Хамид Хамид: Задължителното гласуване се практикува в държави с диктатура

11:35, 12 мар 16 25 Topnovini Автор: Topnovini
Народното събрание прие на първо четене поправките на Изборния кодекс, според които се въвежда задължителното и електронното дистанционно гласуване. В новия кодекс бе прието и въвеждането на машинно гласуване, създаване на отделен многомандатен избирателен район в чужбина, промяната на преференциалния вот и премахването на голям брой от населените места, в които се гласува за кмет. Депутатът от ДПС и член на правна комисия в парламента Хамид Хамид коментира приетите поправки.

Г-н Хамид, на първо четене бе прието въвеждането на задължително гласуване.Каква е позицията на ДПС?

Ние винаги сме били категорично против задължителното гласуване и сме излагали нашите основания. От една страна те са юридически – това е противоконституционен текст и няма как да не бъде отменен. Тук се въвежда трансформация от право в задължение, което може стане единствено, ако се промени и текста на Конституцията в тази част.

От друга страна задължителното гласуване е изключение в цял свят и се практикува в държави с меко казано диктатура. Дават често за пример съседна Гърция,където политическата система не е цъфнала и вързала. Там това гласуване води доизкривяване и победа на чистия популизъм.

Ние подкрепяме електронното дистанционно гласуване, като искаме ясни технически гаранции, разписани в закона, че то няма да се ползва за манипулации и ще има сигурност в тайната на вота и преноса на данни. Всеки казва, че такива гаранции има, но никой не е представил такива. Не са ни показали цялостен работещ цифров модел, който да гарантира тези неща. Не искам ние да сме пионерите, защото това нещо е опитано в Германия и Германският конституционен съд го отмени с мотиви за липса на граждански контрол и гаранции. Стига се дотам, че САЩ допускат гласуване по пощата, но не и електронно, заради отказа на големите IT компании да осигурят добре защитен работещ модел.

Щом като големите банкови системи не могат да осигурят на 100% своята сигурност,какво остава за скромните възможности на един преброител в България. Това е добра стъпка, но не мисля, че в близко бъдеще може да намерим сигурен работещ модел.

Какво е отношението Ви към преференциално гласуване?

Преференциалното гласуване в сегашния текст в закона създаде такива проблеми на всички партии без изключение. Така че не това е моделът, който работи.Радвам се, че бе прието нашето предложение преференцията да отиде там, където й е мястото – следващият в листата да измества предишния с преференция, съобразена със самия мандат. Подобно предложение бе прието и на ПП ГЕРБ. Ще видим между първо и второ четене какви изменения ще има, но мисля, че това не е модел на мажоритарност.

Истинският мажоритарен модел е да се премахнат всички онези препятствия пред регистрацията на независими кандидати като инициативни комитети или събиране на подписи. Това утежнява и пречи на хората, които разчитат на своя мажоритарен профил, да се регистрират за самостоятелно участие. Това е пътят към мажоритарен елемент, а не една диктатура на 7% върху останалите 90% от гласувалите за дадена партия. Видя се, че този модел не работи.

Едно от предложенията е секциите в страни извън Европейския съюз да бъдат в дипломатическите представителства?

Това се прави всеки път, за да бъдат ограничени нашите съграждани от Турция да гласуват. Това дори бе изтървано и от парламентарната трибуна. За мен това е антидемократично – да лишаваш от право на глас стотици хиляди, а може би милиони българи по света, които са извън Европейския съюз, е меко казано дискриминационно. Да не говорим, че точно тези партии, които внесоха това предложение, претендират за загриженост за българите в чужбина. По този начин те лишават и българите от Западните покрайнини в Сърбия, в Македония, в Украйна. Така един човек от Измаил в Украйна, където живеят десетки хиляди български граждани, трябва да пътува до Одеса, за да успее да гласува в консулството. Нека се мисли глобално, а не как да се навреди на ДПС и избирателите в Турция.

Смятате ли, че с промени в изборния кодекс ще се повиши доверието в политическата система?

Надявам се между първо и второ четене да постъпят разумни предложения и работната група да сглоби от тези 10 законопроекта наистина работещи предложения, за да бъде повишен интересът на гражданите към изборния процес. Но това не трябва да е нито за сметка на демокрацията, не трябва да е за сметка на лишаване на определена категория граждани от право на глас. Трябва да се върви и да се надгражда постигнатото до тук.

Как гласувахте различните законопроекти?

Всички те се гласуват по отделно. Има законопроекти, в които част от предложенията ние одобряваме, но в друга част не сме съгласни и не може да подкрепим.От предложенията на другите партии подкрепихме предложението на народния представител Георги Кадиев за агитация на език, различен от българския. Подкрепихме предложението на Реформаторския блок, на Настимир Ананиев и група народни представители, за машинно отчитане на резултатите от изборите. Подкрепяме по принцип и машинното гласуване в целия изборен процес, не само в неговото отчитане. Подкрепихме и предложенията на АБВ, които целят хармонизиране на изборния процес и избягване на някои грешки, които се допускаха при обработка на протоколи и съставяне на секционни избирателни комисии. Истинската работа предстои оттук нататък в правна комисия и след това в пленарна зала за окончателно приемане на текстовете на второ четене.

Кои са най-важните предложения, внесени от Движението за права и свободи?

Бяха внесени два законопроекта още есента на 2015 г. Разбира се, основното предложение е за премахване на забраната за агитация на език, различен от българския. Урегулиране на истинските параметри на преференцията, т.е. да си останат 7%преференциален вот, но те да се изчисляват на база на мандата. Имаме и предложение само в населени места с над 350 души да се провеждат избори. В стотици населени места, където живеят много малко хора, няма кандидати и няма кой да гласува, а сме длъжни да поддържаме изборна администрация – секционни избирателни комисии. Да се възстанови предишния вариант на този текст. Да не се избира кмет, а да се назначава кметски наместник.

Реклама

Реклама