Велизар Енчев: Олигарх, който държи фармацевтичната промишленост и флота, ще спечели от сделките за армията

17:39, 01 юни 16 25 Topnovini Автор: Topnovini
Велизар Енчев е независим депутат. По професия е журналист, дълги години беше телевизионен водещ и дипломат.

Г-н Енчев, Вие призовахте за гражданско неподчинение софиянци и всички гости на столицата, като не закупуват билети за градския транспорт, които от днес са с новата цена от 1,60 лв. Вашият призив доведе ли до някакъв ефект? 

Нямам информация, защото съм в парламента. Ако доведе до ефект, добре. Ако не доведе, ще си направя един извод, който го правят всички хора, мислещи с главите си. Той е, че твърде много време ни трябва да достигнем гордите поляци, достойните французи и непокорните гърци, които в тези дни и последните месеци ни показват как се протестира, когато се защитават социални, трудови и професионални права. В Атина, когато стачкуват автобусните шофьори, всички таксиметрови шофьори ги подкрепят. Това го наричам социална солидарност.

Преди няколко дни се събраха 300 души на протест пред Столична община заради новите цени на билета. Вчера бяха 100 души и станах свидетел как двама таксиметрови шофьори направиха неприлични знаци срещу недоволните, защото те очевидно са заинтересовани да се вдигне цената, за да се използва по-често таксиметровият транспорт. 

Липсата на социална солидарност в България е може би най-големият бич на прехода. Няма и човешка солидарност, но социалната е един от феномените, чието отсъствие се отразява пряко и на демокрацията у нас. Как може гражданите на столицата - 2 млн. души, да приемат 60-процентно увеличение на цената на билета при положение, че във всяка държава, без значение дали цивилизована, или диктароска, 60% увеличение на каквото и да е води или до революция, или до метеж или до безредици. У нас това се приема за нормално - ненормално се приема за нормално. Когато ненормалното увеличение с 55% на винетния стикер преди половин година доведе до един голям протест в столицата, Шумен и Добрич. Вторият бе от няколко десетки коли.

По този повод трябва да погледнем "Бит и душевност на българския народ" от Иван Хаджийски, който обяснява този феномен по следния начин: "Българинът в тези 5 века робство е усъвършенствал до професионализъм способността да оцелява чрез приспособяване. Така той е загубил най-ценното качество на достойния човек - да се съпротивлява и да побеждава чрез съпротива, а не чрез примирение.

В духовно отношение ние отстъпваме именно на тези нации, които изброих. Дори днешният призив за бойкот да не успее, гражданите на София са видели нещо много важно и няма да повторят тази грешка. Дясното мнозинството в Общинския съвет ги измами, защото на миналите парламентарни избори Реформаторския блок и партия ГЕРБ начело с Йорданка Фандъкова в нито един момент не дадоха заявка, че дори обмислят възможността за увеличаване цената на билета с шоковото 60%. Фандъкова обеща сигурен транспорт за всички софиянци. Това означава, че когато управлява дясно мнозинство в Столичния общински съвет, а последните 27 години те са само такива, измамата на избирателите е норма, а не изключение. Защо не заявиха преди изборите от партия ГЕРБ, че ще увеличат цената на билета със 60%? Нямаше да спечелят изборите. Това е политическият морал в Столичната община, какъвто между другото е и в парламента. 

В Народното събрание все по-рядко се говори за социална солидарност и все по-често за Изборен кодекс. Защо това е така? 

Защото социалната солидарност е като мръсна дума. Който говори за нея, бива наричан комунист, а това е обидна дума. Аз смятам точно обратното. По тази логика комунистите са в скандинавските държави - в Норвегия, Финландия, Швеция, Дания, където социалното и солидарното стой над икономическата целесъобразност. Общественият транспорт е социална функция и грижа. Това трябва да се знае. При положение, че общественият транспорт, задължително трябва да се субсидира като социална институция, как си позволяват да вдигнат цената със 60%, не със 6, 16 или 26? 

