Иван Ишкиев: Утре на пътя може да е наш родител или дете. Нека ги запазим живи и здрави

10:12, 17 апр 16 25 Topnovini Автор: Topnovini
Главен инспектор Иван Ишкиев, началник на КАТ-Бургас, е роден на 20 февруари 1981 г.. В системата на МВР е от 2007 г., като поетапно премивана от патрулно-постова дейност през всички звена – до районен инспектор. Оказва се, че младостта в случая не пречи, напротив: още с встъпването си в длъжност като началник на бургаския КАТ през 2015 респектира и профилактира местния контингент, като провежда акция „тъмни стъкла“. Затяга и вътрешния контрол, като парира „заварени“ корупционните схеми и практики, характерни за бивш служител „в кухнята“ на Пътна полиция-Бургас. Обича спорта и разходките с близките си сред природата.

Инспектор Ишкиев, с риск съвсем да изтъркаме темата за новата транспортна схема в Бургас, все пак и аз да Ви попитам – редно ли е да се дава приоритет на обществения транспорт за сметка на всички останали участници в движението?

А защо мислите, че е за „сметка на…“?

Ами защото с т.нар. бърза лента очевидно се улесняват шофьорите на градския транспорт, но останалите бургаски водачи и гости на града са ощетени, тъй като за тях реално остава само една лента. И всъщност въпросът ми е как ще се справите с трафика, особено в разгара на сезона? И при една средна скорост от 35 км/ч, заложена в този проект, няма ли да възникнат сериозни задръствания?

Определено няма да е лесно, но на този етап няма възможност за изграждането на още една лента, както е в другите европейски страни. Всъщност това е инфраструктурен проблем. Транспортната инфраструктура не го позволява на този етап. Не че не се мисли в тази посока. Вярвам, че в близко бъдеще ще се реши и този проблем, но все пак здравето и животът на хората са приоритет. А при споменатата средна скорост в града пътнотранспортният травматизъм ще бъде сведен до минимум.

А с колите-паметници, които блокират и без това малкото паркоместа в комплексите на града, как ще се справите?

По принцип това е задължение на Общината и те си вършат работата по този проблем. Постоянно ни отправят запитвания по отношение на подобни автомобили с цел прекратяване на регистрации. Съответно ние уведомява собственика и впоследствие се репатрира такъв автомобил-паметник, както се изразихте…

Какво е взаимодействието ви със 112?

Всъщност в оперативната дежурна част, както и в дежурната част на 112 имат една обща програма. Схемата е следната: в момента, в който се получи сигнал от определен гражданин, това се изписва едновременно и на мониторите на 112, и на оперативната дежурна част в Областна дирекция. Оттам оперативният дежурен има за задължение веднага да се обади на дежурния по ред и район, в който е сигнала, за да може оттам да се реагира моментално. Да кажем, че времето за реакция е не повече от 5 минути. От две до пет минути. В зависимост от това дали въпросният патрулен автомобил с двамата служители не е изпратен на някой по важен по степен сигнал, който изисква да се обслужи по най-бързия начин.

Видеонаблюдението в служебните колите саботира ли корупционните практики?

Определено мисля, че автоматизираните системи за наблюдение и контрол в специализираните автомобили помогнаха много. Откакто ги въведоха, нямаме постъпили сигнали за корупционни действия и практики. Мен лично този факт много ме радва. Разбира се, също така и периодично се извършват проверки от ръководни служители от сектор „Пътна полиция“ през цялото денонощие, с цел да се осъществява активен двоен контрол. Напоследък нямаме сигнали за корупция и да се надяваме, че нещата ще вървят във възходящ ред.

Дали и доколко следите техническото състояние на служебните ви автомобили? Примерно, крушки на фарове, както и валидност на гражданска отговорност, наистина неслучайно Ви задавам този въпрос?

Да, разбира се, въпреки че и ние понякога срещаме известни затруднения по отношение на техническото оборудване, но като цяло гледаме наистина всичко да е изрядно, за да може съответно когато се налага да санкционираме някой редови водач, нашият автомобил да е технически изправен.

Във връзка със зачестилите инциденти на зебри - дали пешеходецът е „с пълни права“, стъпвайки на пешеходната пътека?

