Антоан Василев: Електронните спортове са индустрия за милиони, която тепърва навлиза в България

09:07, 21 фев 16 25 Topnovini Автор: Topnovini
Topnovini.bg разговаря с Антоан Василев, основател на Клуб по електронни спортове към Русенския университет, и организатор на едни от големите турнири, провеждащи се в града, за бизнеса с електронните спортове. Възпитаник на университета и вече дипломиран бакалавър, Антоан продължава с ентусиазъм да се занимава с организацията на турнири, популяризиране на все още нетрадиционните съревнования, и срещи с други ентусиасти.

Дори без да го осъзнавам, започнах да се занимавам с геймърство от малък, може би 9-10 годишен, спомня си той. Със самата организация на геймърски турнири пък се занимавам вече години, и всичко започна малко случайно и напълно аматьорски, както може да се очаква от 16-годишни младежи. В последствие идеите се разрастнаха, разрастнаха се и събитията, които организираме. Огромна помощ в нашите начинания получихме от Русенския университет като студенти. Още от първия ден, в който написахме писмо с искане за провеждане на такова събитие, те откликнаха веднага и на следващия ден организирахме среща за да обсъдим как може да стане всичко. За не повече от два месеца успяхме да организираме турнир, който зарадва не само нас като организатори, но и всички геймъри и ентусиасти в Русе. От тогава всяка година организираме поне по един голям турнир, като за тази година сме предвидили два.

Говорим за електронни спортове, но нека обобщим, какво точно представляват те, и с какво са привлекателни за толкова много хора по света?

Всеки се е докосвал по някакъв начин до видео игрите, а електронните спортове надграждат върху тези игри и ги превръщат в съревнование, дори на професионално ниво. Те се практикуват от хора, които отделят голяма част от времето си за тях, и се състезават на големи турнири срещу други, също добре подготвени играчи. С течение на времето турнирите по света станаха все по-големи, с огромни наградни фондове, и много състезатели започнаха да се издържат предимно с тези си занимания. Само за пример можем да разгледаме миналогодишния турнир Dota International, чиито награден фонд достигна $52 млн., а това е сума, която спокойно може да се мери с големите турнири по голф.

Що се отнася до привлекателността на турнирите, в този случай зрителите могат да се докоснат до игрите, те могат реално да се включат в състезанията без значение какви са, на каква възраст са, къде по света се намират или каква подготовка имат. Това прави игрите изключително достъпни за всички, и в следствие зрителите имат много по-голяма представа какво гледат на екраните когато наблюдават турнири. Друго интересно нещо е че повечето игри са отборни, и феновете си имат любими отбори които подкрепят, харесват да гледат или са провърженици на стила или стратегията им.

Кое е най-популярно в момента сред геймърите?

Към момента една от най-големите игри в електроните спортове, а и изобщо, можем да причислим League of Legends, която на практика обхваща всички възрастови групи. Имаме игри като Counter Strike, която е класика сама по себе си; една от по-новите е Hearthstone, която е интересна разновидност на стратегическа игра с карти; Dota 2 като основен конкурент на League of Legends; StarCraft, която на практика даде началото на електронните спортове в края на миналия век; и разбира се FIFA, известния футболен симулатор.

Отделните игри сами по себе си са много популярни, но в каква степен са популярни те като съревнования в Русе, а и в България изобщо?

До скоро не бяха много популярни, но смятам че благодарение на различни клубове като нашия започнаха да добиват все по-голяма популярност. Вече много хора виждат, че има възможност освен да играят за развлечение, могат да имат и полза от това. Конкретен пример при нас бяха два от турнирите, при които призьорите в отделните категории можеха да влязат в инженерна специалност в Русенския университет.

Поради обективни причини все още не можем да предложим гигантски наградни фондове, но за сметка на това често има интерес от фирми, произвеждащи компютри и геймърска периферия, които предоставят свои продукти на победителите. За много от зрителите пък е интересно да се срещнат с хора със сходни на техните интереси, да обменят опит, и да се запознаят с последните новости.

От кога съществуват подобни инициативи в Русе, и ако имаш наблюдения в България изобщо?

Турнири се организират поне от 7-8 години в Русе, които се ограничаваха предимно до кварталните компютърни зали. По-сериозните събития започнаха преди около 4-5 години, домакин на които е Русенския университет. Седми голям турнир ще организираме тази пролет, като всеки следващ събира все по-голям интерес,и се надяваме да продължим в същия дух и занапред.

Що се отнася до клубовете, засега в Русе най-големият е Клубът по електронни спортове към Русенския университет, като дейността му е свързана изключително с организация на тези турнири. Успяваме да съберем голям брой хора, разбираемо и много от студентите, като всеки може да участва и да допринася към организационния процес.

Преди време имаше клуб в Техникума по електротехника, който събираше основно ученици, и дори имаха участие в един от нашите турнири.

Какви са вашите амбиции, като организатори, за развитие на турнирите, и може ли Русе един ден да достигне европейските градове - центрове на електронните спортове?

Като база със сигурност имаме достатъчни условия да се конкурираме с много европейски градове, Канев Център предоставя много добри условия, техника и организация. Един ден можем да мислим дори за турнир в “Булстрад Арена”, който със сигурност би привлякъл интерес не само от страната, но и от Европа.

За тази година конкретно планираме първият турнир да е през пролетта, и да обхваща не само региона и страната, но да привлечем участници от съседните страни. Имаме партньори от Сърбия, с които редовно комуникираме, и от които имаме уверение че ще се включат в състезанията тази година.

Реклама

Реклама