Г-н Момчилов, нека да започнем от там – как се роди идеята за вестник „България Сега“?
Вестник „България СЕГА“ стартира през май 2005 година, след като вече имах 4 години опит в издаването на вестници в Чикаго. Името на вестника е измислено от моята жена – Оксана Момчилова. Аз пък съм кръстника на украинския вестник, който издаваме от 2002 година в Чикаго – в. „Украинське Слово“. „България СЕГА“ е ежеседмичник – 72 стр., а онлайн изданието се намира на www.bulgariasega.com.
Знаем, че не е лесно да се финансира медия. Как успявате да обезпечите издаването на вестника?
Вестникът се финансира само от реклами на множество бизнеси, които ценят както нашите професионални постижения в медийната област, така и това, което правим за българската общност.
Медията Ви има за цел да информира сънародниците ни от българските общности в цял свят. Успявате ли да осигурите актуална информация за всяка една от общностите и как?
Позиционирането на в. „България СЕГА“ е главно в САЩ и Канада, но чрез нашите онлайн платформи той достига до много българи в различни части по света. Ние се стараем да предоставим полезна и интересна информация на българите, които живеят в Чикаго, както и останалите градове на САЩ и Канада.
С какво вестник „България Сега“ се различава от останалите медии, конкретно тези, които са базирани в България?
Нашият модел е много прост: 50% бизнес и 50% отговорност към българската общност. Правим всичко възможно, за да покриваме своите разходи с приходите от реклама. В същото време подпомагаме всички процеси, които смятаме за полезни за развитието на общността ни.
Българските медии в чужбина по-независими ли са от тези, които се издават в страната ни?
Като цяло да, но не всички. Има медии, които се смятат за медии в чужбина, но реално те се финансират от определени хора, които нямат нищо общо с конкретната българска общност в чужбина. Тяхната цел е да контролират и експлоатират общността по начина по-който това се прави в България. Българите в чужбина нямат нужда от подобни медии, понеже те не служат на техните интереси.
Като издател не мога да не Ви попитам какъв е Вашият коментар за случващото се с няколко турски медии. Знаем, че правителството назначи синдици в най-големия вестник „Заман“ и агенция „Джихан“, а опозиционните журналисти бяха уволнени.
Ако една медия не е независима, тогава тя е орган на някого. Държавата или определени олигарси могат да имат свои медии, които да защитават техните интереси, но е редно на видно място ( например, 1ва страница на вестника) да кажат чий орган са, за да не заблуждават масата от хора, че те са обществени медии. Само една финансово и административно независима медия може да защитава интересите на едно общество или една етническа общност в чужбина.
Освен издател на вестник сте и собственик на телевизия. Може ли да разкажете малко повече за нея?
BG7 TV е нашия телевизонен медиен формат. Идеята за тази телевизия е била заложена в нашата концепция от самото създаване на вестника. Това е най-новия ни формат, който стартирахме през май 2012 година. Сега BG7 TV се излъчва по 4 канала на най-голямата кабелна телевизия в Америка – Comcast Cable. Каналите са 19, 35, 379, 679 и покриват Чикаго и неговите предградия. BG7 TV се излъчва също и по ефирен канал 24.4, който покрива Чикаго и неговите предградия. Имаме YOU TUBE и VIMEO канали, както и уеб сайт –www.bg7tv.com. Дистрибуцията на нашата телевизионна програма непрекъснато се разраства както онлайн така и офлайн.
„Репортери без граници“ ни поставят на 106-то място по свобода на медиите. Защо?
Явно има причини за това. Ако голяма част от медиите са собственост на определени олигарси, а държавните служители, които отговарят за регулирането на тези медии са също купени от тези олигарси, ако не работи съдебната система в страната, няма как тези медии и журналистите в тях да са свободни. Когато искате да намерите отговора на въпроса за свободата на една медия, просто проследете пътя на парите.
Имате ли наблюдение на кои медии, базирани в България гласуват доверие сънародниците ни от Чикаго?
Не мога да се ангажирам с подобна оценка. Хората в Чикаго имат различни вкусове и потребности. Това, което мога да кажа със сигурност е, че ние имаме определен списък с медии, базирани в България, от които не приемаме информация, понеже са или непрофесионални, или неправдоподобни, или прекалено зависими и едностранчиви, или просто имат жълта ориентация. Разбира се, имаме и списък с наши медийни партньори и други медии базирани в България, които уважаваме и с които се стараем да си партнираме.