Г-жо Маринова, обжалвахте ли вече разпорежданията на Административния съд, по силата на които падна забраната за колите в Морската градина, и използвахте ли конфликта на интереси, в който уличихме съдийката Евелина Попова, като мотив за отмяна на поне едното разпореждане?
Внесени са жалби и срещу двете разпореждания на Административен съд - Варна. Те ще бъдат разгледани от по-горната инстанция, която е Върховният административен съд. Не мога да коментирам изнесеното в медиите относно конфликт на съдия Попова, съдебните разпореждания са две, обжалваме защото имаме достатъчно мотиви да смятаме, че те са незаконосъобразни и чакаме да се произнесе горестоящата инстанция.
Защо смятате, че решенията са незаконосъобразни?
Смятам, че решенията са незаконосъобразни, защото същият Административен съд вече е разпоредил не един акт в обратна посока. Именно с обжалваната заповед на кмета на Община Варна, с която бе забранено движението на МПС на територията на Приморски парк през лятото на 2015 година, Административен съд – Варна излезе с решение, потвърдено през януари т.г. от Върховния административен съд, и в него мотивите на съда, след направена и приета и от него, и от страните по делото експертиза на статута на територията, са в посока на това, че първо, територията е със статут на парк във връзка с приетия Общ устройствен план на Варна и второ, алейната мрежа е такава, отразена не само в кадастралната карта, но и фактически се ползва като алейна мрежа.
В посоченото решение се приема също така, че забраната за движението и паркиране на МПС-та на територията както на Историческото ядро, така и на Приморски парк, е установена по силата на Закона за движение по пътищата, а спазването й е безусловно изискуемо и не зависи нито от волята на административния орган, в случая кмета на Община Варна, нито от тази на гражданите. Не на последно място съдът е приел, че възраженията на жалбоподателите за ограничаване или осуетяване ползването на правото им на собственост върху недвижими имоти в пределите на Приморски парк, чрез забрана за движение на МПС по алеите му, са неоснователни.
От друга страна, общоизвестен факт е, че звено „Общинска полиция“ при Община Варна прави регулярни проверки за движението на моторни превозни средства за територията на Морската градина, в резултат на което има издадени редица наказателни постановления. Много от тях са минали съдебна проверка, тоест са обжалвани и потвърдени от най-различни състави на Административен съд – Варна. В такива случаи той действа като касационна инстанция, което означава, че се произнася в състав от трима съдии.
При толкова много обжалвани наказателни постановления по Закона за движение по пътищата мога смело да заявя, че голяма част от съдиите в Административен съд са заседавали като касационна инстанция и голяма част от издадените наказателни постановления от страна на Община Варна са потвърдени. В голяма част от тези решения е възприето, че територията е със статут на парк, съответно алейна мрежа, и правилно е приложен и Законът за движение по пътищата и Наредбата на Община Варна, която регламентира и забранява движението по алейната мрежа.
Вие, като юрист и в качеството си на заместник-кмет по правните въпроси, как ще коментирате решението на тази магистратка Евелина Попова – да не си направи отвод по казуса, при условие, че мъжът й е представлявал интересите на един от жалбоподателите – „Овърсийз Хоризонт” АД?
Не мога да коментирам процеси, случващи се в друга институция.
Докъде се простират в момента правомощията на Община Варна по отношение ограничаването на колите в парка?
Правомощията на Община Варна са опазването на обществения ред чрез органите на Общинска полиция, както неведнъж коментира колегата ми Тодор Иванов, проверките на територията на Приморски парк продължават.
Колко са съставените актове през 2015-а?
Справката за съставените актове от служители на група „Общинска полиция“ за миналата година показва, че те са 514 броя, като повече от половината – 356 броя са за управление и паркиране на пешеходни зони и тревна площ в Приморски парк. Освен тях за периода от 1 април до 31 декември 2015 г. са съставени 10 300 броя фишове по Закона за движение по пътищата.
Кога ще приключи най-после тази сага според Вас, докога ще се въртим в този омагьосан кръг?
Усилията на Община Варна за решаването на този проблем са последователни още от 2013 година и продължават.