Интересна история от вчера - ЮНИОН ИВКОНИ излезе с отворено писмо, в което открито и ясно говори за рекет от страна на bTV. Според фирмата, от телевизията са поискали по 50 000 лв на месец под формата на рекламен договор. След като ЮНИОН ИВКОНИ са отказали, са започнали репортажи, дискредитиращи дейността им.
Самата телевизия излиза с формално-корпоративен отговор, в който се казва:
“Във връзка с писмо, разпространено от „Юнион-Ивкони“ на 16 октомври, bTV Media Group заявява, че всички репортажи в bTV Новините, разработени след получаване на сигнали от зрители, се подготвят според най-високите журналистически стандарти и се излъчват в обществен интерес, с цел информиране по важни въпроси, вкл. свързани със сигурността на гражданите.
Всички репортажи, свързани с „Юнион-Ивкони“, може да откриете на www.btvnovinite.bg.
Редакционният екип на bTV никога не се влияе от търговските взаимоотношения на медийната група и прилага най-високите професионални стандарти за качествена журналистика всеки ден."
Не знаем кой е крив и кой е прав в настоящата ситуация. Но сме сигурни, че дори PR-ите на bTV не са си вярвали, когато са писали това. Едва ли има търговски оператор у нас, който да не е имал новинарски казус с голям рекламодател и той да не е завършвал в полза на рекламодателя. Проблемът обаче е друг.
В последните години скандалите на медийния пазар у нас бяха не един и два. И големите, силни медии винаги излизат с клишета за професионалните стандарти, журналистическите принципи, свободата на словото. Развява се класацията на “Репортери без граници” с повод и без повод.
А зад всичко това се погазват грубо именно тези журналистически стандарти, под които същите медии са се подписали.
Ето още един факт “от кухнята”, в случай, че не сте запознати.
Новините и актуалните предавания са едни от най-ухажваните продукции във всяка една от телевизиите. Причината е, че носят добри резултати на ниска цена. И ако техническата себестойност е ясно прогнозируема и управляема, не така стоят нещата с човекокапитала. Затова големите медии се стараят да се грижат за имиджа на новините, публицистиката, но и на основните си журналисти.
С клипове, билбордове и печатна реклама телевизиите се опитват да ни внушат, че са “свободни да виждат истината”, че това е “силата да бъдеш информиран”… Нещо повече - опитват се да пренареждат дневния ред чрез сутрешните си блокове и новинарски емисии. Но зад всичко това доверието става все по-малко и по-малко.
Само се замислете - какво се промени в Нова (извън кадровите промени) след напускането на Васил Иванов? Стана ли ясно кой е крив и кой е прав след скандалите, които репортерът предизвика?
Ами какво се случи след скандала с “Господари на ефира”? Нова си посипа ритуално главата с пепел в централните новини. Екипът на Халваджиян си раздаде скунксове. И дотам. Продължихме си постарому. Въпреки още 1-2 скандала с техни репортери. И без да има нито дума от Люба Ризова - бившият шеф на новините на bTV, който сега консултира именно “репортерите” на “Господари на ефира”.
Апропо, далеч преди шоуто да даде скункс на себе си, направи същото с шефа на новините на bTV - Венелин Петков. Оказа се, че телевизията излъчвала късните си емисии на запис.
И след това - не последва нищо за Петков. А в нюзруума на телевизията се случват интересни процеси. Напускат репортери, появяват се странни разработки и интересен подбор на гости - нещо, за което има сериозна чувствителност към БНТ, например. Но паралелните процеси в bTV и Нова явно не са проблем.
И така - стигнахме до казуса с ЮНИОН ИВКОНИ. И до писмото на bTV, в което се обяснява как “редакционният екип на bTV никога не се влияе от търговските взаимоотношения на медийната група”. Тогава нека се обърнем към друг случай - иначе позитивната кампания “Да изчистим България заедно”.
Източници от телевизията коментират, че това по същество PR или CSR събитие се прави с минимален бюджет, а всичко идва от рекламодатели. Тази година, видно от сайта daizchistim.bg са се включили Kaufland, Shell, Coca-Cola, Toyota, METRO, Загорка, ЕКОПАК… Апропо, последните доста често влизаха в новинарските материали за кампанията. Интересно, ако Биляна Гавазова направи тема за нивата на захар или глюкозо-фруктозен сироп в Coca-Cola или качеството на горивата в Shell - дали тези рекламодатели ще се включат в кампанията и догодина?
А ако няма такава кампания - как иначе да се промотира самата Гавазова или например Николета Маданска - водеща на спортните новини и половинка на Венелин Петков? Как да си свърши работата бранд мениджърът на новините, която преди да дойде в bTV е била партиен кандидат?
Защо споменаваме всичко това? Не е заяждане към големите медии.
Просто е време да спрем да се крием зад абстрактността на журналистическите принципи, които сами не спазваме. И да помислим как журналистиката да е истинска. А не журНАЛИ?стика, каквато е в момента.
Такава, която се опитва да те убеди в нещо, чрез повтаряне на едно и също. Чрез гръмогласност. Точно като малко дете, което иска да убеди в нещо майка си.