Вие като независим депутат как гледате на процесите в парламента от последните седмици? Преформатира ли се мнозинството? 

Парадоксът е следният: след като управляващата коалиция бе напусната от голяма част от депутатите на Реформаторския блок и от цялата група на АБВ, подкрепата за правителството в брой депутати се увеличи. Това го отбелязаха и много коментатори. В момента ГЕРБ може да събере по принципа на т.н. "плаващи мнозинства" много по-голяма подкрепа, отколкото в стария формат с АБВ и РБ. Това говори само за едно. Тези, които работят на Околовръстното шосе, имат много по-голям морал, отколкото тези, които са в парламента. Жриците на любовта работят за единия хляб, докато депутатите работят за стотици милиони. Ако искате да се аргументирам за стотиците милиони и за политическата проституция, ще ви кажа какво ще се случи утре в парламента.

Утре е едно от най-важните обсъждания по отношение на българския бюджет - приемането на проекта за купуването на нов изтребител и проекта на Министерството на отбраната за строеж на нови три кораба, при положение че имаме три фрегати. Тези два проекта сумарно биха стрували само на първия етап около 3 млрд. лв. Миналата седмица в Комисията по отбрана бе обявено, че само проектът за многоцелевия изтребител, ако се приеме, първоначалната сума е 1,5 млрд. лв., а само за корубите на корабите още 800 млн. Корабите ще бъдат произведени от една фирма, собственост на виден български олигарх.

В утрешния ден ще видите как ще се държат депутатите в българския парламент и аз ще поискам, както от мен поискаха в Комисията по отбрана миналата седмица, всички депутати, които са за тези две сделки, да декларират конфликт на интереси, защото те евентуално и вероятно са заинтересовани от тази огромна сделка. Аз съм решително против купуването на нов многоцелеви изтребител, тъй като ресурсът на МиГ-29 е до 2029 г. Това го заяви представителят на МиГ за България ген. Александър Александров - вторият български космонавт. Аз не съм за купуването на какъвто и да е изтребител.

Неофициално се говори, че специално за сделката за корабите парите ще бъдат взети от този виден олигарх, 1/3 отиват за подизпълнителите - три много известни западни оръжейни фирми, които ще напълнят с апаратура и бойна техника корабите. Една голяма част от субсидията от концесията ще отиде в управляващите. 

Кой е този олигарх? 

Не искам да споменавам името му, защото ще се стигне до съдебни дела. Това е олигарх, който държи фармацевтичната промишленост на България и Българския морски флот. За него се знае, че корабостроителният завод е негова собственост. Утре на трибуната ще стане дума и за това. Този човек ще спечели конкурса за строежа на корабите, тъй като се знае, че само тази корабостроителница във Варна може да изпълни поръчката.

Имаме 3 стари фрегати, купени от правителството на НДСВ, които могат да бъдат преоборудвани и модернизирани за скромните 200-300 млн. лв. Това бе казано в Комисията по отбрана и никой от присъстващите не възрази - нито началникът на Генералния щаб, нито военният министър, нито командващият Военновъздушните сили. Аз се позовах на примера на Словакия и Полша. Те имат абонаментен договор за поддръжка на своите МиГ-29. Следователно поляците и словаците могат да поддържат своите изтребители, позовавайки се на изключение по Директива №214 от Търговско-икономическите санкции, наложени на Руската Федерация от ЕС през 2014 г. Тази директива гласи, че за извършване на услуги за доставка на резервни части на бойна техника на ЕС от Русия, санкциите не важат. Следователно санкциите не се отнасят за Словакия и Полша, за да поддържат своите 3 ескадрили, но за България се отнасят, тъй като министър Ненчев не желае да ремонтираме своите самолети в Москва. Питам аз - кой ни управлява и веднага си отговарям - хора, които са или некомпетентни, или хора, които са зависими от своите концесионерски интереси.

Реклама

Реклама