Таня Манчева: Пазарът на труда е динамичен, търсят се всякакви хора

10:46, 05 апр 16 25 Topnovini Автор: Topnovini
Таня Манчева работи от 3 години в JobTiger. Тя е един от специалистите, които отговарят за организацията на кариерни събития. Репортер на Пловдив Topnovini.bg разговаря с нея по повод тринадесетото издание на Национални дни на кариерата в Пловдив. Събитието е най-големият форум за студентски стаж и кариера в страната и в национален мащаб се провежда вече 15-а година. Освен в София се организира и в шест академични града - Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Свищов и Велико Търново.

Проявяват ли интерес младите хора към  Националните дни на кариерата?

Да, непрекъснато расте интересът, защото младите виждат предимствата да се срещнат с реални компании, да обменят информация, да видят какво се случва на пазара на труда.

По принцип младежите се интересуват повече от образованието си и не толкова от възможностите за работа, но на един етап от развитието си вече започват да разбират необходимостта от това. Такъв форум им дава възможност да се видят с работодатели, които търсят служители на място. Работата, която се предлага, в голяма степен е насочена към хора, които търсят кариера в конкретния град, в случая в Пловдив.

Не всички от участващите компании са местни, но те имат представителства тук, това са предимно банки и големи производствени предприятия. За младите хора е много полезно да се срещнат лице в лице с представителите на такива компании, да видят как протича едно интервю за работа и т.н. Повечето от самите интервюиращи също са млади хора, успели да се реализират. Всяка година броят на хората, които са си осигурили стажове и работа чрез този кариерен форум, нараства.

Какви са конкретните измерения на този ръст?

През миналата година в цялата страна събитието бе посетено от 19 хиляди души, а конкретно в Пловдив те бяха около 1700 човека. Тази година има много голям интерес, посещаемостта е много по-голяма при всички случаи, предвид големия брой университети в Града под тепетата, интересът е сериозен.

Какви фирми се включват в такъв тип кариерни форуми?

Фирмите всяка година са различни. По принцип каним всички, които са се включвали през годините, но някои преценяват, че за момента нямат свободни стажантски програми или работни места и нямат причина да се включат. Други пък ни търсят и ни намират сами. В крайна сметка участието е по преценка на самите компании. Тази година в Националните дни на кариерата в Пловдив се включиха 55 компании, което е с 11 повече от миналата година.

Значително нараства броят на пловдивските фирми, които търсят хора. Освен агенциите, които търсят за клиенти, присъстват представители на много от банките, както и на производствени компании, базирани в Пловдив. Има компании от всички области, включително и външни аутсорсинг фирми. Пазарът на труда е динамичен и в момента се търсят всякакви хора. Може да се каже, че търсенето на служители даже е много по-голямо от предлагането.

По Ваши наблюдения младите хора какви позиции търсят?

Според мен те повече идват, за да се информират какво се предлага. Много често първият въпрос, който ни задават, е "Вие какво предлагате?". Дори и такива, които са избрали друга област за реализация, се интересуват дали не могат да заемат позиция в дадена компания, особено ако тя е разпознаваема и предлага добри условия. Някои просто събират информация, за да се ориентират и да преценят накъде да се насочат.

А има ли интерес към стажантските програми?

Да, защото младите виждат, че това е начин да натрупаш опит. Това се цени много от работодателите, защото, когато човек отиде някъде да търси работа с цел кариерно развитие, това е важно. И самите младежи го осъзнават. Защото всеки работодател ги пита дали са работили и дали имат някакъв опит. От друга страна, стажът в избраната компания винаги дава възможност да се прецени дали това е мястото. Понякога те имат по-различна представа за дадена работа и именно имайки възможност известно време да стажуват, разбират каква е действителната заетост. Това дава знание на младите дали самите те се идентифицират с тази професия.

За компаниите пък това е възможност да преценят дали човекът притежава качествата и съответства на това, което те търсят с оглед на трайни служебни взаимоотношения.

Реклама

Реклама