Господин Сиди, Пловдив стана първият български град, чийто Общински съвет не прие предложението за забрана на бурките. Какво е обяснението Ви?
Анализът, който направихме, е, че може би самите наши колеги от Общинския съвет не успяха да разберат смисъла на предложението. Мога да кажа, че ние се опитахме твърде амбициозно да променим наредбата за обществения ред, а медиите отразиха само забраната за бурките, но имаше много сериозни точки, които бяха пропуснати. Една от тях е радикализирането на религиозните общности въобще, защото освен проблема с бурките, който е общоевропейски, се опитахме в тази наредба да променим начина на действие на самите религиозни общности. Може би това беше проблемът според колегите. Ние се опитахме да забраним и религиозната агитация по улиците на града.
Убедени сме, че което и да е било вероизповедание, няма място там. Всеки е свободен да изповядва която и да е била религия, но традиционните религии в България не са агресивни, не налагат своята идеология по такъв начин, както го правят например "Свидетели на Йехова". В Пловдив има силно лоби на евангелисти, протестанти и подобни, според нашия анализ може би това беше една от причините. Вторият момент е, че може би се вдигна твърде много шум и това беше причина самите управляващи в Пловдив да не приемат тежкия ангажимент да гласуват наредбата с обяснението, че се обсъжда закон. Да, той е в комисиите на Народното събрание, но никой не знае кога, как, в какъв вид ще е и как ще изглежда. Ние се съобразихме с изказване на вътрешния министър Румяна Бъчварова, която каза, че общинските съвети трябва да регулират тези отношения в рамките на своите наредби за обществения ред. Склонен съм да вярвам, че това беше просто измиване на ръцете, за да не се занимават полицаите и "Общинска охрана".
На следващата сесия, след като беше отхвърлено предложението, вашата колежка Нина Гьошева се появи облечена в бурка. Демонстрация на какво беше това?
Това не беше демонстрация към хората навън, а към тези вътре в Общинския съвет. Защото в залата са тези, които са призвани да взимат решения за обществото. А обществото в Пловдив каза категорично, че иска забрана на бурките. В социологическо проучване на централно ниво над 70 процента от българите подкрепят забраната и се страхуват от хора, облечени по този начин. Това не е просто едно облекло, което носят жените, а налагане на идеологията на салафитския, или войнстващия ислям.
Нямам против мисюлманите, важното е вярата им да не бъде радикализирана, но реално носенето на бурки и "Свидетели на Йехова" е точно радикализация. Тези хора идват и казват: "Няма да живеем по вашите правила, вие ще живеете по нашите". Опитахме се да покажем колко е абсурдно решението. Утре може да влезе друг, облечен по този начин, и той пак няма да бъде спрян от охраната.
Изненада ли ви ироничното отношение на управляващите, включително и на кмета Иван Тотев, който намеси Мини и Мики Маус? Имаше изказване, че забраната ще засегне и тях.
Внушението на кмета беше заради доста изненадващия дори и за мен медиен шум по темата. Пловдив беше поредният град, който тръгна в тази посока, въпреки че други градове вече бяха приели забраната. Тотев не беше подготвен според мен, сесията беше около празници и логично беше кметът да не е чел предложението. В първоначалния текст дори беше записано, че става въпрос за религиозно облекло. След неформални разговори с наши колеги оформихме предложението по различен начин, което обхвана всички части на проблема. Скандалното в случая е не че не беше прието предложението, а че 21 колеги общински съветници гласуваха "въздържал се".
Това показва нещо опасно - тези хора или нямат мнение, или се опитват да излязат като Пилат Понтийски и да кажат: "Не го забранихме ние, спряха го други". Предложението беше отхвърлено с процедурна хватка. Ако махнем тези 21 човека, гласувалите бяха 15 на 12. Аз нямам нищо против всеки, който има мнение, да излезе и да го каже, но не го направиха и излиза, че 21 души нямат мнение по тема, която е важна.
Какво следва?
