Д-р Димитър Костов: Стремим се пациентите да получават качествени услуги

15:25, 05 авг 16 25 Topnovini Автор: Topnovini
От седем месеца д-р Димитър Костов е управител на Диагностично-консултативен център 1 или Новата поликлиника в Шумен.

Д-р Костов разшири доболничната помощ с разкриването на кабинети по белодробни болести, урология, гастроентерология и гинекология.

В интервюто с д-р Костов разговаряме за пътя и начините за подобряване на здравните услуги предлагани на пациентите, нуждата от нова апаратура и адекватно заплащане на лекарите-специалисти.

Д-р Костов, какъв е залогът за доброто обслужване на пациентите в Новата поликлиника?

За да бъде добре обслужван пациентът трябва да има високо квалифицирани лекари специалисти, подпомагани и от друг персонал. Нужна е модерна апаратура с добри диагностично-лечебни свойства. Необходими са още комфортни условия за лекаря и пациента. Като цяло това води до комплексно обслужване на пациента. Това означава в Новата поликлиника той да получи качествен преглед, необходимите изследвания, точна диагноза и качествено лечение. Това е комплексното обслужване, ако обаче усилията на лекарите в доболничната помощ не са достатъчни пациентът трябва да се насочи към болнично лечение.

От тази година има нововъведения в ръководеното от вас лечебно заведение, какви са те?

Назначихме нови лекари-специалисти и разкрихме нови дейности, които до края на миналата година Новата поликлиника не предлагаше. В момента тук работят 33 лекари в 19 специалности. Назначихме гастроентерологът д-р Станимир Стефанов, урологът д-р Добри Марчев, специалистът по белодробни болести д-р Венцислав Вълчанов, неврологът д-р Ана Георгиева, акушер-гинекологът д-р Милена Милева. В клиничната лаборатория и във физиотерапията бяха назначени втори лекари, за да има непрекъсваемост на процеса.

Към Новата поликлиника вече работи стационар, което ни позволи да сключим договор с РЗОК за болнична помощ. Това ни дава възможност да извършваме малки хирургични операции, които изискват престой на пациента не повече от три часа. Тази дейност на Новата поликлиника обаче е лимитирана от РЗОК.

При извършен по-голям обем работа има възможност в края на месеца РЗОК да ни заплати надлимитната дейност. Освен лекари-специалисти е необходима и нова апаратура.

Закупихме видео система за изследване на стомашно-чревния тракт. С апарата се изследват стомаха, червата. По време на прегледа пациента може да вижда на екрана състоянието на стомашно-чревния си тракт. Закупихме още ЕКГ-холтер чрез него 24 часа следим сърдечния ритъм на пациента и може да доловим и най-малките изменения в дейността на сърцето. Преди кардиограмата ни даваше информация само за моментното състояние на пациента.

Купихме още автоклав за по-добра стерилизация на инструментите и консумативите за хирургичния кабинет, апарат за вакуум терапия за кабинета по физиотерапия, който е единственият работещ в Шумен.

Сдобихме се и с ехограф за кабинета по урология. Той ни помага при поставяне на точната диагноза на пациентите. Изградихме стационара, ремонтирахме хирургичните кабинети и манипулационната към тях. В момента тече ремонт и в кабинета по физиотерапия. Всичко това доведе до видими резултати и постъпленията за първото шестмесечие на тази година са се повишили за първи път от четири години. Увеличи се и потокът от пациенти, което се дължи на разширената гама от дейности, които Новата поликлиника в Шумен предлага.

Новата и скъпа техника дава ли възможности да се обслужват пациенти и от други области в близост до Шумен?

Реално това се случва и важи с особена сила за новия модерен апарат в кабинета по гастроентерология. В момента имаме доста пациенти от област Търговище. Целта ни е да привлечем пациенти и от област Разград. Предстои ни още работа. Идеята е да привлечем пациенти от другите лечебни заведения към Новата поликлиника, предлагайки им качествена медицинска помощ.

Системата на здравеопазването страда от остра липса на специалисти, как стоят нещата при вас?

Проблемът с лекарите-специалисти стои навсякъде. В извънболничната помощ също, особено в медицински центрове като нашия, където лекарите не получават изцяло това, което са заработили, а само процент от него. Така голяма част от тях предпочитат да си открият частен кабинет. За да задържим специалистите при нас е нужно да им предоставим добри условия за работа – удобни, оборудвани кабинети и модерна техника. Това е козът, с който може да се привлекат добри лекари в поликлиниките. При нас вече се чувства нужда от специалисти по физиотерапия и образна диагностика. Само социалните придобивки не решават проблема, трябва и по-добро заплащане. Истината е, че трябва да сме гъвкави.

Какви стъпки още ще предприемете за развитие на Новата поликлиника и превръщането й в модерно лечебно заведение?

Основният проблем при нас е старата апаратура. До края на годината предвиждаме да се закупят апарати за очния кабинет, кабинета по кардиология, физиотерапията. Правим всичко поетапно според финансовите си възможности. Ще продължим да обновяваме апаратурата.

Като добра линия в управлението на Новата поликлиника в Шумен вие пуснахте ваучери за профилактични прегледи. Как хората приеха тази инициатива?

Ваучерите бяха на стойност 7.50 лева и даваха възможност за изследване на кръвна картина, кръвна захар, холестерол, мастна обмяна. Често да си призная не очаквах, че ще има толкова голям интерес. Талоните се изкупиха много бързо. Това показва, че хората все пак държат на профилактичните прегледи.

Междувременно сключихме договори с няколко доброволни здравни каси и се надяваме да разширим дейността си и с тях. Правим профилактични прегледи към различни служби по трудова медицина.

До зимата искаме да изградим и две малки операционни към стационара. Надявам се в България дейностите да се развиват като част от болничната помощ се изнесе в доболничната. Това е за улеснение на пациента, защото вместо да стои по три дена в болница, може да дойде при нас за процедура, която ще отнеме само няколко часа. Плановете са хубаво нещо, но са нужни хора, които да ги осъществяват.