Направени са тестове, в рамките на които 22 известни маркови хранителни стоки, продавани съответно в западните и в словашките магазини, са сравнени по качество и то не е в полза на продуктите, предлагани на пазарите в Източна Европа, съобщиха от БГНЕС. Всичко това предизвика очаквана негативна реакция, включително и у нас.
БГНЕС се обърна за консултация към известния диетолог д-р Анна Йорданова, която работи по уникалния метод Eurodiet.
Ще се опитам да не ви разочаровам, но важно е какво слагаме в количката, когато пазаруваме хранителни стоки, особено в търговските вериги, каза ни тя. И продължи: за съжаление, недоброто качество е една тенденция, която трудно ще преодолеем. Една част от проблема се дължи на природни фактори и на начина на производство и третиране. Примерно в доматите, в краставиците, в зелените салати и в каквото друго се сетите има много по-малко витамини, минерали и полезни вещества, отколкото в същите продукти отпреди 20-30 г. Ние като че ли нямаме контрол над тези процеси, свързани с начина им на отглеждане, подчерта д-р Анна Йорданова. По-неприятното е, когато западните големи хранителни вериги внасят у нас продукти с по-ниско качество, отколкото на собствените им пазари, коментира тя. Това определено не е коректно към потребителите в страните от европейския Изток, дори е въпрос на политика, смята диетологът.
Живяла съм в Полша известно време и впечатлението ми от тяхната храна винаги е било прекрасно, сподели д-р Йорданова. Поляците предлагат на пазара си страхотна храна, вкусна, с добър външен вид – и плодовете им, и зеленчуците им и месата им са невероятни. С позабравен в нашата страна вкус. Питала съм колегите си на какво се дължи това и съм получавала почти един и същ отговор: нашата държава, казваха ми те, има политика най-добрата продукция да остава в страната, и след като се задоволи вътрешното търсене, останалото се изнася. Това, според мен, трябва да бъде правилната политика и за България, посочи д-р Йорданова. А не да изнасяме най-доброто, а второкачественото да остава за нашите граждани, уточни тя.
При тази ситуация, при която можем често да попаднем на хранителни продукти с лошо или спорно съдържание, докато властите не се заемат с този проблем на национално ниво, съветът ми е да подбираме внимателно какво купуваме. Защото пълноценната храна е здраве, а и здравето е в пряка връзка с храната ни. Не е толкова просто, дори досадно, но трябва да четем етикетите много подробно. От друга страна една храна, за да е качествена, няма как да е евтина, но това правило може и да ни подведе понякога, отбеляза диетологът. Затова и напоследък много българи предпочитат да купуват стока от фермерски пазари или от възрастните баби, с гаранция, че храната е отглеждана или произведена по екологичен начин, каза тя.
Но, когато влезем в голям магазин от хранителните вериги, трябва да избираме такива продукти, в които има по-малка човешка намеса, да са по-пресни и да не са от вакуумираните опаковки, продължи д-р Йорданова. Добре е да гледаме и външния вид на храната – съмнително е, когато ябълките, например, са почти еднакви по размер, прекалено лъскави. В търговията наистина се цели продуктът да изглежда по-апетитен, а не да е по-висококачествен като състав. Но… изборът си е наш в крайна сметка по какви критерии съдим.
Хубаво е да свикнем с някои полезни навици - да накисваме зеленчуците поне половин час, но не повече от час, за да се разтворят вредните нитрати, е мнението на д-р Йорданова. Но това ни е по-малкият проблем. Защото основното количество от нитрати и нитрити идват по-скоро от консумацията на колбаси. Има изследвания, които показват връзката между влошаването на здравето и консумацията на колбаси, но не означава, че ако хапнете малко от тях, нещо неприятно ще ви се случи. При цитрусовите плодове пък трябва много внимателно да измиваме външната обвивка, кората - препоръчвам го винаги. Каквато и да е обработката им, дори и ябълка да е, трябва да се измива със специална гъбичка. Особено предпазливо трябва да избираме месото - какво е на цвят, дали не лепне, необходимо е да имаме свои критерии, придобити от опита ни. В противен случай можем да бъдем излъгани, и то не само, ако пазаруваме в големите вериги магазини.