Г-н Тодоров, Пътна полиция започна разработването на карта с най-опасните пътища на територията на страната. Какви ще са ползите от нея, според Вас?
Такава пътна карта нашата асоциация, съвместно с вестник „24 часа“ разработи още през 2015 година. За съжаление, никаква нова информация няма да излезе, тъй като тези критични пътни участъци се знаят от всички, които са в бранша – Пътна полиция, Агенция „Пътна инфраструктура“ и от общините. Освен да покажем къде са опасните участъци, основната задача на тази пътна карта е да почне поетапно отстраняването им. Ако приемем, че те са около 10 такива участъка, ако по един беше обезопасяван за година, към момента нямаше да имаме толкова тежки катастрофи. Освен това за всеки конкретен пътен участък се знае какви мерки трябва да се предприемат за обезопасяването им – на места има обратен вираж, остри завои или е необходимо да бъдат сложени мантинели. Въпросът е там, че
няма цялостна концепция за пътна безопасност в държавата, а винаги тичаме след събитията. Когато стане тежък инцидент, започваме да работим на парче, като например, когато падна автобусът от моста при Бяла и загинаха 18 души, тогава се сетиха, че стандартът на мантинелите трябва да бъде такъв, че да издържат тежестта на автобус.
Или друг пример – когато стана нетърпимо положението в отсечката Бургас - Созопол, на която всяко лято загиваха минимум 10 души, се предприеха мерки и се разделиха двете пътни платна. От тогава, вече близо 4 години на тази отсечка няма загинали. Всичко това е пример как инфраструктурата може да спаси човешки животи. Истината обаче е, че средствата необходими за това са много. Когато се заговори, че цената на винетните стикери е поскъпнала, не бива да забравяме това, че в момента има една огромна дупка, която трябва да бъде запълнена от бъдещата ТОЛ - система. По отношение на тази ТОЛ -система, според мен вече би трябвало прокуратурата да се заеме с това, тъй като вече около 10 месеца търгът за нея не стартира.
България е може би една от малкото държави в Европа където ТИР-овете плащат някакви абсолютно смешни пари за преминаването си. А както добре знаем, те най-много допринасят за развалянето и увреждането, както на инфраструктурата, така и на въздуха. Защо ние допускаме тези товарни камиони да не плащат и каква е причината, че ТОЛ- системата, която ще събира милиони левове, които ще служат за ремонт на пътните участъци, да не тръгва. Кой има интерес от това?!
Когато имаме критични участъци, много по ефикасно и бързо е да се монтират камери, които ще ограничават скоростта. Преди около 20 дни хората от Кресна излязоха на протест заради това, че в града има една единствена пешеходна пътека, а товарните превозни средства минават от там с висока скорост, заради което е нормално да се изискват камери. Този проблем се поставя от десет години. Незнайно защо обаче парите, които се събират от наложените глоби на нарушителите и които трябва да отиват за камери отново потъват в бюджетите на МВР и няма кой да разпореди да бъде купена дори една камера. Скоростта ще се ограничи с помощта на мобилните камери, а по този начин и катастрофите ще намалеят.
С оглед на безопасността на пътя, поставянето на мобилни камери в участъците с концентрация на ПТП, достатъчни мерки ли са?
Мобилните камери са една от мерките, които трябва да се предприемат. Другата мярка е да се отстранят неравностите по пътя, защото на места като например АМ „Тракия“ се образува аквапланинг, което представлява не добро отичане на водата, затова те трябва да бъдат асфалтирани отново.
Що се касае до мобилните камери, те са едното средство за осигуряване на безопасността на пътя, но през последните 5 години не е закупена нито една камера. Това според мен е безхаберие, което би следвало да бъде разследвано от Прокуратурата, защото за една година около 2 милиарда лева отиват за преки и косвени загуби от катастрофи, а в същото време за превенция и за нова техника не се отделят никакви пари. Как тогава искаме да намалеят катастрофите?! Как тогава искаме България да не е на първо място по брой на загинали?!
Никой не инвестира в превенция и в технически средства. Освен това имаме остаряла законова база, глобите от наложените наказания също не се събират – всичко води до това, че България е на първо място по брой на загинали на пътя.
Г-н Тодоров, във връзка с влезлите в сила промени на Закона за движение по пътищата, смятате ли че те ще имат положителен ефект или имат някакви слабости?
Новите санкции, които са свързани със свалянето на регистрационните табели на автомобилите при шофиране в нетрезво състояние или без свидетелство за управление на МПС, според мен е една добра санкция, тъй като тя ще се случва на момента.
Една от причините в България да има такъв голям брой на загинали по пътищата е, че няма бързина на наказанията. Когато един шофьор прави десет нарушения и не бъде наказан, той започва да развива чувство на безнаказаност и че е над закона. Истината е, че свалянето на регистрационните номера на превозното средство веднага е една изключително силна мярка.
Освен това шофьорите, които са без книжки също ще оставят без автомобили за период от 6 до 12 месеца. Според мен, това са съществените санкции, които ще дадат положителен ефект, с оглед на безопасността на пътя.
Според Вас тези санкции ще помогнат ли за справянето с рецидивистите на пътя?
Не, няма да помогнат, защото при рецидивистите проблемите са комплексни, но те ще доведат до някакво осезаемо намаляване на пияните шофьори и тези без книжка. Другото положително в промените е, че ще се слагат принтери в полицейските патрули, за да могат да се разпечатват глобите на момента, но трябва да се помисли и за поставянето на пост-терминали, което пък от своя страна ще помогне за повишаването на събираемостта на глобите. Нашата асоциация има горещ телефон, който е безплатен. На него всички пострадали, или близките им могат да получат информация за правата си, за това как протичат съдебните дела, както и информация за застрахователни обезщетения, които могат да получат. С нашите експерти могат да се свържат на телефон 0 700 17 112.