Наистина, голям процент от произшествията напоследък са именно на пешеходни пътеки, наблюдаваме случаи на рязко излизане на зебрата, където също е много опасно, защото особено по-младите водачи често не успяват да реагират. Затова е добре самите пешеходци, преди да пресекат, да вдигнат дясната си ръка нагоре, като един знак, че ще пресичат пътното платно, защото истината е, че много често те рязко изскачат на платното и дори водачи с опит не успяват да реагират. И поради тази причина следващата седмица сме планирали една специализирана полицейска операция точно по линия на неправилното пресичане от страна на пешеходците, защото в голяма част от случаите вината за настъпване на тежки ПТП се дължи и на тях.

А какво е съотношението на санкционирани пешеходци спрямо водачи, ако може да се изведе подобна статистика? И има ли взаимодействие между КАТ и Общинска полиция?

Да, ние в много случаи работим заедно и упражняваме някакъв контрол върху пешеходците заедно със служители към Община Бургас. Аз не бих могъл да се ангажирам с точни цифри в момента колко пешеходци сме санкционирали, но при всички случаи има нужда от допълнително дисциплиниране на пешеходците, ако мога така да се изразя.

Според Вас кои са по-трудни за култивиране в „града на батките“– водачите или пешеходците?

Всъщност те са двете страни на една и съща монета. Затова аз не бих ги разделял на групи, защото повечето пешеходци са и водачи в следващия момент, както и обратното. Според мен каквото е поведението на един пешеходец, същото ще бъде и в момента, в който се качи зад волана. Кои са най-уязвимата група пешеходци обаче: от практиката смея да твърдя, че това са възрастни хора и децата – те са най-застрашени на пътя и затова именно ние провеждаме периодични срещи и с родители, и с учители, обясняваме и на самите деца как и откъде трябва да пресичат безопасно и да бъдат малко по-предпазливи.

Камерите наистина ли имат 20-30 километра толеранс в скоростта и това важи ли за мобилните или само за стационарните?

Не бива да се разчита на това, тъй като и мобилните, и стационарните камери се настройват на различен толеранс, като при мобилните е малко по-лесно. Там колегите всеки ден като излязат, ги настройват на различен толеранс – примерно днес той може да е 15 километра, утре – 20, но в друг ден, ако времето или пътният участък не позволява, възможно е толерансът да падне и под 10 км/ч. Това много зависи и от участъка, и от концентрацията на ПТП, от разрешената максимална скорост и така нататък.

Ясно, че разграждането на алкохола в кръвта при всеки е строго индивидуално. Но все пак примерно колко е минималното „следбанкетно време“, което трябва да измине, преди да седнем зад волана?

Колкото и да искам да ви отговоря на този въпрос, наистина - при всеки е строго индивидуално – както количеството алкохол, така и видът алкохол, килограмите, метаболизъм… Трудно е да се ангажирам с определен минимум време, но със сигурност е необходима една по-голяма почивка от 8 до 10 часа сън, за да може организмът да се възстанови.

Според статистиката, в Бургас водачите масово употребяват метамфетамини и канабис, което се доказва с drug test 5000, а има и случаи с освидетелствани психичноболни хора зад волана?

Това наистина са най-често установените забранени вещества при водачите, а броят им постоянно расте. Само за изминалата седмица имаме няколко такива случая. Разбира се, с пълното съдействие на районните управления в Бургас, които много ни помагат специално в тази насока. И - да, за съжаление, имаме почти всеки ден установен подобен водач, който управлява автомобил след злоупотреба с изброените забранени субстанции.

Как мислите да се справите с този проблем?

Законът предвижда, ако видимо се установи, че даден водач не отговаря на медицинските изисквания, да се прилага една принудително-административна мярка, която е отнемане на свидетелството за управление, докато се установи дали действително този водач отговаря на тези изискванията до полагане на един такъв проверовъчен изпит, който да установи неговата правоспособност и именно, че той към настоящия момент е годен да шофира и не е опасен за другите участници в движението.

Вие като един участник в движението какво бихте посъветвали останалите водачи предвид настъпването на сезона и очаквания по-силен трафик в града?

Основното, макар и тривиално да прозвучи, е просто да спазват правилата за движение и да не поемат рискови маневри и изпреварвания, при положение че в рамките на града колкото и да се бърза, светофарът винаги те хваща, образно казано. Според мен най-важното е да сме малко по-толерантни към другите. Бих казал - да сме по-широко скроени. И по-търпеливи и внимателни, най-вече към пешеходците от изброените най-уязвими групи – възрастни и деца. Защото нека не забравяме, че утре на пътя може да е наш родител или нашето дете. Нека ги запазим живи и здрави.

Реклама

Реклама