Какво ни казва докладът на Еврокомисията?

На 13.11 бе публикуван доклада на Европейската комисия(ЕК) относно напредъка на България по механизма за сътрудничество и проверка(МСП). Изненадващо за мнозина той е доста положителен за България. Отбелязва се голям напредък по отношение на изпълнението на 17-те препоръки, разделени в 6 показателя, отправени през 01.2017г. Тук са приведени оценките по тези показатели накратко:

I показател: Независимост на съдебната власт
Реформите във ВСС във връзка с избирането на членовете му се окачествяват като добри. Работата на новият състав е професионална. За назначенията се казва, че не водят до конфликти и разделения за разлика от тези на предишния състав. Обръща се внимание на назначаването на председател на СГС(Софийски градски съд) и на нуждата от прозрачност при избирането му.
Работата по показателя се определя като добра, макар и незавършена, а наблюдението е временно прекратено

II показател: Нормативна уредба
На нуждата от промени в Наказателния кодекс(НК), адресирана в препоръките от 2017, които да улеснят борбата с корупцията по високите етажи е отговорено с адекватни такива в НК и НПК(Наказателно-процесуалния кодекс). Предоставени са повече ресурси на Специализираната прокуратура и текат процедурите за предоставяне на такива на Специализирания съд, очаква се това да даде резултат след привикването към новите правила. Подчертава се липсата на решение, отнасящо се до действащите процедури за подвеждане под отговорност на лицата, заемащи най-висшите магистратски длъжности, в това число на главения прокурор.

III показател: продължаване на съдебната реформа
Посочва се нуждата от промени в управлението на натовареността в съдилищата. Макар и да са извършени известни реформи в тази насока, се подчертава, че в дългосрочен план ще са нужни по-дълбоки структурни такива. Част от препоръките са приети от българските власти, а срещу други са изказани съмнения в ефекта от прилагането им.

IV показател: корупция по високите етажи на властта
Създадената вследствие на реформата от 01.2018 нова единна агенция за противодействие на корупцията е получила големи ресурси и широки правомощия, макар и да няма независимите правомощия, с които разполагат правоприлагащите органи и прокуратурата. Подчертава се нуждата от адекватно организиране на работата и изграждането на стратегически подход. Реформирана е правната уредна на вътрешните инспекторати. Разширени са правомощията във връзка с проверката на декларациите за конфликт на интереси и за имущественото състояние на служителите от публичната администрация. Подчертана е липсата на последователни резултати в България, що се отнася до присъди по дела за корупция по високите етажи на властта.

V показател:  Корупцията в по-общ план, включително на местно равнище и по границите
Като част от реформата на системата за обществени поръчки е въведена система на предварителни проверки на процедурите за възлагане на обществени поръчки. Националният съвет е приел нови насоки, които дават по-ясна рамка за превантивната работа в различните сектори на управление.

VI показател: Организирана престъпност
Подчертава се напредъка в борбата с организираната престъпност, за която потвърждава и доклада от миналата година и се адресира нуждата от преразглеждането на законодателството, уреждащо конфискацията на имущество.

Заключение
С оглед на настоящия доклад Комисията временно спира наблюдението по показатели I, II и VI. Набляга се на нуждата от продължаването на борбата с корупцията и работата и голямото значение на прозрачността и като доказателство за това, че мониторинга може да бъде прекратен трайно.

Въпреки положителния характер на доклада не трябва да се пренебрегва факта, че предстои още много работа по отношение на борбата с корупцията и реформите в съдебната власт. Също така не бива да забравяме особено големите способности на българските власти да издокарват нещата „за пред чужденците“, което може да е повлияло при оценките.

Доклада на ЕК може да бъде намерен тук: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/progress-report-bulgaria-com-2018-850_bg.pdf