите в техническо отношение модели F-22 и F-35.

Предимствата на Грипен идват най-вече от по-ниската цена на експлоатация, по-малката капризност спрямо качеството на пистите, като при евентуална модернизация до E/F самолетът би трябвало да е на ниво с конкурентите си – дори повече, според експерти. За съжаление, в офертата за съответната бюджетна сума фигурира C/D вариант, а не E/F което прави техническия избор далеч по-лесен.

 

Докладът

Докладът на Министерство на Отбраната препоръчва F-16 поради следните точки:

1. F-16V няма зависимост от сключване на допълнителни договори и лицензи за въоръжение, за разлика от Gripen

2. Стойността на офертата на Gripen не включва боеприпасите, не са остойностени и не е ясно дали няма да превишат параметрите на офертата

3. F- 16V получава най-висока оценка по графа "Срок на експлоатация" което реално ни е най-важният критерий, при положение, че във всяка реална военна ситуация нямаме бройки за истинска въздушна война

 

Нека да разсеем и някои митове:

1. Никъде не се споменава за изграждане на каквато и да е инфраструктура от когото и да е било – напротив, поне в доклада е споменато:

„И при трите предложения необходимата инфраструктура остава ангажимент на българската страна, като необходимите разходи са различни в зависимост от типа на избрания самолет“

2. Поне в доклада не се споменават обвързаности за изграждане на ремонтна база или индустриални капацитети на територията на България. Дали такива има само в засекретените оферти или са плод на нечия медийна фантазия ни остава само да гадаем.

3. F- 16 V не е стар самолет - показан е за пръв път през 2012-та година. Самата му дезигнация дори се променя от Fighting Falcon към Viper. Използва AESA - APG-83 радар (същият, който се използва в F22 и F35) CPD и JHMCS II системи за интеракция (отново същите самолети използвани по-горе) и MMC единен бордови компютър, както и новата версия на силовата система.

4. Това НЕ Е оферта за старите португалски F16 които бяха летящи гробници. Настоящата оферта е за НОВИ F-16 V блок 70, а не за самолети втора употреба

5. SAAB има опция за два самолета повече - да, но за сметка на, цитирам " намален пакет от функционално оборудване и намаляване на обема на складовите наличности от резервни части и консумативи"

6. „Ама в уикипедия прочетох, че един самолет струва 19 милиона, значи 19x8 = 152 милиона, ДРУГИТЕ ЩЕ ГИ ОТКРАДНАТ ЛИ????“. Вероятно ще има някаква част от тези пари, които ще отидат в нечий джоб, но в сделките за бойни самолети цената на самата машина далеч не е единствения компонент. Основните разходи са за въоръжение, обучение, продължаваща поддръжка, резервни части, обслужване и т.н.

7. Специално за господин Румен Петков – и Грипен и F-16 във всичките си варианти, винаги са били само с един двигател. Можем само да предполагаме, какво го е накарало да му се привидят с два.

 

Обобщение:

Не много често се случва да можем да избираме между две добри оферти – а настоящите са точно такива. Технически и двата изтребителя ще ни свършат работа – доколкото и за каквото могат да ни свършат работа 8+8 изтребителя. За основната дейност, за която се взимат  - охрана на въздушното пространство биха били перфектни.

Като ценови характеристики също офертите не са кой-знае колко различни – това, което ще ни излезе по-скъпо (вероятно) заради допълните доставчици от трети страни на въоръжение, при офертата на Грипен, би било компенсирано от по-ниските му експлоатационни разходи. И обратното.

Решението Е и винаги е било политическо. Лобизъм имаше и от двете страни. От една страна американците бяха доста настоятелни в посещенията си през последните дни и това е факт - натиск имаше. От друга страна имаме доста корупционни скандали с почти всяка една сделка с Грипен в Европа.

Добрият момент е, че не взехме португалските ковчези трета ръка, какъвто беше натискът преди няколко години – а ще имаме чисто нова машина.

А комисионните и корупцията ли? Пораснете, говорим за оръжейни сделки.

 

 

------------------------------

Използвани материали:
 F-16 Fact Sheet US Air Force
Frawley, Gerard (2002). The International Directory of Military Aircraft. Aerospace Publications. p. 114. ISBN 1-875671-55-2
https://aviatia.net/gripen-vs-f-16/
https://fightersweep.com/6024/dogfight-f-16v-viper-versus-j-39e-gripen/
Saab Group
Aviation Weekly