От началото на сезона и откритият междуведомствен координационен център между НАП и МВР във Варна също донякъде помага в работата на Областната дирекция по безопасност на храните.
Проверяват стоките, които се внасят в курортите, на контролни фискални пунктове. Това помага ли и на вашата работа?
Това помага дотолкова, доколкото се установява до каква степен храните, които влизат в обектите, са със съответните документи, етикети, маркирани. Абсолютно ще помогне. И в случай на установяване на несъответствия, тези действия ще бъдат първата стъпка, която няма да допусне влизането им в самите заведения. Така че да, абсолютно ще бъде в наша полза.
Кои бяха най-фрапиращите случаи на неспазване на наредбите през миналата година?
Най-често срещаните несъответствия са трудовите навици - неспазване на изискванията за лична хигиена. Към момента за този месец, в сравнение с миналата година това не го виждаме. Надявам се наистина това да е във връзка с нашите предварителни разговори, които проведохме с бизнеса - собственици на хотели, ресторанти, заведения за обществено хранене. Тъй като от тогава има вече два месеца и половина, се надявам и на Българската агенция за безопасност на храните в лицето на областната дирекция да има принос за това тези отношения да не се установяват.
Другото е храните с изтекъл срок на годност. Те са по-често срещани в тези заведения, които не са на база ол инклузив, а които имат по-специфично меню. Също и неспазване на температурния режим на съхранение на храни от неживотински произход. Нямам обяснение защо го правят, при условие, че има маркировка на храните. Най-вероятно с цел предлагане в по-късен етап на някакви храни, които са охладени.
Миналата година сме имали и санкционирани обекти, които работят без удостоверения за регистрация. Това не е маловажно, неслучайно е написано, че трябва да има такова удостоверение. При тази първа среща, която ние правим с клиента-заявител за развиването на дадената дейност, ние обясняваме какво се изисква. Въпреки че те с подаването на заявлението изразяват готовност за започване на работа. Но този първи разговор е само полезен, в никакъв случай няма как да попречи на съответните търговци. Когато един човек не е спазил това условие, той започва да работи както реши. Това води до други последици.
В медийното пространство се появи информация, че в хотели с ол инклузив по морето сервират на туристите ястия от храни, останали от предния ден. При вас постъпвали ли са подобни сигнали?
При нас такъв сигнал не е постъпвал. Всички сигнали, които получаваме, минават първо през мен. Запозната съм с всяко едно нещо, което е влязло в дирекцията като сигнал. Може би става въпрос за друга област. Във Варна не е постъпвал такъв сигнал.
За какво най-често подават сигнали при вас?
Непрекъснато получаваме сигнали от хората. Алармират ни за какво ли не - за предлагане на храни, които са без етикети, за развалени продукти. Напоследък имаме един буден гражданин, който непрекъснато подава сигнали изгнили пресни плодове и зеленчуци. Но проверките, които успяваме да реализираме в рамките на много кратък период след подаване на сигналите, показват, че не е точно така - специално за този гражданин. Плодовете и зеленчуците са продукт, който много бързо се разваля, особено в това време. Нормално е в една каса с пресни плодове да има няколко, които вече са в процес на разваляне. Това е естествено, не всички плодове и зеленчуци се берат в еднаква степен на зрялост. Няма как всички едновременно да изгният. Затова е разрешено в наредбите да се пресортират. Това е ангажимент на собственика на обекта. Допуска се единични бройки плодове или зеленчуци да бъдат в степен на разваляне.
До къде стигна сагата със затворената заради антракс транжорна в „Аспарухово“?
Транжорната беше спряна и още е така. След като ние я спряхме от експлоатация, издадохме заповед за заличаване на тази транжорна. Това означава, че регистрите, които са публични и достъпни на сайта на Българската агенция по безопасност на храните, биват актуализирани. Ние заличихме транжорната от тези регистри въз основа на това, което се случи - установяване на спори на антраксни бацили в технологичното оборудване на тази транжорна. Освен, че я спряхме от експлоатация и я заличихме от регистрите, ние и санкционирахме управителя на тази фирма.
Собственикът на транжорната обжалва всяко едно наше действие. Обжалва заповедта за спиране, за заличаване на регистрацията, акта си. Той не е съгласен, че са установени тези спори на антраксни бацили в транжорната. Всичко това влезе в съда. От септември аз и моите колеги ходим на съдебни дела, на които сме в позицията на защитаващи се. Защото са заведени дела срещу дирекцията. Към момента по повод заповедта за заличаване от регистрите има излязло решение и то е в полза на транжорната. Това решение е от февруари и ние го обжалваме пред Върховния административен съд. Делото е насрочено за февруари 2017 г.
По повод заповедта за спирането на обекта имаме 4 съдебни заседания. Все още няма решение по този казус. Що се отнася до обжалването му на наказателното постановление, издадено въз основа на нашия акт, имаме 6 съдебни заседания. Разпитани са 20 свидетели и предстои съдебно заседание на 21 септември 2016 г. в Районния съд във Варна. Имаше заведено дело от съпругата на собственика на животновъдния обект в Млада гвардия, който почина. Там нашето наказателно постановление е потвърдено като правилно и законосъобразно. Това, за което ние ги санкционирахме тогава е, че според закона когато умре животно в животновъден обект, задължително собственикът е длъжен да информира участъковия лекар. Той трябва да отиде на място, за да може да види за каква болест става въпрос. В случая очевидно не става така. Животното агонизира, те го заколват, транжират и разпродават. За тези техни действия ние ги съдим. Съпругата обжалва, защото според нея няма грешка, тя е информирала.
След направените проверки по училищата какво е наблюдението ви - повече или по-малко са опасностите за децата?
Смело мога да кажа, че с всяка изминала година на децата в училищата, яслите и градините се предлагат все по-добри продукти. Търговците и производителите, които хранят деца, разбраха, че компромис с тях няма как да се направи. Проблеми има с тези обекти, които са до училища, където се предлагат храни, които не е редно децата да приемат. Апелирам към родителите да ограничават децата си в закупуването на храни, които не е редно да приемат в годините, в които се формира организма им. Ние не можем да ограничим едно дете да излезе от училище и да отиде отсреща да си купи каквото то реши, каквото на него му се яде. Това е въпрос на възпитание и на разговори в семейството.
Не може ли да се направи така, че подобни обекти в близост до училищата също да са под ваш контрол?
Нормативно това не е разписано. Няма такива ограничения за обекти, които са в близост до училищата.