Божидар Лукарски: РБ е решил за обща кандидатура за президент, не е времето да се вкарват разделителни линии

08:39, 22 юни 16 25 Topnovini Автор: Topnovini
Божидар Лукарски е председател на СДС от 2013 г. Министър на икономиката в кабинета „Борисов 2“. Той участва в дискусията „ДА! На българските региони“ в Бургас, където беше любезен да отговори на журналистически въпроси по актуални теми от политическия и икономическия живот на страната. 

Г-н Лукарски, ще се стигне ли до обща кандидатура за президент на Реформаторския блок и кога трябва да бъде посочена тя – преди или след конгреса?

Първо, не намирам, че конгрес е наложителен. Няма връзка според мен между конгрес и кандидатура. Ако ще е само за да обявим кандидатурата, това можем да го направим по най-различни познати от пиарите начини и не мисля, че едното трябва да се обвързва с другото. Усещам, че и нашите избиратели нямат такова желание. Просто, ако трябва да се задоволят лични амбиции, не мисля, че това е начинът, нито е времето да се вкарват разделителни линии. А що се отнася до общата кандидатура, ние сме решили, че такава трябва да има и се надяваме до края на юли това да е факт.

Какви са причините цените на горивата да скочат в началото на летния сезон и какъв ще е ефектът от това?

По принцип аз избягвам да коментирам цени на горива, цени на суровини, защото те се налагат от пазара. Но в крайна сметка, когато започва сезонът и потреблението е по-голямо, не е логично икономически да има скок на цените. Ефектът от това, разбира се, е повишаване цените на крайните продукти.

Г-н министър, ще дадете ли едно рамо на Бургас да получи от държавата летището в Равнец?

Аз ще се върна малко по-назад. Това е една инициатива, която започна бургаският областен управител Вълчо Чолаков съвместно с кмета Димитър Николов и аз съм запознат с тази идея от една година. От тогава работим по въпроса с базата в Равнец, която да бъде превърната в съвременен индустриален парк, защото логистично е разположена много добре, инфраструктурата от старото военно летище е на доста добро ниво, включително и за модерни съвременни паркове. Аз абсолютно заставам зад идеята и съм един от инициаторите това да се случи. Мисля, че в най-скоро време ще имаме „зелена светлина“ от военното министерство, министър Ненчев ни е обещал най-накрая да финализираме тази добра идея и да я превърнем в реалност.

А може ли базата в Равнец да се използва за карго полети или изискванията на концесионера на Летище Бургас възпрепятстват това?

Идеята за Равнец е не да бъде карго летище, а индустриален парк, в който да бъдат привличани инвеститори, които да разполагат своите логистични бази, производствени мощности. Това няма да бъде дублиране на индустриалната зона в Бургас, а ще бъде още едно разширяване на възможностите за инвестиции у нас. Пистите могат да бъдат използвани за разполагане на халета, на индустриални постройки, но не и за карго летище. А такава функция може да изпълнява летището в Сарафово.

Какво ще се случи с икономиката на Европа, включително и на България, ако Великобритания гласува да излезе от Европейския съюз?

Негативите ще бъдат и за двете страни, но повече за Великобритания. Преди около два-три месеца се срещнах с отговорни членове на консервативната партия, с която СДС е побратимена. Голяма част от нейните членове са против излизането на Великобритания от ЕС именно поради икономическия ефект, загубата на пазари и на доставчици. За нас също няма да бъде особено приятно, защото Великобритания е един от най-големите донори в общата каса на Европейския съюз по отношение на средствата, които финансират европрограмите.

От друга страна, понеже вече е дадена „зелена светлина“ на първите проекти по плана „Юнкер“, Великобритания е един от най-големите бенефициенти по отношение на големите инфраструктурни проекти, част от които вече са финансирани. Не мисля, че има някаква икономическа логика в излизането на Великобритания от ЕС, освен чисто политическа такава и популистка от страна на някои британски политици. Най-малкото те няма да могат да се възползват от финансирането със средствата по плана „Юнкер“ и освен всичко тези проекти би следвало да бъдат върнати отново в европейските фондове – нещо, което ще бъде сериозен удар за британската икономика.

Аз лично, ако трябва да направя прогноза, а аз много рядко правя такива, но в конкретния случай ще си позволя да направя една хипотетична прогноза – 23 юни е моят рожден ден, пожелавам си Великобритания да не излиза от Евросъюза и мисля, че макар и с малко, може би с 1 % или под него, привържениците за оставането на британците в ЕС ще надделеят в този референдум.

А как вървят икономическите ни взаимоотношения с Русия? Има ли някакво размразяване по отношение на тях?

Ние имаме доста голяма размразяване, ако използвам вашия термин, от около година насам. Миналата седмица бях на Световния икономически форум в Санкт Петербург. Там се срещнах с двама от министрите, които отговарят за индустрията, икономиката и промишлеността на Русия и общият тон е, че независимо от политическите отражения на санкциите по оста Русия ЕС и обратно, на икономическия плацдарм няма печеливши, всички сме губещи. Усещам тон на разведряване, но все пак това е един процес, който ще протече в Брюксел и решенията ще бъдат взети до края на тази година. Определено има желание и от наша, и от руска страна търговските ни взаимоотношения да се подобряват и салдото, което сме имали преди санкциите, ако може да се върне като положителен баланс и даже да се подобри, защото има интерес към българските стоки.

Това, което мога да кажа за моето посещение в Санкт Петербург като конкретна новина, което успяхме да постигнем, е, че имаме „зелена светлина“ от руска страна да се възобновят доставките към завод „Мадара“ – Шумен за производство на мостовете на автомобилния концерн „Камаз“. Шуменският завод не е получавал доставки от Русия от началото на 2014 г. Имам уверението от руска страна, че ще се подновят доставките и съответно това предприятие, което в момента е свито да 300 работни места, ще може да подобри производствения си капацитет, произвеждайки отново движещите мостове на камионите „Камаз“ и ще увеличи производството си като работна ръка до 800 човека.

Вагит Алекперов каза преди дни, че обмисля да оттегли компанията си „Лукойл“ от Европа, включително и от България…

За това трябва да попитате г-н Алекперов, аз не мога да коментирам бизнес интереси на частна компания, било то и такъв голям стратегически инвеститор като „Лукойл“. Намерения от руска страна са заявявани многократно по различни поводи, нека да видим в крайна сметка каква ще е ефективната реализация на тези намерения.

А проектът „Южен поток“ влиза ли в общия контекст на размразяване на отношенията с Русия?

„Южен поток“ не е бил обсъждан нито от мен, нито от руски колеги на посещението ни в Санкт Петербург. Благодаря!

В интервюто са използвани въпроси и на други медии.

 

Реклама

Реклама