Великобритания влезе гола в преговорите за Brexit

07:47, 21 юни 17 25 Topnovini Автор: Topnovini

Британската страна обсъждаше почти една година какъв спорт ще играе: дали става дума за ръгби, крикет, тенис или може би шах?

Резултатът беше толкова неубедителен, че той изпрати отбор с екип, който не разполага нито със солидната мускулатура за ръгбито, нито с бързите рефлекси и точността на играещия крикет, нито с гъвкавостта на тенисиста, нито с търпеливата сръчност на шахматния гросмайстор. Несигурна дори как да се облича за случая, британската страна изглежда е излязла гола.

Обединеното кралство няма публични позиции за преговорите, с изключение на писмото, предадено на Европейския съюз на 29 март, за да активира член 50 от Договора от Лисабон, който определя процедурата за прекратяване на членството в ЕС. Документът от шест страници е слаб по отношение на спецификата. Той предложи "да поставим на първо място гражданите" и да сключим рано споразумение относно правата на гражданите на ЕС във Великобритания и на гражданите на Великобритания в Европа. Той призова за избягване на връщането на границата на остров Ирландия. Той предложи "да се даде приоритет на най-големите предизвикателства", като например споразумение за свободна търговия между ЕС и Великобритания. Увереният тон предполага, че правителството на Великобритания ще се опита да определи дневния ред на преговорите. Но междувременно министър-председателят Тереза Мей свика избори, които я оставиха значително отслабена. Тя влиза в разговорите с малцинствено правителство и само с бегла сделка с нейните единствени съюзници в парламента, северноирландската Демократична юнионистка партия.

За разлика от Лондон ЕС е подготвен щателно. През май издаде 17-странична директива за преговорите, която определи областите на преговори, които трябва да бъдат разгледани преди да бъдат обсъдени бъдещите отношения между ЕС и Обединеното кралство: права на гражданите; финансово споразумение, покриващо задълженията на Обединеното кралство спрямо ЕС (което британски коментатори често наричат ​ сметка за излизане); въпросът с ирландската граница и статутът на стоките, пуснати на пазара преди Обединеното кралство да се превърне в трета страна. Европейската комисия, натоварена с провеждането на разговорите, също така представи подробни становища по два от належащите въпроси: правата на гражданите и финансовото уреждане.

Правителството на Великобритания трябва да се заинтересува колкото Комисията, ако не и повече, от даването на възможност на обществеността да знае какво се опитва да постигне по всеки въпрос. В края на краищата то инициира процеса. Липсата на документи за позицията на британската страна означава, че преговарящите на Мей ще импровизират с малко подготовка. В Брюксел е налице нарастващо съжаление по отношение на тежкото положение на Май. Но в рамките на ЕС емоциите не водят до резултати. Блокът бавно и съзнателно води преговори по контролния лист. Нищо не е договорено, докато последната отметка не кацне на хартия. Няма нищо наказателно в това; Това е начинът, по който бюрокрацията работи, а ЕС е ненадмината бюрокрация.

ЕС публикува официална организационна схема на своя екип за преговорите. Заместник-главният преговарящ на Мишел Барние, германката Сабине Вейанд, е конкретното лице, което работи извънредно по въпросите на търговията в европейските институции от 1994 г. Никой в екипа на Великобритания, ръководен от Дейвид Дейвис, няма сравним с нейния специализиран опит.

Що се отнася до правата на гражданите, ЕС предлага щедро уреждане, което по същество е в рамките на свободата на движение, предвидена от ЕС, за европейците, пребиваващи в Обединеното кралство и британците, живеещи в Европа, когато влезе в сила споразумението за Brexit. Предложението обхваща членовете на техните семейства, които живеят другаде, защитава студентите и предлага пълен достъп до социални осигуровки от двете страни. Тъй като има около 3 милиона граждани на ЕС в Обединеното кралство и около 1,2 милиона британци в останалите 27 държави от ЕС, подобна сделка е по-полезна за ЕС. Но пък според скорошно проучване малко над половината от квалифицираните работници от ЕС в Обединеното кралство казват, че планират да напуснат страната преди да излезе от блока. Дори въпреки ксенофобските мотиви на британците да гласуват за Brexit на първо място, правителството трябва да се интересува от спиране на изтичането на мозъци. Като се има предвид по-високото ниво на подготовка на преговарящите на ЕС, е много вероятно евентуалното споразумение за правата на гражданите да бъде сравнително близко до позицията на ЕС. Може би сделката може дори да бъде отделена от други, по-трудни въпроси, като се има предвид вероятността на преговарящите да не им стигне времето за тях - това би било съществена проява на съжалението на Брюксел.

По отношение на финансовото решение документът за позицията на ЕС очертава това, което съюзът дължи на Обединеното кралство - оставащите баланси в различните програми на ЕС, пенсиите, плащани от ЕС на бивши британски служители и т.н. - и това, което Обединеното кралство дължи на Съюза, като например задълженията си като член на Европейската инвестиционна банка и други европейски финансови институции и задълженията по различните текущи програми на ЕС. Той не споменава сума, което определено улеснява Великобритания да сключи запазваща репутацията й сделка и да разтегли плащанията с течение на времето. Разговорите за уреждане на спора обаче вероятно ще се проточат поради дълбоко бюрократичния подход на ЕС към такива технически характеристики.

ЕС не е казал на обществеността какъв ще бъде подходът му към други области на преговорите, тъй като не очаква разговори за други аспекти да започнат през следващите седмици или дори месеци. Между другото, това е политически мъдро: преговарящите от Европейската комисия не могат да бъдат сигурни, че ще се занимават с Мей следващия месец или, например, до края на тази година. Ситните стъпки сега са единственият разумен начин да подходят към процеса.

Поради тази причина е малко вероятно в дискусиите да има обсъждане по въпроси, които са сериозно обсъждани в Обединеното кралство, като например дали може да има преходно търговско споразумение, което да запази Обединеното кралство на общия пазар на ЕС (като Норвегия) или митнически съюз (като Турция). Това може да стане само ако Великобритания успее да свърже търговията с въпроса за правата на гражданите. Единственият начин да се постигне това е да се приеме свободното движение на хора в ЕС и да се започне с норвежкия вариант от самото начало - но правителството на Мей продължава да ограничава имиграцията като единствената връзка, която има с гласувалите за Brexit.

Дали нещо ще се случи по време на преговорите зависи от Мей и нейното правителство. Те трябва да започнат да отговарят на предложенията на ЕС с подобни компетентни и подробни такива. ЕС все още има цялото време в света; неговият екип е безупречно облечен за дълга игра на голф. /БГНЕС

-------------

Леонид Бершидски, агенция Блумбърг