Ние сме подготвили нов текст и сме направили допълнителни промени. Премахнахме текстовете за религиозните общности, защото искаме обществен дебат, в който да се опитаме да намерим правилния път, за да не отнемаме от правата на всички с цел да намалим правата на конкретна група. Текстът е готов, ще направим нов опит за разговор с най-голямата група в пловдивския Общински съвет - ГЕРБ. Разбира се, ние водихме с тях вече такъв и, честно казано, ни изненада реакцията им. Ще искаме новите разговори, за да не внесем нещо, което отново ще бъде отхвърлено. Ние не искаме да си правим пиар, защото даже вече досадихме на хората с темата.
Какъв е точно проблемът с бурките. Има ли го в Пловдив?
Той е тук, в Пловдив. Най-голямото циганското гето на Балканите - "Столипиново" е тук, има още няколко цигански махали. Циганите са най-социално уязвимите и невписани в обществото групи. Повтарям, че има доказателства, че се плащат сериозни суми да се носи такова облекло. Няма как да смятаме, че Пловдив ще бъде защитен от такъв тип радикализация на населението. Един от аргументите на нашите политически опоненти беше, че Пловдив е европейска столица на културата. А нима Брюксел и Париж не са, в Швейцария е забранен строеж на минарета. Опонентите казват, че в Белгия Франция имало атентати, а тук в Сарафово нямаше ли?
Вие лично виждали ли сте жена с бурка в Пловдив?
Да, имам даже и снимка в телефона си. В район "Тракия" на едно от заведенията за бързо хранене, между другото е забавно да наблюдаваш процеса на хранене на забулени жени. Самите лидери на мюсюлманската общност също признават, че има такива жени. При акцията на ДАНС за радикалния ислям в Пазарджик бяха проверени адреси и в "Столипиново". Нямаше да го направят, ако нямат данни, защото там нещо се случва и се е случило.
Склонен ли сте обаче да обсъдите и аргументите против? Те също не бяха малко.
Да, склонен съм, но не съм чувал такива. Казват, че едва ли не трябва да събличаме бурките от жените на летище "Пловдив". Гражданите на тези страни, където е разрешено или пък е задължително, когато дойдат в Европа, трябва да се съобразяват с нашия начин на обличане. Защото примерно, ако членове на друго религиозно течение решат, че трябва да ходят голи, както навремето са били част от богомилите, добре ли ще е? Те ще обяснят, че това им е религиозното облекло, но ще бъдат спрени. За тях няма да може, но другите, които са покрити от глава до пети, може? Преди дни бях в Асеновград, в центъра имаше жени с бурки, и в Пазарджик са в центъра, но в Пловдив няма, така ли? Мисля, че е малко нелепо това поведение.
Кой ще контролира дали се спазва тази наредба? Хора не вярват, че може да се прилага.
Контролът трябва да е от "Общинска охрана", от полицията, а органите по събиране на глобите да намерят начин да си вземат санкциите. Всеки българин трябва да спазва законите. Ако ние сега признаем, че има население, което ползва само права, но няма задължения, означава, че сме загубили тотално демокрацията.
Но голяма част от българите в неформален разговор казват, че има такова население...
Да, наистина това е голям проблем, но на държавата. Защото тя абдикира от всички свои задължения. Всичко е заради това. В гетата основният проблем наистина не са бурките, това е образованието, перспективността и законността, които ги няма. Ако тези хора успееш да ги социализираш, да ги накараш да ходят на училище, да им намериш работа, няма да носят и бурки. Защото имамът минава и ги пита: "Искаш ли да изкараш примерно 500 лева, но ще сложиш бурка на жена си?", и циганинът е съгласен, за да спечели пари.
Съмнявате ли се, че Пловдив ще остане единственият град в страната, който няма да приеме забрана на бурките?
Пловдив в момента е "черната овца". Няма индикации, че друг град ще позволи носенето на бурки. Всички общински съвети, без значение в малък или голям град или цвят на политическата сила, която внася предложението, го приемат. На този етап се надяваме, че нашите управници ще имат достатъчно разум да разберат заплахата и да забранят носенето на бурки на обществени места.